נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  עמוד הבית >> מרכז הרססים >> לקסיקון

מרכז הרססים

  ראשי  |  הזנה פשוטה  

link מארב - מגזין מקוון לאמנות מארב - מגזין מקוון לאמנות (15-6-2024 6:20:27)

feed לקסיקון (1-3-2017 4:49:18)

״חשוב יותר לאין שיעור כיצד הדברים מכונים מאשר מה הם מצד עצמם […] אין בכוחנו להרוס אלא באשר אנו יוצרים! – אולם בל נשכח גם זאת: דיינו אם ניצור שמות חדשים, הערכות וסבירויות חדשות, על מנת ליצור לאורך ימים גם ׳דברים׳ חדשים״

פרידריך ניטשה, "המדע העליז", §58 (1890). תרגום: ישראל אלדד. הוצאת שוקן, 1976

אוצר המלים המושגי רב העוצמה שירשנו מן המודרנה מציב בפנינו פרדוקס בלתי רגיל – וחסר תקדים מבחינה היסטורית. ארגז הכלים המושגי מלא; כל כלי המלים נמצאים שם, והם במצב מצוין. ועם זאת, משום מה הם לא בדיוק הכלים המתאימים לעבודה שלפנינו; הם הכלים המתאימים לעבודה שכבר אינה נדרשת. כלים המכווננים עבור מבנים מושגיים ישנים יותר, מבוססים על סביבות תומכות-אמנות של הזרם המרכזי, מכוונים לפרקטיקות (אפילו לפני שנקראו כך) ששורשיהן באוטונומיה האסתטית. ועם זאת, מאחר שהם הכלים שעודם נהנים מן הלגיטימציה של תרבות המומחים, נוכחותם עצמה מונעת את הזיהוי הנכון של העבודה הנדרשת…

ואולם, המקום שמשבר חוסר-ההתאמה של ארגז הכלים הלקסיקלי נעשה בו ברור מאליו באורח מייסר הוא המקום שבו השימוש המתמשך בכלי מסלף, מעווה ומעוות אינטואיציות העולות ומתהוות, ואונס פרקטיקות עכשוויות אל תוך תבניות של המאה העשרים. מאחר שאין אנו יכולים לחשוב ואפילו לא לקרוא בשם לאמנות בלי מונחים מתאימים, זיווד-מחדש של ארגז הכלים המושגי שלנו היה למשימה מכרעת, שנוכל לקחת על עצמנו רק באמצעות יישום של הפריה טרמינולוגית הדדית עם שדרות אחרות של פעילות אנושית. יותר מכול, אולי, דרוש לנו לקסיקון מצויד-מחדש. לא מדובר כאן על כניסה דרמטית של דיבור מקצועני חדש ואף לא על טביעה של מלים חדשות, אלא על שיתכול של מונחים מוכרים משדות לקסיקליים אחרים, פרקטיקות אחרות של ידע. הדרך היחידה לייצר נוף-מלים בעל משמעות שהוגדר מחדש בידי משתמשים ואינו סובל מעכבותיו של אוצר מלים מקודד יתר על המידה היא להקשיב למשחק השפה של פעילויות אחרות, ולייבא באורח נסיוני מבנים רעיוניים. מעין שפצור חוץ-תחומי, אשר קשוב למפנה השימושני המתרחש בפרקטיקה העכשווית.

יותר מאשר לראות אמנות כעדשה אשר מבעדה אנו בוחנים הגירה של מושגים, אולי מוטב שהאמנות תראה עצמה כמארחת ואורחת של מהגרים לקסיקליים. אם על האמנות להיות בעלת להב ביקורתי שימושי, ואם יש בכוחה לאתגר מוסכמות בלתי-נראות, מלאכת השיום חייבת לשמש כלי להתרת מובנים-מאליהם – אותה "מעטפת ערפילית של אשליה", בניסוחו החומצתי של ניטשה, "שנחשבת למה שמכונה 'מציאות' מהותית". למעשה, מדובר בחילוץ של "אמנות" מ"אמנות", הפרדה של האמנות מעצמה.

לקראת לקסיקון של משתמשות | מאת סטיבן רייט | עברית: עומר קריגר | lexicon

למושג הבא>> 

The post לקסיקון appeared first on מארב .


execution time : 0.379 sec
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.