ראשי | הזנה פשוטה |
גיזרון
→ הגרסה הקודמת | גרסה מתאריך 12:53, 10 במאי 2024 | ||
(2 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות) | |||
שורה 9: | שורה 9: | ||
|נטיות=ר' אַשְׁמָאִים; נ' אַשְׁמָאִית, נ"ר
אַשְׁמָאִיּוֹת |
|נטיות=ר' אַשְׁמָאִים; נ' אַשְׁמָאִית, נ"ר
אַשְׁמָאִיּוֹת |
||
}} |
}} |
||
#{{פירוש לקוי}} חוטא, עבריין, עושה־רע. |
#{{פירוש לקוי }} {{רובד|חז"ל }} חוטא,
עבריין, עושה־רע. |
||
#:* המטרידן '''האשמאי''' נשלח למאסר ממושך עקב
מעשיו הרעים. |
#:* המטרידן '''האשמאי''' נשלח למאסר ממושך עקב
מעשיו הרעים. |
||
#:* זקן אשמאי מאי |
|||
===צירופים=== |
|||
===גיזרון=== |
|||
* [[זקן אשמאי]] (או [[אשמאי זקן]]) |
|||
*[[אשם|אָשֵׁם]] ('''אָשָׁם''' או '''אָשַׁם''') + ''' ַאי'''. |
|||
* בלשון חז"ל בצירוף ל[[זקן]] במובאה לעיל{{הערת שוליים|הנושא: הציווי
[[והדרת פני זקן]] האם גם זקן שהוא אשמאי}}. אלא ששם אין כוונה לצירוף{{הערת שוליים|גם בהקשר
ההלכתי שם לפי חלק מהפרשנים לא מדובר החוטא בדוקא אלא בבור ועם הארץ. שבתפיסה ההלכתית יש
בזה אשם}} כי הנושא מדבר בכבודו של זקן, בספרות העברית החדשה הצירוף [[זקן אשמאי]] (או [[אשמאי
זקן]]) קיבל משמעות יחודית והתואר מבטא שאט נפש ומיאוס מכזה שכל חייו בחטאים. וגם ככלות
תאוות בשרו עדיין שוגה בחטאים, מובא גם חז"ל שלושה הקב"ה שונאן ... זקן מְנָאֵף. |
|||
* יש מציעים לכתוב '''אַשְׁמַי'''{{הערת שוליים| משקל אַלְלַי, ושם הפרטי
חֶלְדַּי, מהְרי, וכמו"כ סופ השמות שָׁדַי, גֹבַי, כִילַי, וכדומה, כלם בפתח ולא בקמץ גדול
בסוף. והצורה אשמאי א רק לסימן הפתח ולא למדתו. – ומקור מלה זו ומשמעתה בדיוק לא נתבררו.
הערוך פרש בוּר, והביא מקור לזה: תרגום והאדמה לא תשם וארעא לא תיבור. אך זו גזרה יותר מדי
מלאכותית. רש"י פרש רשע ועם הארץ, ולא באר מקור המלה. לוי גזר אותה מן אָשָׁם, וקוה' מפרסית
asmâi, טמא ורע. וכ"ז סָפֵק – אשמי פרוייקט בן יהודה}} |
|||
|
|
||
===תרגום=== |
===תרגום=== |