מה הם השיקולים החשובים ביותר בבניית אתרי אינטרנט שיווקיים לעסקים? מספר התשובות שתקבלו על השאלה הזו הוא כמספר אנשי המקצוע בתחום. אולם, שני היבטים שקשה לערער על חשיבותם באתרים עסקיים הם SEO וחוויית משתמש – שני שיקולים שסותרים אחד את השני לעיתים קרובות. אז איך מאזנים? כמה טיפים פרקטיים בתוך הכתבה.
כדי שהגולשים יגיעו לאתר, ובפרט גולשים שהם לקוחות פוטנציאליים, חשוב מצד אחד שתוכן האתר יונגש לגוגל בצורה האופטימלית; מאידך, כדי שהגולשים יישארו באתר זמן ממושך, ינווטו בו בנוחות, ימצאו את מבוקשם במהירות ובעיקר ייהנו מהשימוש בו, השקעה בחוויית המשתמש היא חיונית.
הבעיה היא שלא תמיד יש חפיפה או תיאום בין אנשי המקצוע מכל אחד מהתחומים, וזה יכול ליצור התנגשויות. אז איך ניתן ליצור איזון בין צרכי קידום האתר לבין אלה של חוויית המשתמש, ולגרום להם לעבוד ביחד? במאמר זה קיבצנו כמה טיפים פרקטיים שתוכלו להתחיל ליישם כבר עכשיו.
1. שימוש חכם בדיבים נפתחים (Expendable Divs)
דיב נפתח (או דיב מוסתר) הוא אזור מוסתר באתר שמופיע רק כאשר לוחצים על כפתור, כמו "קרא עוד", וכו'. שימוש בדיבים הופך את הצפייה בתוכן האתר לנוחה יותר עבור הגולשים, מאחר שעומס של טקסטים או אלמנטים אחרים עשוי להרתיע אותם או להפריע להם. יש מקדמי אתרים שמנצלים לרעה את הדיבים ו"דוחפים" בתוכן המוסתר הרבה מילות מפתח. טקטיקה זו, כפי שניתן לקרוא בפוסט הזה ב-SEOblog, יכולה להתנקם בהם, מאחר שהיום גוגל יכולה להבחין בקלות בין דיבים לגיטימיים שנוצרו משיקולי נוחות או עיצוב ובין כאלה שמנסים להערים עליה.
עם זאת, עדיין לא ברור כיצד גוגל מבצעת אינדוקס של תוכן הנמצא בדיבים ורק חלק קטן ממנו משוקלל לתוך דירוג האתר. לכן, כאשר משתמשים בדיבים, יש לנסות לשמור את התוכן שאתם רוצים שהגולשים יראו מחוץ לדיבים עד כמה שניתן, ולהכניס לתוכם רק את מה שהכרחי. דוגמא לשימוש טוב בדיבים נפתחים היא וויקיפדיה, כאשר גולשים בה מהמובייל:
2. תמונות גדולות – איך להפוך את החסרונות ליתרונות
תמונה שווה יותר מאלף מילים, במיוחד באתרי אינטרנט. כל מומחה לתוכן דיגיטלי יאמר לכם שתכנים אפקטיביים חייבים לשלב גם תמונות איכותיות ומושכות (וכאשר מדובר באתר מסחר אלקטרוני או כל חנות אונליין, תמונות טובות הן מאסט). איכות התמונות והגודל שלהן משפיעים כמובן גם על חוויית המשתמש. היום פופולרי להשתמש בתמונות גדולות, למשל תמונה ראשית לפוסט באתר שמכסה עד חצי מהעמוד, או תמונות המשולבות בין הפסקאות בטקסט כהמחשה של התוכן וכדי לקטוע רצפים של טקסט לנוחיות הגולש. בבלוגי מתכונים זה נפוץ במיוחד – הנה דוגמא מהבלוג המצליח "אז מה את עושה כל היום?" של אפרת ליכטנשטט (למעוניינים – מדובר בעוגיות שוקולד צ'יפס טבעוניות):
אולם, יש בעיה אחת מרכזית בשימוש בתמונות גדולות – הן גורמות לאתר להיטען לאט יותר. טעינה איטית פוגעת משמעותית גם בחוויית המשתמש (שלא מעוניין להיתקע מול המסך עד שהאתר יואיל בטובו לעלות) וגם בקידום (כי הגולשים המתוסכלים יעזבו את האתר מהר יותר, מה שיפגע בדירוגים שלו בגוגל).
כדי להשתמש בתמונות גדולות שעדיין עונות על הדרישה לאופטימיזציה יש להקפיד על העקרונות הבאים:
3. הגבילו אזורים הסגורים בסיסמה
אם יש באתר שלכם חלקים הסגורים למשתמשים רשומים ומוגנים בסיסמה, עשו כמיטב יכולתכם לצמצם אותם או לא לכלול בהם הרבה תוכן חיוני. גוגל לא מסוגלת להגיע לתוכן שסגור בסיסמה ולאנדקס אותו, מה שעשוי לפגוע בדירוגי האתר. אם בכל זאת אתם נדרשים לאזורים כאלה, דאגו שכמה שיותר מהתוכן החיוני יופיע באזורים הציבוריים של האתר.
4. אזנו בין תכנים ארוכים וקצרים באתר
אחת השאלות הנצחיות שעולות בהקשר של תוכן ברשת היא: תוכן ארוך או קצר? מצד אחד, גולשים נוטים לרפרף על תכנים ברשת ו/או לקרוא אותם כאשר ברקע יש הרבה הסחות דעת, ולכן הרבה מעדיפים תכנים קצרים. מצד שני, גוגל מעדיפה תכנים ארוכים ועשירים במידע שמעניקים ערך מוסף לגולשים (ויש גם גולשים שמעוניינים בתכנים ארוכים יותר, כל עוד אלה מספיק מעניינים ושימושיים).
מה היתרונות של תכנים קצרים?
מה היתרונות של תכנים ארוכים?
בגרף הבא, המבוסס על מחקר שערכה BuzzSumo, חברה לניתוח דיגיטלי, בשיתוף עם הבלוג OKDork ב-2014, ניתן לראות את הקשר בין אורך התוכן למספר השיתופים. תוכן ארוך מנצח בנוקאאוט:
כותב המאמר הזה ב-copyhackers מגיע למסקנה שהאורך האידיאלי לתוכן שאנשים גם ירצו לקרוא וגם יצרו אתו אנגייג'מנט, נופל בטווח שבין 1,600 ל-2,450 מילים. 1,600 מילים ניתן לקרוא ב-7 דקות, הזמן אחריו הריכוז מתחיל לצנוח; ו-2,450 מילים תופסות את תשומת לבם של מנועי החיפוש.
בנוסף, יש לקחת בחשבון את אופי האתר כאשר מתלבטים בין תוכן קצר לארוך. אם רוב המבקרים באתר מגיעים מחיפוש אורגני, מומלץ לכתוב תוכן ארוך שמקבל עדיפות במנועי החיפוש. אם מדובר באתר שכבר יש לו קהל מבוסס שעוקב אחריו גם ברשתות החברתיות ומייצר תכנים מעניינים במיוחד, ניתן להסתפק בתוכן קצר. אבל הדרך הטובה ביותר לוודא מה התוכן המיטבי לאתר היא פשוט העלאת מספר תכנים קצרים ומספר תכנים ארוכים ובדיקה של הביצועים הטובים ביותר בכל החזיתות.
5. השתמשו בגלילה אינסופית אך בצעו לה אופטימיזציה
גלילה אינסופית היא טרנד לוהט בעיצוב אתרים. מה זה אומר בעצם? זהו פיצ'ר של האתר שמאפשר לגלול למטה עוד ועוד ולמצוא עוד ועוד תכנים, מה שגם שגורם לאתר להיראות עשיר בתוכן ומעודד את הקורא לשהות בו זמן ממושך (בתנאי שהתכנים נראים מעניינים מספיק). פייסבוק הוא דוגמא קלאסית לאתר עם גלילה אינסופית – כל מי שאי פעם רבץ על הספה עם הסמארטפון ופתאום הבין בבהלה ששרף שעתיים על גלישה בפייסבוק, יבין על מה מדובר. דוגמא נוספת היא אתר הטכנולוגיה Mashable.
גלילה אינסופית עשויה לתרום לחוויית המשתמש אבל לעתים קרובות פוגמת ב-SEO. זאת משום שבדרך כלל מבצעים אותה באמצעות JavaScript, שפת קוד שגוגל ומנועי חיפוש נוספים לא סורקים כראוי, ולכן גם לא מאנדקסים. מאחר שגוגל מכירה בבעיה, היא מציעה דרך חלופית ליצור גלילה אינסופית באתר, באמצעות "פירוק" עמוד הגלילה האינסופית למספר עמודים המכילים את התכנים המבוקשים ויצירת מבנה URL שתומך בגלילה אינסופית של תכנים אלה. הפוסט הזה ב-QuickSprout מכיל את ההסבר המלא.
6. נצלו את יתרונותיהם של מגה-תפריטים
הצד השני של גלילה אינסופית באתר הוא מגה-תפריטים: תפריטי drop-down גדולים המציגים את כל הקטגוריות ותתי-הקטגוריות באתר עד לרמות הקטנות ביותר, ומאפשרים לגולש לנווט את דרכו בדיוק לעמוד שהוא מחפש. תפריטים כאלה מייתרים את הצורך בגלילה ומועילים מאד לגולשים פרקטיים שקצרים בזמן ובסבלנות.
מאידך, תפריטי drop-down מקשים לעתים על מנועי חיפוש לסרוק את האתר. בנוסף, תפריטים שעושים שימוש בכפתורים במקום בקישורים, פוגעים ב-SEO מאחר שמנועי החיפוש אינם "רואים" טקסט שנמצא בכפתורים. כפתורים נטענים לאט יותר מקישורים והם נגישים פחות ללקויי ראייה.
הנה כמה דברים שניתן לעשות כדי להפוך מגה-תפריטים לידידותיים ל-SEO (בהנחה שיש לכם פרופיל קישורים חזק):
7. הימנעו משימוש בסליידרים
סליידרים הם אלמנט עיצובי שכיח בהרבה אתרים, ומופיעים בעיקר בעמוד הבית, כמעין חלון ראווה של האתר שהתצוגה בו מתחלפת. אפשר להבין למה: הם מעניקים לאתר מראה חי ודינמי, ומאפשרים להציג הרבה מוצרים, שירותים, מבצעים, תכנים ועוד בעמוד אחד, בזה אחר זה, בקרוסלה אינסופית. הם נחמדים ומושכים את העין. דוגמא בולטת לשימוש בסליידרים היא באתרים של מותגי אופנה (הציצו למשל באתר של זארה, או בזה של Forever21).
אז למה בכל זאת כדאי להימנע מהם? כי מתברר שהם פוגעים גם בחוויית המשתמש וגם ב-SEO, בכמה היבטים:
כדי להבין טוב יותר למה לא מומלץ להשתמש בסליידרים, תוכלו לצפות בסרטון הבא.
הנה כמה אפשרויות חלופיות לסליידרים:
אתר subhub, לדוגמא, מציג שילוב של hero image עם קריאה לפעולה, וסרטון וידאו:
8. בעיצוב למובייל, העדיפו אתרים רספונסיביים
אין ספק שאתרי אינטרנט היום חייבים להיות מותאמים גם לגלישה במובייל – קידום אתרים לאתרי מובייל הוא נישה שמתפתחת יותר ויותר. אך קיים דיון לגבי האם כדאי לבנות אתר למובייל או אתר רספונסיבי המותאם לכל רוחבי המסך. בעוד שאתר מובייל הוא אתר נפרד מהאתר המקורי, אתר רספונסיבי הוא אותו האתר, פשוט מעוצב כך שהמראה שלו ישתנה בהתאם למכשיר שממנו גולשים במטרה לאפשר צפייה ושימוש נוחים יותר. מסיבות הקשורות הן ל-SEO והן לחוויית המשתמש, כדאי לבחור בעיצוב רספונסיבי, ואפילו גוגל ממליצה על אופציה זו.
היתרונות של עיצוב רספונסיבי כוללים:
סיכום
אנו מקווים שהטיפים שלנו חידדו את ההבנה לגבי האופן בו ניתן ליצור אתרים שהם ידידותיים ל-SEO מחד, ומספקים חווית משתמש מצוינת מאידך. הצלחה של אתרים עסקיים תלויה הן במשתמשים עצמם, והן במנועי החיפוש שמסייעים למשתמשים למצוא אותם – כך שזה קריטי לא לדלג על אף אחד מההיבטים אלה כאשר מעצבים אתר עסקי.