נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  עמוד הבית >> מרכז הרססים >> פצחנות

מרכז הרססים

  ראשי  |  הזנה פשוטה  

link מארב - מגזין מקוון לאמנות מארב - מגזין מקוון לאמנות (16-6-2024 6:22:23)

feed פצחנות (28-2-2017 7:02:53)

"הדבר הקורא ליישום יצירתי של ההאק הוא ייצור של וקטורים חדשים שלאורכם יוכל האירוע להמשיך להתגלגל אחרי ההתפוצצות הראשונית שלו לתוך המרחב החברתי, והימנעות מלכידתו בשבי הייצוג"

מקנזי וורק, "מניפסט של האקר" (2004)

"האקינג" היא מלה סקסונית עתיקה ונהדרת. "האק" הוא סוג של חתך משופע הנעשה באמצעות גרזן. לא חתך נקי, אלא מהלומה אלכסונית – כזו אשר מפצחת דבר-מה באופן שלא קל לתקן. יש השערות רבות באשר לשאלה מתי ומדוע אימצו מתכנתים את המונח הזה. ואולם, את רוב הדיון מעורר המחשבה על המשמעות החברתית של ההאקינג נמצא ב"מניפסט של האקר" מאת מקנזי וורק. זהו דבר נדיר, ואמת מידה ליצירתיות אינטלקטואלית אמיתית, כשכותב מסוגל לפתח וליישם אוצר מלים מושגי מובהק ולעשות בו שימוש מתמשך: הכתיבה הופכת בעת ובעונה אחת לשטח הכינוס וליישום הראשון של דרך חדשה לדבר.

ה"פצחן" – האקר – בלקסיקון של וורק שונה מאוד מן הדימוי של האנרכו-מתכנת המומחה או מן האסוציאציה של תת-תרבות עבריינית שהמונח עדיין מעורר בקרב רוב האנשים. מבחינתו, המונח מתייחס למישהו שמפצח את דרכו לתוך רשתות של ייצור ידע מכל סוג, ומשחרר את הידע הזה מכלכלה של מחסור. "לא כל אחד הוא פצחן, אבל כולם מפצחים", כותב וורק, ורומז בכך שפצחנות בעצם דומה למדי למשתמשוּת בידע, מידע, דימויים, צלילים ומשאבים חברתיים אחרים שמישהו יכול למצוא להם שימוש. בחברה המבוססת על יחסי קניין פרטי, מחסור תמיד מוצג כאילו היה דבר טבעי; אבל בהקשר העכשווי, אשר קניין רוחני הוא בו צורת הקניין הדומיננטית, מחסור הוא מלאכותי, לא-פרודוקטיבי – והאויב של הפצחנים – מהסיבה הפשוטה שניכוס של ידע ומידע שולל מכל אחד אחר את הגישה אליו. זוהי סוגיה מרכזית בפרקטיקה הקשורה-באמנות – שכן שיטת ייצור-הערך בעולם האמנות של הזרם המרכזי מבוססת גם היא על משטר של מחסור, הנתמך על ידי חתימת המחבר. וורק חוטב את התיאוריה הבלתי-שגרתית שלו מן המרקסיזם: כמו מרקס, וורק מאמין שניתן להמשיג את ההיסטוריה האנושית במונחים של יחסי מעמדות וקונפליקט. היום, הוא טוען, הסכסוך הזה ניכר באופן חריף במיוחד בין מה שהוא מכנה המעמד ה"וקטורליסטי" (המעמד שבבעלותו הצינורות, הלוויינים והשרתים, שתפס את מקומו ההגמוני של המעמד הקפיטליסטי) לבין המעמד היצרני החדש, שוורק מתאר כפצחנים, שמטרתם לשחרר את הידע מאשליות של מחסור. מעמד הפצחנים, הוא טוען, נולד מן הטרנספורמציה של מידע לרכוש בדמות קניין רוחני.

מדובר בדרך חדשה ושימושית להבין פצחנות מה היא. והיא שופכת אור מעניין על תגובתו הבלתי-מתפשרת של ממשל אובמה לפיצוח של סנודן, שגלי ההדף שלו ממשיכים להדהד בחברה האזרחית הגלובלית: "המסמכים הם רכושה הפרטי של ממשלת ארצות הברית ויש להחזירם באופן מיידי." כאילו שהבעלות על המסמכים שפוצחו היא המאפיין המרכזי שלהם! עם זאת, הגיוני לראות בפצחנות דרך לגרום למסמכים לפעול נגד בעליהם. במונחים פוליטיים, אפשר לטעון שהדלפת מסמכים היא התשובה ה"דרומית" להפרטה ה"צפונית" של מידע – כשאנחנו תופשים את הדרומי במובן אפיסטמי ופוליטי. מחוות-נגד להגמוניה, המשתמשת בכוח המידע שמייצר היריב – מסמכי הרדימייד – כדי להשיג יתרון טקטי. משהו שבחוגי הפצחנים מכונה לעתים "ערך פיצוח".

ערך פיצוח הוא מונח קשה להגדרה, ובסופו של דבר אפשר רק להדגים אותו. על פי רוב הוא מתייחס למעין אסתטיקה של פיצוח. אפשר לומר, לדוגמה, ששיתכול של דברים באופן לא צפוי הוא דבר שיש לו ערך פיצוח; ערך כזה יש גם לתרומה אנונימית לתצורות שנעשה בהן שימוש קולקטיבי ברוח התוכנה החופשית. בספרו "האקרים", סטיבן לוי עוסק בהרחבה במה שהוא מכנה "אתיקה של האקרים". ואולם, כפי שטען בריאן הארווי, ייתכן שהביטוי הזה מוטעה, ומה שהוא גילה היה למעשה אסתטיקה של האקרים. לדוגמה, כאשר מפתח התוכנה החופשית ריצ'רד סטולמן אומר שמידע צריך להיות מחולק באופן חופשי – דעה המקובלת אוניברסלית בחוגי הפצחנים – דעתו אינה מבוססת רק על הרעיון של רכוש כגניבה, שהוא עמדה אתית. הוא טוען כי שמירה על מידע סודי אינה יעילה; היא מובילה להכפלה אבסורדית ולא-אסתטית של המאמץ בקרב ציבור המשתמשים במידע.

לקראת לקסיקון של משתמשות | מאת סטיבן רייט | עברית: עומר קריגר | Hacking

למושג הבא>> 

The post פצחנות appeared first on מארב .


execution time : 0.359 sec
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.