תעריפי ההובלה הימית מטפסים לאחר מתקפת הטילים וניסיון חטיפה נוסף של ענקית הספנות הדנית מארסק (Maersk) בסוף השבוע האחרון. ארה"ב, בריטניה ובעלות בריתן פרסמו אזהרה נוספת למורדים החות’ים וקראו להפסיק את ההתקפות או לשאת בתוצאות, אלא שבינתיים מארסק דיווחה אתמול כי תפסיק המעבר דרך הים האדום ומפרץ עדן עד להודעה חדשה.
תעלת סואץ מחברת את הים האדום לים התיכון, והיא נחשבת לדרך המהירה ביותר לשילוח של דלק, מזון ומוצרי צריכה מאסיה והמזרח התיכון לאירופה. מאז נובמבר האחרון החות’ים מתימן תוקפים ספינות מטען בים האדום במפגן תמיכה בחמאס, מה שאילץ את חברות המשא לנתב מחדש את הספינות סביב הקצה הדרומי של אפריקה, מה שמאריך את הדרך בעוד 12-7 יום. ריתוק ספינות המשא למשך זמן ארוך יותר גורר ירידה בהיצע הספינות ובהתאם עלייה במחירי השילוח הימי. לפי פלטפורמת הזמנות והתשלומים להובלה בינלאומית Freightos, התעריפים מאסיה לצפון אירופה יותר מהכפילו את עצמם למעל 4,000 דולר למכולה של 40 רגל השבוע, כאשר המחירים מאסיה עד הים התיכון מטפסים ל-5,175 דולר. לפי Shanghai Shipping Exchange, גרף ההובלה במכולות נכון ל-29 לדצמבר הצביע על עלייה של כ-505 דולר בשבוע למכולה ל-1,759 דולר למכולה.
מניות נוספות בסקטור שנהנו מהאיום החות’י, הן מנייתה של מרסק זינקה בכ-27% בחודש האחרון, מניית חברת האפאג־לויד הגרמנית זינקה בכ-45% בחודש האחרון. באסיה, Nippon Yusen זינקה בכ-17% בחודש האחרון, ו-Kawasaki Kisen Kaisha קפצה בשיעור דומה.
מי שנהנית עוד יותר מהמצב היא חברת צים (סימול: ZIM) הישראלית שמנייתה זינקה ביותר מ-50% בחודש האחרון לכ-12 דולר למניה. אמנם מדובר במחיר הרחוק שנות אור מימי תקופת הקורנה, אז שרשרת האספקה התקועה וזינוק התעריפים של מחירי ההובלה הימית מעל ה־14 אלף שקל למכולה, הביא את מניית צים לשיא של 84.5 דולר. אלא שהיתרון של צים הוא בהיותה ראשונה שנמצאת בדרך להתייעלות שבמעבר בין אניות ישנות שהיא חוכרת לבין אלו החדשות שהוזמנו במיוחד לקו ייעודי של מזרח אסיה וארה"ב. עלות החכירה של אותן אוניות זהה לאלו שהוחלפו, אך הן בעלות יותר תפוסה. מעבר לכך, רוב הפעילות של צים נעשית ב-SPOT (כלומר מחירי השוק באותו רגע), ולכן היא נהנית מהקיצון. כלומר, בעליות המחירים החדות היא נהנית יותר מכולן, כפי שסבלה מהירידות מחירים אחרי הקורונה.
החיים לפני החות’ים
יש אפשרות שההשפעה הדרמטית הביטחונית קצרה והאירוע יסתיים, אלא שמחירי התובלה החלו לטפס עוד לפני האיום החות’י אחרי שהחברות בענף הגיעו להפסדים. בהקשר זה הענף רשם במשבר הקודם ב-2016 מיזוגים. הביקוש בענף די קבוע ותלוי בתל"ג העולמי. משבר הקורונה הזניק את המחירים והשחקנים הגדולים שנארו בענף לאחר המשבר הקודם, נהנו מהזינוק בביקושים והעדר היצע. לאחר מכן עם האינפלציה והעלאות הריבית הביקוש התמתן ונוצר עודף גדול אצל הקמעונאים, כך שהקורונה יצרה כאוס שהחל להסתדר לפני האיום החות’י. בישביל לייעל את מעבר הסחורות יש שיתופי פעולה בין החברות בהובלה, כל עוד לא עוברים על חוקי הגבלים והחברות מתקזזות. ענקית הספנות MSC החליטה לפרק את הברית הזו במטרה להיות מסוגלת להעביר סחורה רק באניות שלהם, והם רכשו אניות שהגיעו לגמר חוזה ולא הלכו לגריטה, מה שגרם להורדת המחירים שלאחר הקורונה.