נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  עמוד הבית >> מרכז הרססים >> נראות ספציפית (מנקודת המבט של אמנות)

מרכז הרססים

  ראשי  |  הזנה פשוטה  

link מארב - מגזין מקוון לאמנות מארב - מגזין מקוון לאמנות (15-6-2024 6:20:27)

feed נראות ספציפית (מנקודת המבט של אמנות) (1-3-2017 1:00:58)

"הסייג היחיד הוא שאסור לקרוא לזה אמנות"

אלן קפרו, "מאמרים על טשטוש האמנות והחיים" (2003)

בהצהרה חלוצית משנת 1964 טען דונלד ג'אד כי את האמנות העולה של אותם ימים ניתן לתאר תחת הכותרת "אובייקטים ספציפיים". כחמישים שנה מאוחר יותר, אפשר לטעון שמצבה של האמנות כיום הוא מצב הנראות הספציפית שלה. ה"אובייקטים הספציפיים" של ג'אד לא נראו כמו האמנות שקדמה להם; במובנים רבים הם היו "מינימליים" יותר; אבל הם לא היו בלתי-נראים, במיוחד לא כאמנות, מאחר שכל העניין היה למסגר אותם כאמנות, וכך לעורר אירוע תפישתי שהוא בגדר הפרעה בתוך האדריכלות המושגית והפיזית של עולם האמנות.

לטוב או לרע, כיום אמנות הפכה לשאלה של נראות ספציפית בתוך מסגרות מוסדיות או של בלתי-נראות ספציפית בלעדיהן. ועם זאת, מעניין לציין כי ככל שיותר אמנות חומקת מן המסגרות הפרפורמטיביות האלה, נושא הבלתי-נראות של האמנות נעשה פחות ופחות דרמטי, כאילו האמנות נמצאת על סף שינוי אונטולוגי נוסף, וממצב שבו היא נקבעת על ידי מקדם הנראות הספציפית שלה, היא נעה אל מקדם האמנות שהיא מעניקה לצורה המארחת שלה. פחות שאלה של היות ויותר שאלה של עוצמה. כמובן שהדבר רק מוסיף לחמקמקותה של האמנות ולחסינותה ללכידה על ידי מבט. לא מפתיע, ואפילו ברור מאליו, שככל שדברים קטנים יותר, קשה יותר לראותם. אנחנו זקוקים לזכוכית מגדלת כדי לקרוא את האותיות הקטנות, למיקרוסקופ אלקטרוני כדי לראות מעגלים בגודל וירוס. אף שאינם נראים לעין בלתי מזוינת, דברים קטנים אינם בלתי-נראים במונחים מושגיים; הם רק קטנים מאוד. ה"בלתי-נראות" שלהם, אם הגיוני בכלל לומר דבר כזה, היא פשוט פונקציה של קנה המידה שלהם. כשלעצמה, לפוליטיקה של תפישה אין בכך כל עניין.

מה שמעניין, ותמיד איכשהו מפתיע, הוא הבלתי-נראות של דברים שהם לרוב גדולים מאוד, אפילו מגושמים, ובדרך כלל ברורים לגמרי מאליהם; דברים שחומקים מהכרה חזותית כשלעצמה למרות ה"מיקום הבולט יתר על המידה" שלהם – כפי שכתב אדגר אלן פו – ממש מול עינינו. הבלתי-נראות האונטולוגית הזאת נוגעת למערך שלם של אובייקטים ופעילויות הנבדלים זה מזה מכל בחינה אחרת, והנראות הספציפית שלהם פשוט נגזלה מהם איכשהו. מובן כי גורל אונטולוגי מיוחד כזה מעלה בהכרח כמה סוגיות מושגיות, ולצדן כמה סוגיות פוליטיות משמעותיות. הקטגוריה של הדברים שהם, פרדוקסלית, בלתי-נראים ועשויים עם זאת להיות נראים, היא קנה מידה של 1:1.

לקראת לקסיקון של משתמשות | מאת סטיבן רייט | עברית: עומר קריגר | (Specific visibility (sub specie artis

 למושג הבא>>

The post נראות ספציפית (מנקודת המבט של אמנות) appeared first on מארב .


execution time : 0.383 sec
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.