בעלי רכבים רבים מגיעים בשלב מסוים למצב שבו הרכב שלהם כבר לא כשיר לנסיעה, והסיבות לכך יכולות להיות רבות ומגוונות. זה יכול לקרות בגלל תאונה שבגללה הרכב ניזוק וכבר אי אפשר לנסוע בו, זה יכול לקרות בשל תקלות מכניות חמורות מכל מיני סוגים, או פשוט בשל בלאי טבעי לאורך שנים המשפיע באופן משמעותי על תפקודו של הרכב. במצבים כאלה, הדבר הנכון לעשות, וגם אין ממש ברירה אחרת, הוא להוריד את הרכב מהכביש. אך, מה בעצם המשמעות של הורדת רכב מהכביש, ולמה זה כל כך חשוב? על כך ועוד, במאמר שלפניכם.
פירושה הפסקת השימוש בו לצורכי נהיגה והעברתו למצב של גריטה. התהליך כולל ביטול הביטוח והרישוי של הרכב, והסרת לוחיות הזיהוי שלו. למעשה, מדובר בהכרזה רשמית על כך שהרכב אינו עומד עוד בתקני הבטיחות ואינו כשיר לשימוש בדרכים. לאחר מכן, הרכב מועבר לטיפול מתאים, בין אם זה פירוק לחלקים, מחזור או גריטה מלאה.
הכרחי מבחינה בטיחותית. רכב שאינו תקין מהווה סכנה לנהג, לנוסעים, לנהגים האחרים, להולכי הרגל ולסביבה כולה, שכן תקלות במערכת הבלמים או ההיגוי עלולות לגרום לתאונות קטלניות. גם במקרה של תאונה, רכב ישן או במצב ירוד לרוב מציע הגנה פחותה לנוסעים בהשוואה לרכב מודרני ותקין. ולכן, הורדה של רכב לא בטיחותי מהכביש מצילה חיים ומונעת פציעות.
מלבד השיקולים הבטיחותיים, להורדת רכב מהכביש יש גם חשיבות סביבתית. רכבים ישנים נוטים לזהם יותר, הן מבחינת פליטת מזהמים מהמנוע והן מבחינת דליפות שמן ונוזלים אחרים. כאשר מורידים רכב כזה מהכביש ומעבירים אותו למחזור מסודר, מונעים זיהום אוויר, קרקע וגם זיהום של מים, לרבות כאלה המיועדים לשתייה. חלקים רבים של הרכב, כמו מתכות, פלסטיק וזכוכית, ניתנים למחזור ולשימוש חוזר, מה שעוזר לשמור על איכות הסביבה ועלינו, בסופו של דבר.
לעתים, הנזק לרכב הוא כה נרחב עד שעלות התיקון עולה על שווי הרכב. מצב זה מכונה טוטל לוס (אובדן מוחלט). במקרים כאלה, חברות הביטוח בדרך כלל מעדיפות להכריז על הרכב כאובדן מוחלט ולהוריד אותו מהכביש, במקום לממן תיקון יקר שאינו כדאי כלכלית. זוהי נקודת מפנה שבה על הבעלים להתחיל לחשוב על הורדת רכב מהכביש והחלפתו באחר, חדש יותר ובעיקר תקין ובטיחותי.
כאשר מגיעים לנקודת ההחלטה הזו, כלומר שיש להוריד רכב מהכביש ואין ברירה אחרת, עומדות בפני הבעלים מספר אפשרויות. ההחלטה על הדרך הנכונה תלויה במצב הרכב, בזמן ובמשאבים העומדים לרשות הבעלים ובשיקולים סביבתיים וכלכליים.
בעלי ידע טכני וכלים מתאימים יכולים לבחור לפרק את הרכב בכוחות עצמם. אופציה זו מאפשרת לשלוט בתהליך ולמקסם את הרווח ממכירת חלקים שמישים. יחד עם זאת, פירוק עצמי דורש זמן, מאמץ ומרחב עבודה מתאים. בנוסף, יש להקפיד על סילוק נכון ובטיחותי של נוזלים מסוכנים כמו שמן, דלק וחומצת המצבר, תוך ציות לתקנות איכות הסביבה.
אפשרות נפוצה אחרת היא מכירת הרכב למגרש פירוק. מגרשים אלה רוכשים רכבים ישנים, מפרקים אותם לחלקים ומוכרים את החלקים השמישים כחלפים. זהו פתרון נוח לבעלים, שכן הוא מעביר את כל האחריות והטיפול בגריטה אל המגרש. מומלץ להשוות מחירים בין מספר מגרשים ולבדוק את המוניטין שלהם, כדי להבטיח תמורה הוגנת ותהליך מקצועי.
בשנים האחרונות התפתחו שירותי פינוי המציעים להוריד את הרכב מהכביש ישירות מבית הבעלים. נציג מטעם החברה מגיע למיקום הרכב, מטפל בכל הליך הגריעה מהמרשם ומפנה את הרכב למגרש מורשה. זהו פתרון נוח במיוחד לבעלי רכבים שאין ברשותם מקום לאחסן רכב לא נוסע או יכולת לשנע אותו בכוחות עצמם.
הורדת רכב מהכביש היא תהליך הכרחי כאשר הרכב מגיע לסוף חייו השימושיים. צעד זה נדרש הן מבחינה בטיחותית והן מבחינה סביבתית, מה שבסופו של דבר מגן על חיי אדם ומונע זיהום ונזקים אקולוגיים. כבעלי רכבים, מוטלת עלינו האחריות לזהות מתי הגיע הזמן להוריד את הרכב מהכביש, ולדאוג לכך שהתהליך יתבצע בצורה מסודרת ואחראית. בין אם נבחר לעשות זאת בעצמנו או להיעזר בשירותים מקצועיים כמו רכישת רכבים לפירוק, חשוב שנפעל לפי הכללים ונעשה זאת בצורה הנכונה.
הפוסט אין ברירה – צריך להוריד את הרכב מהכביש הופיע לראשונה ב-מקומונט חיפה - קול חיפה חדשות מקומיות של חיפה.