נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  שרידוּת ואמינות מעל לכל: כך מפתחים מערכת תקשורת לעולם החירום
29/2 1:41

זמינות היא מילת המפתח כשמדובר במערכות תקשורת של מוקדי שירות לקוחות במגזר העסקי או הציבורי. המשמעות של חוסר זמינות, אפילו לפרק זמן קצר, עלולה להיות הפסד של לקוח, וכאשר מדובר בפרק זמן ארוך, ייתכן נזק תדמיתי ופגיעה במוניטין החברה.


מה קורה כשזמינות גבוהה היא עניין של חיים או מוות, במלוא מובן המילה, וכאשר איבוד שיחה עלול להוביל לתוצאות הרות גורל? במוקדי חירום זה בדיוק המצב. מספיק להתבונן במצב הביטחוני בישראל, ובמיוחד במאורעות הטראגיים של ה-7 באוקטובר, כדי להבין כי מוקדי תקשורת של גופי חירום והצלה מוכרחים להתאפיין בשרידוּת תקשורתית גבוהה, שמתבטאת בזמינות ללא פשרות, 24/7. בפועל למדנו כי המוקדים קרסו תחת מבול הפניות ושרבים מהפונים לא הצליחו לקבל מענה בזמן אמת.


במקום לעבוד בזריזות על הפיצ'ר הבא שייתן למוצר או לעסק יתרון תחרותי, צריך לאמץ גישת עבודה יסודית, ששמה את שרידוּת ואמינות המערכת מעל לכל


על כן, בתהליך הפיתוח של מערכת הנדרשת לזמינות מלאה, המבטיחה אפס השבתות, גם לא לדקה אחת, חשוב להתייחס לכמה נושאים קריטיים. הנה הם לפניכם.


'חמש תשיעיות' ואתגרי שרידוּת בענן


המונח המוכר 'חמש תשיעיות' (Five Nines) מדרג את הזמינוּת של מערכות תוכנה. מערכות בעלות דירוג של חמש תשיעיות הן כאלה שנמצאות 'למעלה' 99.999% מהזמן, או 'למטה' רק 0.001% מהזמן (כלומר 5.25 דקות בלבד של חוסר זמינות בשנה). זהו סטנדרט נכסף עבור מערכות תקשורת במגזר העסקי, וכשבונים מערכת תקשורת ייעודית לשירותי חירום, מדובר בסטנדרט שלא ניתן להתפשר עליו.


כשאנו נדרשים לפתח מערכת תקשורת סקלבילית בפריסה רחבה, בפרט כזאת המיועדת לעולם החירום, אין ברירה אלא להשתמש בדאטה סנטר שנמצא בענן. כל תשתית שקיימת בשוק – בין אם AWS, מיקרוסופט אז'ור (Microsoft Azure), גוגל קלאוד (Google Cloud), או אחרות – משיגה את המטרות הללו: היכולת לפריסה מהירה וגדילה הדרגתית לפי הצורך. יחד עם זאת, כשעובדים בענן, בלתי אפשרי להימנע לחלוטין מנפילות של המערכת, דבר שלא מסתדר עם ההכרח של מערכות חירום לספק זמינות תמידית.


חייב שרידות גבוה ויציבות. מוקד חירום.https://www.pc.co.il/wp-content/upload ... _1492198931-1-300x156.jpg 300w, https://www.pc.co.il/wp-content/upload ... _1492198931-1-768x396.jpg 768w, https://www.pc.co.il/wp-content/upload ... _1492198931-1-290x150.jpg 290w" sizes="(max-width: 806px) 100vw, 806px" />

חייב שרידות גבוה ויציבות. מוקד חירום. צילום: אילוסטרציה. שאטרסטוק


על הפער הזה ניתן לגשר על ידי בניית ארכיטקטורה מתאימה עם מנגנונים שיוכלו לפצות על חולשות שירות הענן שעליו יושבת המערכת.


קודם כל – QA


באופן מסורתי היינו נוטים לחשוב שה-QA (הבטחת איכות) נעשה בשלב מאוחר יחסית בתהליך פיתוח הטכנולוגיה. אולם, כשמדובר במערכת תקשורת לעולם החירום, ולמעשה בכל מערכת, מומלץ ואף הכרחי לבצע בדיקות איכות עוד לפני שמתחילים את שלב כתיבת הקוד, ואף בכל שלב ושלב בתהליך הפיתוח. בפועל המשמעות היא להעלות את כל הבעיות האפשריות שאנו עלולים להיתקל בהן בהמשך, עוד בשלב תכנון המערכת או תכנון פיצ'ר חדש. זה אולי נשמע פשוט על הנייר, אך בפועל אנשי הפיתוח עשויים למצוא עצמם נדרשים לספק הסברים לגורמים שונים בחברה ומחוצה לה, כמו ההנהלה, אנשי ניהול המוצר או המשקיעים, שייתהו מדוע תהליך הפיתוח איטי כל כך ומעכב את ההגעה לשוק.


חשוב להבין את המשמעות של QA יסודי בשלבים המוקדמים ביותר של תהליך הפיתוח, ולאחר מכן בכל אחד משלבי הפיתוח, במערכת שמיועדת לסייע בהצלת חיים. כאשר לאנשי הפיתוח בתחום ברורה חשיבות ה-QA בתחילת התהליך ובכל אחד מהשלבים שלו, קל להם לתקשר זאת טוב יותר לממונים עליהם, כי הדבר יבטיח מינימום תקלות בזמן אמת. בתחומי שירותי החירום, המחיר שנשלם על תפוקה מהירה תחת לחץ הוא כבד.


תקלות קורות


כמובן שתקלות קורות, ובלתי אפשר להימנע מהן לחלוטין. המהות של תכנון מערכת ייעודית לשירותי חירום היא לא רק למנוע מהתקלות לקרות, אלא להיות מוכנים להתמודד איתן בכל עת, באמצעות יכולות גיבוי ושחזור מלאות.


כדי לייצר מצב שבו ניתן לשחזר כל שיחת חירום שנופלת, חשוב לבנות את המערכת במבנה של שכבה על גבי שכבה, עם מנגנונים שיידעו לשחזר את האלמנטים שנפלו. אם מדובר בזמינות או ביכולות כמו זמן התגובה, תיעדוף השרידוּת של המערכת בכל אחת מהשכבות שלה הוא קריטי. צריך גם לתעדף את הפיצ'רים שעלולים ליפול – למשל, קול יהיה החשוב ביותר לשחזור, כאשר וידאו או צ'אט יימצאו כנראה נמוך יותר ברשימה.


מחיר ששווה לשלם


יישום אמיתי של כל הקווים המנחים האלו דורש לא מעט משאבים של זמן, כסף וכוח אדם. בעולם מהיר וקדחתני כמו שלנו, מדובר בבחירה לא טריוויאלית בכלל. במקום לעבוד בזריזות על הפיצ'ר הבא שייתן למוצר או לעסק יתרון תחרותי, צריך לאמץ גישת עבודה יסודית, ששמה את שרידוּת ואמינות המערכת מעל לכל. גישה כזו מאטה באופן משמעותי את תהליכי הפיתוח והיציאה לשוק, אבל אם רוצים לפתח מערכת תקשורת שתשרת נאמנה מוקדים לשירותי חירום, זה מחיר ששווה לשלם.


מערכת בעלת עמידות גבוהה בפני באגים ורמת אמינות שאין שנייה לה, פירושה שקט נפשי לכל הצדדים – היצרן, ספק השירות ומקבל השירות.


הכותב הוא סמנכ"ל פיתוח בחברת Carbyne


נועם פרנקל, סמנכ"ל פיתוח בחברת Carbyne.


הפוסט שרידוּת ואמינות מעל לכל: כך מפתחים מערכת תקשורת לעולם החירום הופיע ראשון באנשים ומחשבים - פורטל חדשות היי-טק, מיחשוב, טלקום, טכנולוגיות







האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
שליחת תגובה
חוקי שליחת תגובות*
תגובות חברי האתר מאושרות אוטומטית
כותרת*
_CM_USER*
_CM_EMAIL*
_CM_URL*
הודעה*
קוד אבטחה*

 הערה: התכנים המוצגים בעמוד זה ...

התכנים המופיעים במדור זה מועברים אוטומטית מבלוגים ואתרי מידע ברשת, כל הזכויות על התכנים: כולל טקסטים, תמונות, סרטים וכל מדיה נוספת, הנם של יוצרי החומר המקורי בלבד. אתר נט2יו אינו טוען לבעלות או לזכויות יוצרים על התכנים, אלא רק מצביע עליהם בצורה נוחה ומרוכזת, וכן מקשר אל האתר המקורי, עם המאמרים המלאים. אם למרות האמור לעיל, נתקלת בחשש להפרת זכויות יוצרים, או שתוכן מסויים באתר אינו לרוחך, אנא דווח לנו באמצעות טופס יצירת הקשר ונורידו בהקדם האפשרי מהאתר.
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.