נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  עמוד הבית >> מרכז הרססים >> רדימיידים נעזרים ואבטיפוסים הנעזרים-בעולם-האמנות

מרכז הרססים

  ראשי  |  הזנה פשוטה  

link מארב - מגזין מקוון לאמנות מארב - מגזין מקוון לאמנות (15-6-2024 6:20:27)

feed רדימיידים נעזרים ואבטיפוסים הנעזרים-בעולם-האמנות (28-2-2017 6:17:41)

"הבנתי מהר מאוד את הסכנה שבחזרה חסרת אבחנה על צורת הביטוי הזאת והחלטתי להגביל את ייצור ה'רדימיידים' לכמות שנתית קטנה. הייתי ער לכך שעבור הצופה, אפילו יותר מאשר עבור האמן, אמנות היא סם ממכר"

מרסל דושאן, "אפרופו רדימיידים" (1961)

בהרצאה קצרה שנשא בשנת 1961 הציע מרסל דושאן כמה תובנות חדות בנוגע ללוגיקה של הרדימיידים, והגדיר אותם כ"סמים ממכרים" ביותר. נוסף על הרדימיידים הסטנדרטיים, שערך השימוש של אובייקטים רגילים מושעה בהם (כאילו הושם בין סוגריים בלתי-נראים) משעה שהוחדרו אל המסגרת הפרפורמטיבית של עולם האמנות, ונוסף גם על הצעתו מרחיקת הראות (אך הבלתי-מודגמת) לרדימיידים הדדיים , כאלה שיחזירו את ערך השימוש לעבודות אמנות באמצעות פרישתן מן המסגרת הפרפורמטיבית, דושאן מתאר בקצרה גם וריאנט ביניים. וריאנטים כאלה, הוא אומר, הם בבסיסם רדימיידים סטנדרטיים, אלא שהם עברו שינוי קל. הוא קורא להם "רדימיידים נעזרים" [ready-mades aidés]. זה מונח נחמד – שהקדים את זמנו. כיום אנו מכנים מעשים והמצאות כאלה, שעברו כוונון קל בכוח הסובייקטיביות האמנותית, בשם אחר. אנחנו קוראים להם אמנות עכשווית .

בעוד שהרדימייד הנעזר היה להתמכרות של עולם האמנות האוטונומי, הנחוש כמדומה למצות את הלוגיקה שלו עד תומה, כך שלכל סחורה עלי אדמות יהיה בן-זוג זהה לה בתחום האמנות, כעת יש לו מתחרה בדמות מליצה אחרת: ה אבטיפוס הנעזר-בעולם-האמנות. האבטיפוס אמנם שואל מן הרדימייד את העיקרון של מאפיין העיצוב-תעשייתי, אבל במקום לאמץ את הלוגיקה של האובייקט בייצור המוני, הוא מתעקש על ייחודיותו הנסיונית. אפשר לומר ששפע האבטיפוסים בהפקות האמנות העכשוויות הוא עוד סימפטום של שינוי שימושני מתמשך; ואולם, כשם שהאבטיפוסים הללו אינם אוטונומיים בשום אופן, אלא נדרשים להיסמך על עולם האמנות כדי לתפקד, הם משמשים יותר מכל כדוגמאות מרהיבות למדי לניסיון ליישב את האדריכלות המושגית ואת הפרוטוקולים של האמנות האוטונומית עם אינטואיציות מתהוות ועולות. אבטיפוסים כאלה עשויים אכן להיות פונקציונליים אם רק ישוחררו מן המנגנונים של עזרת-עולם-האמנות וייעשו זמינים לשימוש אמיתי.

לקראת לקסיקון של משתמשות | מאת סטיבן רייט | עברית: עומר קריגר |  Assisted readymades  and artworld-assisted prototypes

 למושג הבא>>

The post רדימיידים נעזרים ואבטיפוסים הנעזרים-בעולם-האמנות appeared first on מארב .


execution time : 0.599 sec
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.