נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  עמוד הבית >> מרכז הרססים >> מסלול אופניים – שביל עדולם

מרכז הרססים

  ראשי  |  הזנה פשוטה  

link עמותת תיירות יואב - יהודה עמותת תיירות יואב - יהודה (14-6-2024 7:43:25)

feed מסלול אופניים – שביל עדולם (29-5-2016 6:08:43)

פארק מערות עדולם הוקם על ידי קק”ל לפני כעשר שנים, על בסיס שטחים עזובים ומוזנחים שהשתרעו ממזרח לכביש 38, בין צומת האלה לצומת בית גוברין. שטחים אלה הכילו בתוכם ערכי טבע, ארכאולוגיה, מורשת וחקלאות נופית, שעמדו ללכת לאיבוד מול תוכניות פיתוח נדל”ן שונות. האזור התברך באתרים ארכאולוגיים רבים, הכוללים ממצאים מרשימים ביותר מעל הקרקע ומתחתיה. אלמנט משמעותי נוסף בפארק הוא נוף הגבעות הקירטוני המכוסה בחורש טבעי שהתפתח היטב לאחר קום המדינה. אלה, יחד עם שדות הדגן והכרמים המשתרעים ביניהם, מהווים אזור של נוף, טבע ומורשת מיוחד במינו.

קק”ל פיתחה את הפארק לסוגי טיילות שונים לקהל הרחב, כמו לרכב רך (רכב כביש-שטח נמוך, ללא הילוכי כוח) ולרגל, אך דגש מיוחד הושם ברכיבת אופניים בכל הרמות. לשם כך יועדו לרכיבה עממית כל שבילי הפארק הקיימים, חלקם סלולים וחלקם דרכי עפר טובות. שביל עדולם לאופניים חוצה את הפארק מצפון לדרום ועובר באתרי הפארק החשובים. השביל תוכנן ובוצע כך שיתאים למגוון רוכבים מרמות שונות.

תיאור המסלול

נצא מהקצה הדרומי של תחנת דלק עמק האלה. המסלול שלנו הוא בשיטת “שלם מראש”: החלק הראשון הוא טיפוס כמעט רצוף על פני קצת פחות מ-4 ק”מ, עד להר שוכה.
נרד מהשביל הרחב לסינגל שמסומן בתחילתו בשילוט שביל אופניים. כעת נתחיל בצלילה מהנה לאורך כמעט 2 ק”מ של סינגל זורם ויפה. חציית שביל רחב תסמן לנו סיום (זמני) לירידות והתחלת טיפוס ארוך עד לחורבת ריבוא. אף שגם כאן נצבור גובה מכובד לאורך 2ק”מ של עלייה רצופה בסינגל, זהו קטע מהנה בזכות השיפוע המתון של השביל – פרי תכנון מדוקדק.
אחרי עצירת התרעננות קלה באוכף מתחת לתאנה ענקית וליד בור מים גדול, יתחיל אחד הקטעים המהנים ביותר לרכיבה במסלול: סינגל מהיר, ארוך וזורם עם סיבובים מוגבהים. באמצעו נתמזג לשביל רחב, וממנו נרד שמאלה להמשך הסינגל אחרי כמה עשרות מטרים. סיומו של הקטע במפגש עם צומת כבישים סלולים, המחייב זהירות מפני היתקלות במכונית מזדמנת.
מי שזמנו קצר במיוחד יכול לכנוס דרך הכביש המושך מערבה עד ליישוב גבעת ישעיהו, ומשם על כביש 38 או בשבילים המקבילים לו עד לנקודת ההתחלה. מי שממשיך אתנו יטפס בכביש הפונה דרומה עד פנייה שמאלה ליד עץ שקד בולט, לשביל רחב המטפס לחורבת עתרי – כפר יהודי מימי בית שני שחרב במרד בר כוכבא. בכניסה לאתר מפה ודפדפות להסבר.
מחורבת עתרי נרכב בירידה קצרה ומהנה בסינגל עד לוואדי בגבול כרם ענבי יין. נמשיך מדרום לוואדי, על סינגל מישורי המתבל את הרכיבה במעברי מדרגות סלע מזדמנים. במפגש עם שביל רחב נפנה שמאלה, ולאחר כ-300 מ’ של עלייה נעזוב אותו (שמאלה) לטובת המשך הסינגל במגמת עלייה. עם הסינגל הטרשי נמשיך עד למפגש עם מגרש החניה בכניסה לחורבת בורגין. התעייפתם? גם כאן אפשר לכנוס דרך הכביש המושך צפון-מערבה עד ליישוב צפרירים, ומשם לגבעת ישעיהו.
נמשיך בשביל רחב מזרחה, ונעזוב אותו אחרי כ-100 מ’ ימינה לטובת טיפוס בסינגל לחורבת בורגין, שם נוכל לבקר במערכת ענפה של מחילות ומערות מסתור וקבורה. מבורגין נגלוש בהנאה בסינגל עד לחציית שביל ראשי. הזדמנות אחרונה לקצר: אפשר לכנוס דרך השביל לאורך נחל חכליל ומשם לכביש המושך צפון-מערבה עד ליישוב צפרירים.
מכאן נמשיך לעוד 4 ק”מ של סינגל ארוך ורציף המתפתל לאורך מדרונות הגבעות בין עצי חורש ארץ-ישראלי, כגון אלון ואלת מסטיק. תחילת השביל בעלייה לא קלה לחורבת יונים. בהמשך השביל יורד ועולה על גבעות וחוצה ערוצים. צפוי לנו טיפוס לא קל של חצי קילומטר לבריכת המים של זוהרים. נטפס עוד קצת בשביל הראשי, נפנה שמאלה, ונקנח בסיום מתוק: סינגל זורם ומהיר בתוך יער נחושה הנטוע, ולשם שינוי מוצל כולו, ייקח אותנו עד לכביש 35, ליד היישוב זוהרים.

עצות לרוכבים

• שביל עדולם הוא מסלול חוצה פארק ואינו מעגלי. רכיבה לכל אורכו של השביל היא משימה לא קלה. אפשר להשאיר רכב בסיום, או לחלופין לרכוב בכביש 35 כ-2 ק”מ מערבה לצומת בית גוברין, שם לפנות ימינה ולרכוב עוד כ-8 ק”מ מישוריים למדי על כביש 38 עד לצומת האלה. זו האופציה הקלה והמהירה ביותר – כחצי שעה לרוכב מיומן ונחוש. יש גם כמה אפשרויות לחזור דרך השטח, אולם אז מדובר במסלול ארוך במיוחד.
• תוואי השטח חשוף כמעט כולו, ולכן בקיץ כדאי להתחיל ברכיבה מוקדם מאוד בבוקר, להצטייד בהגנה משמש ובהרבה מים.
• בימי גשם המסלול בוצי ואינו רכיב. לאחר גשם מומלץ לחכות יומיים של שמש לכל הפחות לפני רכיבה.

כללי התנהגות

1. השתמשו בשביל המסומן על ידי קרן קימת לישראל או הוועדה לשבילי ישראל.

2. התאימו את הרכיבה וההליכה לתנאי השטח ומזג האוויר.

3. קטעים קשים למעבר באופניים יש לעבור ברגל.

4. הצטיידו בציוד הבטיחות המתאים לרכיבה ולהליכה.

5. התחשבו במשתמשים אחרים בשביל.

6. האחריות לשלומכם בזמן הטיול חלה עליכם. אל תסכנו את עצמכם ואת המטיילים האחרים.

7. שמרו על הניקיון. קחו את האשפה עמכם.

למוקד “קו ליער” של קק”ל התקשרו: 1-800-350-550

• בשטח מצויים בורות פתוחים ומערות. יש להימנע מלהיכנס אליהם, למעט האתרים המסומנים והמשולטים. התנועה ברחבי הפארק מותרת בשבילים המסומנים בלבד.

שביל זה נתרם ע”י קק”ל צרפת

כתיבה : איל ענבר, בייקזון
צילומים : אילן שחם, יובל זילברווסר, גידי בשן (קק”ל), פלאש 90 (ארכיון הצילומים קק”ל)
תאריך פרסום : 17.11.2010
המידע באדיבות :גידי בשן, רכז קהל ויער אזור ההר, קק”ל


execution time : 0.550 sec
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.