לאחר שרצתה לגוון את עסקיה כשנכנסה להשקעה בפייבוקס (PayBox), במטרה להציע ללקוחות הלוואות ומוצרים נוספים, ובהמשך להודעתה בחציון כי בוחנת להכנסת שותף אסטרטגי לתחום הפיננסיים שכולל גם את פעילות כרטיסי האשראי, השבוע עלו כותרות כי רשת שופרסל מחפשת לחתוך הפסדים ולצאת מההשקעה בפייבוקס.
זו הזדמנות טובה לסכם את המהלך שבמרחק הזמן נחל כישלון צורב. בתחילת השנה נכנסה שופרסל לפייבוקס במשותף עם בנק דיסקונט (51%), במטרה לשדך את כרטיסי האשראי של המועדון לאפליקציה, להנפיק כרטיסי אשראי וירטואליים חוץ בנקאיים, ליהנות מזיכויים כספיים (cash-back) שייצברו בארנק בעת רכישה ברשתות שופרסל ו-Be ולרכוש ולממש תווים דיגיטליים של המותג ’תו הזהב’. חברת כאל (Cal), שאותה דיסקונט אמורה למכור כחלק מהפרדת חברות האשראי מהבנקים, מספקת את הפלטפורמה להנפקה ולתפעול של כרטיסי האשראי החוץ בנקאיים.
האם בנק דיסקונט מראש ידע שמדובר בתפוח אדמה לוהט שכדאי לחלוק אותו עם הרשת? מבחינת שופרסל, אם מדובר במקור תשלום קמעונאי שתופס תאוצה למה לא להיות בו. אלא שמה שלא נלקח בחשבון הוא שייקח זמן לייצר הכנסות מהאפליקציה. לדיסקונט אין בעיה לשמר את ההחזקה בפייבוקס, ולו בישביל התחרות מול ביט של פועלים או מעבר לרווחיות בעתיד.
מנגד, דירקטוריון שופרסל החדש מכוון בעיקר לרווח, או יותר נכון לחתוך הפסדים, כך שהסבלנות לגבי הפעילות ההפסדית של פייבוקס פקעה לאחר שהרשת הפסידה במצטבר כ-90 מיליון שקל ועשויה לרשום ירידת ערך על ההשקעה. שופרסל גם זנחה השבוע את העסקה להכנסת רשת SPAR לישראל. אפשר להבין את ההחלטה אם מסתכלים על האחים זלקינד שרוצים לצאת מההשקעה הכושלת בקארפור, אלא שגם רשות התחרות הטילה מגבלות רגולטוריות על העסקה כך ששופרסל העדיפה לוותר.
בחזרה לפייבוקס, אפשר להבין את הרצון של שופרסל לחפש מחליף תחת האלונקה. קשה להפוך את פייבוקס מאפליקציה להעברות ואיסוף כסף קבוצתי לאפליקציה לניהול כסף מחוץ לבנק, המציבה תחרות משמעותית למערכת הבנקאית, במיוחד כאשר לא מדובר בעסק שנמצא בליבת העסקים של שופרסל וקבלת ההחלטות אינה נחלתה.
מעבר לכך, גם המיזם המשותף וגם המתחרה ביט הבינו כי מעבר המשתמשים שהתרגלו לשירות בחינם לשלם לא קורה ביום אחד, וכנראה גם לא אחרי שנה וחצי מאז כניסתה של שופרסל למיזם המשותף. למעשה, זה לא קורה למרות העלייה במספר המחזיקים בכרטיס האשראי של פייבוקס ל-100 אלף, עם 2 מיליון משתמשים באפליקציה. את המחצית הראשונה של השנה סיימה פייבוקס עם הפסד של כ־46 מיליון שקל, בהמשך להפסד של כ־92 מיליון שקל ב-2022.
בשופרסל אישרו כי שינוי מבנה הפעילות בפייבוקס עומד על הפרק בהתאם להודעתה של הרשת בדוחות החציון כי היא בוחנת להכניס שותף אסטרטגי לזרוע הפיננסים. בסביבת איציק אברכהן יו"ר שופרסל אומרים כי עבור הרשת פייבוקס אינה נמצאת בפעילות הליבה כך שהגיע הזמן לחתוך הפסדים, אלא שאפשר היה להבין את זה עוד לפני שנתיים. בשורה התחתונה, אפשר לסכם את הניסיון של שופרסל לגוון את הזרוע הפיננסית שלה כניסיון כושל ועבור דיסקונט מדובר היה בפתרון הולם לחלוקת ההפסדים מהמיזם.