נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  כך ה-IT סייע להנפקה מהירה של תעודות זהות למפוני העוטף
26/10/2023 8:22

אירועי השבת השחורה ב-7 באוקטובר הביאו לעקירה מבתיהם של אלפי אנשים, שהצליחו להימלט מתופת החמאס. האתגר הראשון, והדחוף, שעמד בפני גופי ההצלה, בתי החולים וגופים רשמיים של המדינה היה הצורך בזיהוי שלהם, כדי לנסות לקבל תמונת מצב – מי מתושבי היישובים שנפגעו נמצא והיכן.


המשימה הזו הוטלה, מיד עם תחילת האירועים, על רשות האוכלוסין וההגירה, שבידיה נמצא המאגר הרשמי על תושבי ישראל שמחזיקים בתעודות זהות.


"זה היה כאוס אמיתי וכואב", אמר אורן אריאב, מנהל אגף בכיר לטכנולוגיות דיגיטליות ומידע ברשות האוכלוסין, בראיון לאנשים ומחשבים. "עבדנו מסביב לשעון, כי היינו צריכים לתת מענה ראשוני לכל גופי החירום, למועצות האזוריות ולגופים אחרים שחיפשו מידע על האנשים שם". לדבריו, "זה מידע שאנחנו מספקים גם בימי שיגרה, אבל מעולם לא חשבנו שנצטרך להתמודד עם אתגר כזה בשעת חירום, עם סדרי גודל כאלה של אנשים שצריך לאתר, כדי לאפשר לכל מי שמעורב לתת להם מענה ולטפל בהם".


פעולות האיתור כללו גם שימוש במאגר הביומטרי, באופן שמותר על פי תקנות שעת חירום. הפעולות הללו אף סייעו למשפחות לדעת מה קורה עם יקיריהן, וסייעו בזיהוי חללים. "המציאות הייתה קשה, גם בהיבט שלנו", אמר אריאב. "משפחות וקהילות שלימות נמחקו, והיה צורך לבצע פעולות שונות בתוך הדאטה, כדי לנסות ולהגיע לתמונת מצב מסוימת. לא בכל רשות מקומית יש מאגרים ברמות פילוח ודיוק נדרשות, מדובר בקהילות קטנות, ולכן, מלאכת איתור ושליפת הנתונים הייתה מאתגרת".


הנפקת תעודות זהות


השלב השני בפעילות של אגף הטכנולוגיה של רשות האוכלוסין באירוע זה, שנמשך עד היום, הוא הנפקת תעודות זהות חדשות לכל אותם אלפים שהצליחו להיחלץ מהתופת ומפוזרים במקומות שונים ברחבי הארץ. "יש לא מעט פעולות, בעיקר מול רשויות, מוסדות וגופים שונים, שכדי לבצע אותן חייבים להזדהות באמצעות תעודת זהות. זה נכון במיוחד כיום, בעידן השירותים הדיגיטליים של גופים אלה ושל הממשלה. רבים מהמפונים נמלטו מבתיהם לא עם הרבה ציוד, לעיתים כשרק בגדיהם עליהם, ולא היה להם אמצעי זיהוי. כאן נכנסנו למשימה השנייה שלנו – הנפקה מהירה של תעודות זהות למפונים", ציין אריאב.


פלי הנמר מעניק לאורן אריאב אות מנמ"ר מצטיין.https://www.pc.co.il/wp-content/upload ... ickoff_4_6501-768x396.jpg 768w, https://www.pc.co.il/wp-content/upload ... ickoff_4_6501-290x150.jpg 290w, https://www.pc.co.il/wp-content/upload ... 9/zipi_kickoff_4_6501.jpg 806w" sizes="(max-width: 300px) 100vw, 300px" />

פלי הנמר מעניק לאורן אריאב אות מנמ"ר מצטיין. צילום: קובי קנטור ז"ל (ארכיון)


ההיערכות של רשות האוכלוסין במקרה הזה הייתה מהירה ובוצעה באופן יעיל, שלא קיים בשיגרה. אריאב סיפר שכבר ביום השני למלחמה הוחלט להקים לשכות מרשם אוכלוסין ניידות במקומות הריכוז של המפונים – בעיקר אילת וים המלח, ולאחר מכן גם קיבוץ שפיים. "היה צורך לתגבר את הלשכות הקיימות שם, שבהתאם לגודל היישובים במקומות אלה הן קטנות, עם כוח אדם קטן, ולא מסוגלות להתמודד עם אלפי בקשות לקבלת תעודות זהות חדשות", הסביר.


צוותים של הרשות – בגיבוי אגף מערכות המידע, שאיפשר את ביצוע המהמך מהבחינה הטכנולוגית – התמקמו בלשכות והחלו לזהות את האנשים ולהנפיק את התעודות. "בדרך כלל, תהליך ההנפקה של תעודת זהות, לאחר שהושלם הזיהוי של המבקש, אורך זמן לא קצר", אמר אריאב. "בנינו 'כביש עוקף' לתהליך ה-'רגיל', בעזרת המאגר הביומטרי, וכיום, נציגים שלנו אוספים את התעודות מהלשכות ומגיעים למקומות הריכוז של המפונים, שם הם נותנים לכל אחד את התעודה שלו. זה תהליך מורכב, שמתאפשר בזכות ההירתמות של אנשי האגף שלנו, שעבדו ועובדים מסביב לשעון, כמו גם עובדי הרשות האחרים – והכול כדי לספק למפונים את אמצעי הזיהוי הבסיסי, שהם כל כך זקוקים לו". התהליך נמשך גם בימים אלה.


הפעילות הזו של האגף המחישה שוב את הקריטיות של מערכות המידע וה-IT לטובת תפקוד תקין של הרשויות השונות.


לדברי אריאב, "הטיפול של רשות האוכלוסין לא יכול היה להתקיים ללא הטכנולוגיה והפעילות שלנו. הרשות כולה בנויה סביב הטכנולוגיה, וה-IT היה המנוע שאפשר לה להנפיק תעודות זהות חדשות למפוני העוטף בשעות הקשות שלהם ושל כולנו, ואנחנו גאים על כך".


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


הנפקה מהירה של תעודות זהות - בעזרת הטכנולוגיה.https://www.pc.co.il/wp-content/upload ... 05/download-1-300x156.jpg 300w, https://www.pc.co.il/wp-content/upload ... 05/download-1-768x396.jpg 768w, https://www.pc.co.il/wp-content/upload ... 05/download-1-290x150.jpg 290w" sizes="(max-width: 806px) 100vw, 806px" />


הפוסט כך ה-IT סייע להנפקה מהירה של תעודות זהות למפוני העוטף הופיע ראשון באנשים ומחשבים - פורטל חדשות היי-טק, מיחשוב, טלקום, טכנולוגיות







האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
שליחת תגובה
חוקי שליחת תגובות*
תגובות חברי האתר מאושרות אוטומטית
כותרת*
_CM_USER*
_CM_EMAIL*
_CM_URL*
הודעה*
קוד אבטחה*

 הערה: התכנים המוצגים בעמוד זה ...

התכנים המופיעים במדור זה מועברים אוטומטית מבלוגים ואתרי מידע ברשת, כל הזכויות על התכנים: כולל טקסטים, תמונות, סרטים וכל מדיה נוספת, הנם של יוצרי החומר המקורי בלבד. אתר נט2יו אינו טוען לבעלות או לזכויות יוצרים על התכנים, אלא רק מצביע עליהם בצורה נוחה ומרוכזת, וכן מקשר אל האתר המקורי, עם המאמרים המלאים. אם למרות האמור לעיל, נתקלת בחשש להפרת זכויות יוצרים, או שתוכן מסויים באתר אינו לרוחך, אנא דווח לנו באמצעות טופס יצירת הקשר ונורידו בהקדם האפשרי מהאתר.
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.