נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  ‫איך משפרים את שיתוף הפעולה בין מעצבים/מאפיינים למפתחים?‬
28/2/2017 21:00

בכנס UXI Live 2017 ניצן אביטוב ואני ננחה שולחן שיחה בנושא ״אתגרי ממשק בין אפיון/עיצוב ופיתוח״. בדרך כלל הדיון שאני שומע מגיע מהמעצבים אבל הפעם, לקראת השיחה, עניין אותי לשמוע מה חושבים המפתחים על הנושא. יצאתי לראיין כמה מפתחים וחזרתי עם תובנות.


שוחחתי עם מיכאל כץ, מפתח פרונט-אנד באתר מדלן.


מיכאל, איך אפשר לקרב בין עיצוב לפיתוח ולעבוד טוב יותר יחד?


מיכל כץ


״לדעתי שיתוף הפעולה הטוב ביותר נובע מההבנה שבכל עולם (בין אם פיתוח או עיצוב) יש מגבלות ופערים אותם צריך להבין ועליהם צריך לגשר אני חושב שחשוב לבוא בגישה בה מנסים ליצור את הדבר היפה ביותר יחד ולא לפחד משינויים.


כמפתח, אני מנסה להפוך את האילוצים והמגבלות שלי למינימליות, והרבה פעמים אני מצליח להעלים אותן לגמרי, רק בגלל שאני מאמין שהכול אפשרי וזו רק פונקציה של זמן, ניסיון ומוטיבציה. מצד שני, אני שמח לעבוד עם מעצבים גמישים, שמבינים שעם כל הרצון הטוב, לפעמים צריך לעשות פשרות – בעיקר מול אילוצי זמן וטכנולוגיה (למשל, כשפיצ'ר שמעצב מבקש הוא אפשרי למימוש – אך יגמור למשתמש את הסוללה, או לחלופין יגרום לחוויה איטית יותר בדפדפנים\מכשירים מסוימים).״


יש לך כמה טיפים לשיתוף פעולה טוב יותר?

״אם הייתי צריך לתת כמה טיפים, אז אלה בטופ שלי:



  1. אתם עובדים ביחד, לא אחד נגד השני – שמרו על אווירה טובה ועשו זאת בכיף

  2. כל חזון עיצובי אפשרי להגשמה אך לפעמים העלות (זמן, ביצועים וכו') לא שווה את זה

  3. חשוב ללמוד מהאינטראקציה ולהרחיב את ההבנה הן בעולם הפיתוח והן בעולם העיצוב

  4. ישנם המון כלים שעוזרים לגשר על העולמות האלה – זו האחריות של כולם לגלות אותם ולהשתמש בהם״


אתה יכול לפרט קצת על כלים מומלצים?

״כלים כמו זפלין ואינוויז׳ן עוזרים לגשר על פערים טכניים, בעיקר כי הם נותנים פרשנות תכנותית, עבור המפתח מבלי שזה יצטרך להכיר את כלי העיצוב השונים (פוטושופ, אדג' וכו'), אך גם מקל על המעצב, בכך שההוכחה לכך שהכול אפשרי ממומשת עבורו באמצעות תוכנות אלה, מה שחוסך הרבה ויכוחים והתנצחויות (שבכל מקרה, אני מוצא למיותרות, כי כאמור – הכל אפשרי, והשאלה הנשאלת היא האם המחיר שווה את זה).״


אלירן לוי


שוחחתי גם עם אלירן לוי, מהנדס תוכנה בסייזמיק. הוא העלה שתי נקודות חשובות:



  1. “לפעמים קיימים פערים בין האפיון/עיצוב לבין איך שהאפליקציה בנויה בפועל. חשוב שהמעצבים ידעו מראש את המגבלות שיש לנו. יש מקרים שבהם המתכנתים משכתבים מחדש את כל העמוד כשהמעצב היה יכול גם לתת אלטרנטיבות אחרות.

    במקרה והמעצב רוצה לעשות שינויים מרחיקי לכת, יש שתי אפשרויות: לכתוב את הכול מחדש או לבצע שינויים במסגרת מה שכבר בנוי. שני הצדדים צריכים לדעת את זה מראש. שרטוט לדוגמא:

  2. יש מקרים בהם האפיון משתנה תוך כדי עבודת העיצוב, פתאום רואים שמשהו לא עובד טוב בעין ומשנים, כששינויים כאלו מתרחשים באמצע/סוף שלבי הפיתוח, הם משליכים על זמני הפיתוח, יוצרים תסכול וחבל.

    מסקנה: מפתח צריך להתחיל אחרי שמאפיין ומעצב סיימו את העבודה שלהם והם מצליחים להעביר את החזון שלהם בצורה ברורה ומגודרת היטב.”


יוסוף אגאבריה


יוסוף אגבאריה, מהנדס תוכנה מנטקראפט, מוסיף:

“אני חושב שקודם כל שני הצדדים, מעצבים ומפתחים, צריכים להבין שיצירת חוויית משתמש מנצחת היא פונקציה של שיתוף פעולה בין הצדדים – ככל שיש יותר שיתוף פעולה, חוויית המשתמש תהיה יותר טובה. אני חושב (לצערי) שנקודה זאת לא מובנת מאליו אצל כולם. עכשיו השאלה היא איך עושים את זה בצורה הכי טובה. הנה כמה רעיונות:



  1. Early Involvement

    כדאי שמפתחים יהיו נוכחים בישיבות Kick-off. הם יספקו פידבק מיידי למה אפשר לפתח ולמה לא, ואם כן אפשר מה ה- Overhead ,Trade-offs, טכנולוגיות חדשות שנדרשות וכו’. כנ"ל לגבי מעצבים. הם צריכים להופיע בישיבות Backlog ולתת את דעתם בדברים שקשורים לחוויית המשתמש.

  2. תקשורת (אמפתית)

    שני הצדדים צריכים לתקשר מתחילת התהליך של פיתוח המוצר\הפיצ'ר ולכל אורך הדרך, ולא רק ברגע הבאת המוצר הסופי.

  3. חשיפה של כל צד לעולם של הצד האחר

    שני הצדדים צריכים להכיר יותר טוב את הכלים, את הטכנולוגיות את שיטת העבודה, והכי חשוב להכיר את החשיבה והשיקולים של הצד האחר. גם ללמוד את השפה של הצד האחר, זה ממש עוזר לדבר באותה שפה. אפשר לעשות את זה תוך כדי פיתוח המוצר או לעשות פגישות תקופתיות – מפתחים יעדכנו מה חדש בתעשייה, איך הם עובדים, מה ההתלבטויות וכו’. כנ"ל לגבי מעצבים.״


אולג יוזביק, מהנדס תוכנה מסייזמיק, מוסיף את הטיפים שלו לסיום:


אולג יוזביק



  1. כדאי מאוד להכיר מראש את המגבלות הטכנולוגיות שעומדות בפני המתכנתים

  2. לחשוב על כל מיני תרחישים אפשריים ולתכנן פתרונות בהתאם

  3. לגלות גמישות, לא להיות מקובעים על פתרון אחד

  4. לעבוד בשיטה של קומפוננטות (רכיבים), לפרק את הפקדים לרכיבים קטנים, תשתיתיים ולעשות שימוש חוזר באותם רכיבים כשמכינים ושולחים את העיצוב

  5. נחמד גם אם המאפיין/מעצב יידע טכנית איך הדברים עובדים, לא חובה אבל זה יכול לעזור״


לסיכום, הדברים המרכזיים שעלו מצד המפתחים, שיעזרו לכולנו לעבוד טוב יותר יחד:



  • היכרות עם המגבלות הטכנולוגיות

  • שילוב מוקדם בתהליך האפיון/עיצוב וגמישות

  • תקשורת בינאישית טובה ואמפתיה תמיד עוזרים.


זו רק זווית אחת, מעבר לכך אפשר להמשיך לדבר על תהליכי עבודה והשלבים שבדרך, סוגי התוצרים שעוברים מיד ליד, התנהלות מול לקוח, בין מאפיין למעצב, ועוד. נמשיך את הדיון בשולחנות השיחה בכנס ביום שני, ה-6 למרץ.




 







האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
שליחת תגובה
חוקי שליחת תגובות*
תגובות חברי האתר מאושרות אוטומטית
כותרת*
_CM_USER*
_CM_EMAIL*
_CM_URL*
הודעה*
קוד אבטחה*

 הערה: התכנים המוצגים בעמוד זה ...

התכנים המופיעים במדור זה מועברים אוטומטית מבלוגים ואתרי מידע ברשת, כל הזכויות על התכנים: כולל טקסטים, תמונות, סרטים וכל מדיה נוספת, הנם של יוצרי החומר המקורי בלבד. אתר נט2יו אינו טוען לבעלות או לזכויות יוצרים על התכנים, אלא רק מצביע עליהם בצורה נוחה ומרוכזת, וכן מקשר אל האתר המקורי, עם המאמרים המלאים. אם למרות האמור לעיל, נתקלת בחשש להפרת זכויות יוצרים, או שתוכן מסויים באתר אינו לרוחך, אנא דווח לנו באמצעות טופס יצירת הקשר ונורידו בהקדם האפשרי מהאתר.
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.