ראשי | הזנה פשוטה |
גיזרון
→ הגרסה הקודמת | גרסה מתאריך 08:59, 22 במאי 2024 | ||
(6 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות) | |||
שורה 22: | שורה 22: | ||
===גיזרון=== |
===גיזרון=== |
||
* המילה משותפת לשפות שמיות רבות; אכדית:
{{אכדית|1704|gammalu}}; ארמית: {{ערבית|ܓܲܡܠܵܐ|גַּמְלָא}}; ערבית: {{ערבית|جَمَل|גַ'מַל}}; געז:
{{יוונית|ግመል|gämäl}}; מלטית: ġemel ועוד. מהשפות השמיות עברה המילה לשפות רבות אחרות. בפרט,
ללטינית (camelus) ובהמשך לאנגלית (camel). |
* המילה משותפת לשפות שמיות רבות; אכדית:
{{אכדית|1704|gammalu}}; ארמית: {{ערבית|ܓܲܡܠܵܐ|גַּמְלָא}}; ערבית: {{ערבית|جَمَل|גַ'מַל}}; געז:
{{יוונית|ግመል|gämäl}}; מלטית: ġemel ועוד. מהשפות השמיות עברה המילה לשפות רבות אחרות. בפרט,
ללטינית (camelus) ובהמשך לאנגלית (camel). |
||
* [[w:אנכרוניזם|אנכרוניזם]]-מקראי: אף שעצמות גמלים קדומות נתגלו ושויכו
למרחב המסופוטמי הקדום, נוטה כיום המחקר המודרני לסווגם כגמלים פראים, ולא למבוייתים
המוכרים ממַעשִׂיּות |
* [[w:אנכרוניזם|אנכרוניזם]]-מקראי: אף שעצמות גמלים קדומות נתגלו ושויכו
למרחב המסופוטמי הקדום, נוטה כיום המחקר המודרני לסווגם כגמלים פראים, ולא למבוייתים
המוכרים ממַעשִׂיּות [[w:שלושת האבות|שלושת האבות]]
בתורה , וכמופיע בפסוקים לעיל. עוד מוסיף המחקר כי
פרעה [[w:שישק|שישק]] (924-945 לפנה"ס) בפלישתו לא"י הביא עימו את הגמלים המבויתים '''הראשונים''' כמו
גם טכנולוגיות נוספות {{הערת שוליים|דוד פסיג,'''המפלה החמישית : כיצד מדינת ישראל יכולה
להימלט בעתיד מהמלכודת של ההיסטוריה היהודית''',ספרי חמד}}, בעוד [[w:תקופת האבות|תקופת
האבות]], מעשיותיהם, "וגמליהם" המפורסמים מתוארכים לתקופה הקדומה במאות שנים לשושנק פרעה
ולביות הגמל. השוו לביטוי המשנאי .. . [[גמל פורח באויר]] |
||
* {{הדגשה|גמל ↔ [[גמילה]]|}}: יש המצביעים על
קשר-'''גומלין''' בין המילים, בשל יכולת ה'''גמל''' לשאת כמות מים גדולה במעיו, ובכך '''להיגמל'''
משתיית מים למשך זמן רב. בניגוד לחיות רבות אחרות. על דרך הפסוק: {{צט/תנ"ך|וַתֵּינֶק אֶת
בְּנָהּ עַד '''גָמְלָהּ''' אֹתוֹ|שמואל א|א|כג}} אכן, יש החולקים על הסבר גזרוני שכזה. |
* {{הדגשה|גמל ↔ [[גמילה]]|}}: יש המצביעים על
קשר-'''גומלין''' בין המילים, בשל יכולת ה'''גמל''' לשאת כמות מים גדולה במעיו, ובכך '''להיגמל'''
משתיית מים למשך זמן רב. בניגוד לחיות רבות אחרות. על דרך הפסוק: {{צט/תנ"ך|וַתֵּינֶק אֶת
בְּנָהּ עַד '''גָמְלָהּ''' אֹתוֹ|שמואל א|א|כג}} אכן, יש החולקים על הסבר גזרוני שכזה. |
||
|
|