נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  מסתמן: הפעלת רכב אוטונומי תותנה באישור הגנה מפני סייבר על ערכות הרכב
12/1/2022 3:44

הפעלת רכב אוטונומי ללא נהג תותנה בעתיד, בין היתר, בכך שבעל הרישיון יוכיח כי בוצע הליך ניהול סיכונים להגנה מפני תקיפות סייבר על מערכות המחשב ברכב המפעילות אותו. כך עולה מטיוטת הצעת החוק לתיקון פקודת התעבורה שהוגשה על ידי הממשלה, במטרה להסדיר את התשתית הרגולטורית לקיום ניסויי שטח לכלי רכב אוטונומיים בישראל. הצעת החוק נדונה אתמול בוועדת הכלכלה של הכנסת לקראת קריאה שנייה ושלישית, והיא כוללת שורה של תיקונים לסעיפי פקודת התעבורה על מנת להתאימם לנושאי הרכב האוטונומי.


בדברי ההסבר לסעיף בנושא הגנה מפני סייבר נאמר, כי מערכת הנהיגה העצמאית היא למעשה מחשב, שלצידו אמצעי צילום וחיישנים, המעבירים אליו מידע. מעבר לכך מערכות רבות נוספות במנועי הרכב כיום הן מבוססות מחשב. לכן סעיף זה בהצעת החוק יקבע, כי ניתן יהיה להסמיך את השר לקבוע שלצורך קבלת רישיון רכב לגבי רכב עצמאי (אוטונומי) שיתנה את קבלת ההיתר בדרישה להליך ניהול סיכונים מקובל, שיוכיח כי במערכות הרכב נעשו פעולות למניעת תקיפת סייבר. בהמשך הנימוק לשינוי הסעיף נאמר, כי בהגנה על מחשב הכוונה לכל החומרים על המחשב ועל תקשורת הנתונים אל המחשב וממנו מפני תקיפת סייבר, ובכלל זה תקשורת נתונים שמעבירה גם חומרים ממחשבים חיצוניים אל המחשב ברכב.


לקראת הדיון הועבר לוועדה מסמך של הקליניקה למשפט, טכנולוגיה וסייבר שליד אוניברסיטת חיפה, שעליו חתומה עו"ד דלית קו דרור פלדמן, מנחה משפטית של הקליניקה, והוא נכתב בשיתוף עם מומחים מהמכון לחקר תחבורה בטכניון, וכן סטודנטים שלומדים משפטים וסייבר.


המסמך כולל הערות והשגות על התיקון לחוק. ראשית, לגבי ההתניה של הוכחת הליכים שימנעו התקפת סייבר, סבורה עו"ד קן דרור פלדמן, כי את הבדיקות האלו צריך לעשות כחלק ממבחן הדומה למבחן רישוי בטרם הרכב עולה על הכביש. במקרה זה, הרכב יאותגר במספר תרחישים כדי לוודא שהוא עומד בדרישות. הערה נוספת של הקליניקה המשפטית מתייחסת להגנה על פרטיות המידע שקיים על מחשבי הרכב. הקליניקה מציעה שאנשים שעושים שימוש ברכב אוטונומי לצורכי ניסוי צריכים להסכים לכך, שמידע על פעילותם ומידע אחר ייאסף לצורכי מחקר ועליהם להיות מודעים לכך.


הדיון אתמול עסק גם ביתר סעיפי החוק כדי לאפשר התחלת ניסויים ברכב אוטונומי בדרגה 4-5, שהיא הדרגה הגבוהה של רכב אוטונומי, שבה הרכב מתנייד ללא נהג, בעוד שברמות 1-3 הנהג נמצא ברכב, אבל לא מפעיל אותו, או רק מפעיל חלקית. על פי דרישת חבר הכנסת מיכאל ביטון, יו"ר הוועדה, הצעת החוק תאפשר ביצוע ניסויים ברכב אוטונומי למטרות ציבוריות בלבד, כלומר להסעה המונית, מ-400 כלי רכב ל-500 כלי רכב. חבר כנסת בועז טופורובסקי, שניהל את הדיון אתמול במקום ח"כ ביטון, אמר כי "הרכב האוטונומי הוא העתיד וצריך להיות יעילים ולקדם את החקיקה, וכדי ליישם אותה משרד התחבורה חייב להתקין תקנות, ואם הן לא תותקנה בזמן הן יעכבו את הניסויים". נציגי משרד התחבורה ציינו, כי יש מעט מדינות שחוקקו חוקים לרכב אוטונומי וכי יש שתי גישות בעולם. האחת: חקיקה כמו בגרמניה או הגישה של ארצות הברית, שמאפשרת חופש פעולה למפעילי רכב אוטונומי, אבל הם נושאים באחריות לכל דבר שקורה כתוצאה מכך.


כמו כן נערך דיון סביב ההגדרה מתי מטילים אחריות על בעל הרכב, מאחר ובחוק המוצע יש שני סעיפים: אירוע בטיחותי ואירוע בטיחותי חמור. חברי הוועדה תהו מי קובע מה זה אירוע חמור. עו"ד אב ליכט, המייצג את מובילאיי, אמר כי צריך להבין שנסיעה ברכב אוטונומי כרוכה בסיכון סביר שכל חוק תעבורה מגדיר אותו. אם יחמירו את סעיף הסיכונים חברות יימנעו מביצוע ניסויים, ואנשים לא ירצו לנסוע ברכב כזה, שבאופן טבעי יאט את מהירותו. חבר הכנסת טופורובסקי אמר, כ סיכון חמור פירושו פגיעה בחיי אדם. "לא אהיה שותף לסיכון של הרג אנשים", אמר טופורובסקי.


עוד נדונה בוועדה התקנה שמחייבת חברה להיות רשומה בישראל. נציגי חברת שירותי המוניות יאנדקס אמרו, כי זהו חסם שימנע מחברות רב לאומיות לעשות ניסויים בישראל.


מכונית ללא נהג תהיה מוגנת מתקיפות סייבר.https://www.pc.co.il/wp-content/uploads/2022/01/מכונית-ללא-נהג-300x163.jpg 300w, https://www.pc.co.il/wp-content/uploads/2022/01/מכונית-ללא-נהג-768x416.jpg 768w, https://www.pc.co.il/wp-content/uploads/2022/01/מכונית-ללא-נהג-290x156.jpg 290w, https://www.pc.co.il/wp-content/uploads/2022/01/מכונית-ללא-נהג-370x200.jpg 370w" sizes="(max-width: 806px) 100vw, 806px" />


הפוסט מסתמן: הפעלת רכב אוטונומי תותנה באישור הגנה מפני סייבר על ערכות הרכב הופיע ראשון באנשים ומחשבים - פורטל חדשות היי-טק, מיחשוב, טלקום, טכנולוגיות







האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
שליחת תגובה
חוקי שליחת תגובות*
תגובות חברי האתר מאושרות אוטומטית
כותרת*
_CM_USER*
_CM_EMAIL*
_CM_URL*
הודעה*
קוד אבטחה*

 הערה: התכנים המוצגים בעמוד זה ...

התכנים המופיעים במדור זה מועברים אוטומטית מבלוגים ואתרי מידע ברשת, כל הזכויות על התכנים: כולל טקסטים, תמונות, סרטים וכל מדיה נוספת, הנם של יוצרי החומר המקורי בלבד. אתר נט2יו אינו טוען לבעלות או לזכויות יוצרים על התכנים, אלא רק מצביע עליהם בצורה נוחה ומרוכזת, וכן מקשר אל האתר המקורי, עם המאמרים המלאים. אם למרות האמור לעיל, נתקלת בחשש להפרת זכויות יוצרים, או שתוכן מסויים באתר אינו לרוחך, אנא דווח לנו באמצעות טופס יצירת הקשר ונורידו בהקדם האפשרי מהאתר.
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.