נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  עמוד הבית >> מרכז הרססים >> שבע הדרישות לחוזה SaaS הוגן, שחוסך כאבי ראש

מרכז הרססים

  ראשי  |  הזנה פשוטה  

link אנשים ומחשבים אנשים ומחשבים (14-5-2024 11:46:46)

feed שבע הדרישות לחוזה SaaS הוגן, שחוסך כאבי ראש (1-5-2024 6:25:14)

לא כל חוזי SaaS (תוכנה כשירות) הינם זהים. זה אולי נראה מובן מאליו, אבל במציאות לקוחות נוטים באופן מפתיע להתעלם משיקולים משפטיים בחוזים אלה. כאשר מדובר ברכישת טכנולוגיה מצילת חיים, התעלמות זאת מפתיעה במיוחד.

כאשר רוכשים גישה לפלטפורמת SaaS, חשוב להכיר את תנאי החוזה ולדעת למה לצפות מהספק. תנאי החוזה צריכים להוות שיקול מרכזי בבחירת ספק ה-SaaS, כי לספקים הטובים יותר יהיו בחוזה תנאים והגבלות הוגנים.  יתר על כן, לספקים טובים יותר יהיו חוזים ברורים וקלים לקריאה עם התחייבויות והטבות לשני הצדדים.

להלן שבעה תנאים מרכזיים שרצוי לבדוק בחוזי SaaS ושאלות שיש להפנות לספק לפני שרוכשים את השירות שלו:

שיפוי ללא כיסוי בגין הפרת קניין רוחני – חפשו תמיד שיפוי ללא כיסוי בגין הפרת קניין רוחני.  הספק צריך לעמוד מאחורי התוכנה שלו ולהגן עליך מפני תביעות צד שלישי במידה והתוכנה מפרה זכות קניין רוחני של צד שלישי.  ודאו שהשיפוי הוא חריג לתקרת האחריות כדי שיהיה כיסוי אמיתי.  ספקי SaaS רבים אינם מציעים שיפוי IP, וזה יכול להיות סימן מובהק לכך שהספק אינו מודע לסיכונים הכרוכים בכך, או שלא יעמוד בהתחייבויותיו כאשר תזדקקו לו.

אחריות התאמה – חפשו תמיד את סעיף האחריות לכך שהמוצר יפעל כמתואר בתיעוד המוצר. זה חיוני כדי שתדעו בדיוק מה אתה רוכשים מהספק וכדי להיות בטוחים שתקבלו את המוצר עם התכונות ווהפונקציונליות שאתם מצפים להם. ללא אחריות זו, יש סיכוי שמה שתקבלו אינו תואם למה שחשבתם שרכשתם.  כמו כן, הקפידו לבדוק את הסעדים בגין הפרת אחריות. אם הספק מפר את האחריות, עליו להבטיח לתקן או להחליף את המוצר עד שיעמוד בתיעוד המוצר ואם אינו יכול לספק תיקון או החלפה, עליו להחזיר את החלק היחסי ממחיר הרכישה שנותר ללא שימוש.  ספקי SaaS רבים לא יספקו כל החזר כחלק מסעד אחריות המוצר שלהם – אל תקבלו את זה.

הזכות לסיים התקשרות לאור שינויים מהותיים בשירות – חפשו בחוזה את הזכות לסיים את השירות ולקבל החזר יחסי של תשלומים שבוצעו מראש, אם הספק ביצע שינויים מהותיים בשירות שלו במהלך תקופת החוזה, המשפיעים על יכולתך להשתמש בשירות. ספקי SaaS רבים, לא מאפשרים לסיים את השירות במהלך תקופת המנוי, אך אם הם מבצעים שינויים מהותיים, אמורה להיות לכם היכולת והזכות לקבל החזר של העמלות שלא נוצלו ולסיים את ההסכם. יכולת זו תגן עליכם מפני קצב שיפורי התוכנה.

בעלות מעורפלת על נתונים – בעלות על הנתונים שלכם היא תחום נוסף שראוי לבחון. באופן כללי, עליכם לוודא שאתם שומרים על הבעלות על הנתונים שאתם מעבדים או יוצרים בפלטפורמת SaaS וכי הספק יכול לגשת לנתונים שלכם רק כדי לספק לכם את השירות. סביר להניח שהחוזה ידרוש מכם לשתף נתוני שימוש אנונימיים כדי לעזור לספק להבטיח שהפלטפורמה פועלת כראוי ולעזור לו לשפר אותה.  אם הספק מבקש זאת, ודאו שאתם משתפים רק נתונים אנונימיים ונתונים ללא זיהוי.

תקרת אחריות לא קיימת או אסימטרית – צפו לתקרת אחריות אצל ספקים בעלי מוניטין טוב. ספק טוב יחיל את תקרת האחריות על שני הצדדים, לא רק על עצמו.  המכסה צריכה להחריג נושאים כמו התנהגות בלתי הולמת מכוונת או הונאה, הפרת סודיות וחובות שיפוי. היא צריכה גם להחריג תביעות שלא ניתן לוותר עליהן על פי חוק – כיסוי מוות או נכות.  אל תקבלו תקרת אחריות המגנה רק על הספק.

SLA ותנאי תמיכה – סקרו בקפידה את הסכמי רמת השירות (SLA).  אתם רוצים להיות בטוחים שהספק מאפשר שירות ברמות זמן פעולה תקינה – כגון שימוש ב-99.99% מזמן הפעולה התקינה של השירות (בתעשייה זה מונח המוכר כ"ארבע תשיעיות"). עליכם לצפות שלליבת המוצר יש ערבויות זמן פעולה תקינה הדרושות לכם לביצוע עבודתכם ושהן מתאימות את רמות הסיכון שלכם לבעלי העניין שלכם.  עיינו גם בתנאי התמיכה כדי לוודא שהספק מספק את התמיכה הדרושה לכם, לדוגמה, תמיכה מרחוק 24/7/365 נפוצה עבור מוצרי SaaS.

אבטחה – כאשר אתם רוכשים מוצר SaaS, הוא יגיע עם פרוטוקולי אבטחה סטנדרטיים לכל הפלטפורמה. סביר להניח שהספק לא יסכים לתקני האבטחה הספציפיים שלכם.  זה לא אומר שאתם צריכים להתעלם מנושא האבטחה או להניח שהספק מספק אבטחה מהשורה הראשונה בפלטפורמה.  הקפידו לשאול את שאלות האבטחה הנכונות ולדרוש מהספק תאימות ISO ו- SOC 2 Type 2 או לעמוד בכל דרישות אבטחה אחרות הנהוגות בתעשייה שלכם.

לסיכום, החוזה שלכם הוא קו הגנה אחרון במקרה הגרוע. לכן, השקיעו את הזמן כדי לבחון מראש את התנאים המרכזיים הללו בחוזי הספקים שלכם. זה יחסוך לכם כאבי ראש בהמשך הדרך. אחרי הכל, בחירת ספק SaaS היא מלחיצה מספיק, והמעט שהספק שלך יכול לעשות הוא לעמוד בהתחייבויות שלו בשעת הצורך.

הכותבת היא מנהלת משפטית ראשית בקרביין. הכתוב הוא על דעתה ולא מהווה ייעוץ משפטי.

לסלי בראון, מנהלת משפטית ראשית בקרביין.

הפוסט שבע הדרישות לחוזה SaaS הוגן, שחוסך כאבי ראש הופיע ראשון ב אנשים ומחשבים - פורטל חדשות היי-טק, מיחשוב, טלקום, טכנולוגיות


execution time : 0.477 sec
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.