נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  המודל הסוציו-תרבותי
5/7/2021 11:46

 


יותר כמו תפיסת עולם שאומרת שפסיכופתולוגיות קשורות מאוד לחברה ולתרבות. יכולות להתפתח בהשפעת חברה ותרבות. נתפסות כפסיכופתולוגיות בהשפעת חברה ותרבות (לדוגמא, ההגדרה להומוסקסואליות).


לפי גישה זו פסיכופתולוגיות הן סוג של תוויות שהחברה שמה על האדם.


אנחנו חיים היום בחברה קצת מורכבת. יש יותר סובלנות לאנשים, אבל עדיין יש הפרעות שהחברה נותנת להן תיוג, ויש הפרעות שחברות מסוימות מעצימות אותן.


הניסוי המפורסם של רוזנהאן חלק א': אנשים נורמטיביים התחזו לחולי נפש, הלכו למקומות רפואיים ואמרו שהם שומעים קולות ורואים כל מיני דברים. דיברו קצת מוזר. כולם מייד קיבלו אבחון של סכיזופרנים ואושפזו לתקופת הסתכלות מסוימת. חלק ב': אמרו להם להתנהג רגיל לחלוטין. מה שמעניין הוא שהסתכלו על הדוחות הפסיכיאטריים של הפציינטים. עולה שכל התנהגות שלהם, לגמרי רגילה, נתפסה לגמרי כסימפטומים של סכיזופרניה.


הניסוי לא היה עובר אז וועדת אתיקה (אסור לעבוד על צוות טיפולי, וגם הסטודנטים עצמם היו צריכים לשבת 4-5 ימים במחלקה פסיכיאטרית). הניסוי היה מאוד דרמטי, אומר משהו לא רק על איך פתולוגיה נוצרת אלא גם על איך היא משתמרת. אנחנו ממשיכים לראות אדם כסכיזופרן גם לאחר שהוא מאוזן. סוג של Confirmation bias אנחנו רוצים לאשש את התפיסה שלנו ולכן מוצאים לכך אחיזה במציאות.



  • לפי מודל זה למשפחה יש חשיבות בפסיכופתולוגיה. הגישה המשפחתית –מבנה המשפחה ודפוסי התקשורת. לפי התיאוריה המשפחתית, דפוסי קשר במשפחה, מבנה המשפחה ותפקידים במשפחה – עלולים לייצר בעיות אצל בני משפחה שהם ה-identified patient.למשל, משפחות עם מבנה סבוך – היעדר גבולות בין בני משפחה ודרישה לנאמנות מוחלטת למשפחה על חשבון קשרים חיצוניים.


השפעת התרבות והחברה מתייחס לקבוצות ולא ליחידים. קבוצות שעברו דיכוי – מגלים סממני חרדה או אפילו פרנויה. לא מתוך פסיכופתולוגיה אלא אלמנט תרבותי, לדוגמא איש שחור שמדבר עם מראיין לבן (יהיה דרוך, מפקפק, לחוץ).



  • חוויות של בני מיעוטים בחברה – דיכאון, ערך עצמי ירוד, תחושת דחייה.

  • הפרעות של נשים – דיכאון, ניצול מיני. ביטוי של מקומן בחברה גברית.

  • אחוז גבוה יותר של מצוקה נפשית בקרב שכבות מצוקה.

  • ישראל – מדינה שחיה בפוסט-טראומה מבחינה ביטחונית. אזורים מסוימים חיים במצב של טראומה כרונית. יש זירות אחרות בעולם שרואות את ישראל כמדינה טראומתית וכך מוסברות תופעות שונות בהתנהגות שלנו כישראלים.


אבחון והערכה


שלב מאוד חשוב שבו אנחנו נדרשים להתייחס למכלול הפרטים שמאפיינים את מצבו של האדם ומשם לצאת לאבחנה, שבהמשך תאפשר טיפול מתאים.


הערכה פסיכיאטרית קשורה בטיפול תרופתי.


הערכה פסיכולוגית קשורה יותר בתפיסה הרחבה של האדם.


כשאנחנו יושבים מול אדם עם פסיכופתולוגיה, אנחנו רוצים להתחיל מלהבין מה הבעיה שלו. מטופלים רבים יושבים עם עצמם ומאבחנים את עצמם דרך אתרים, לא תמיד נכון.


כשאנחנו מאבחנים אנחנו צריכים לאסוף אינפורמציה על מגוון תחומי חיים של המטופל במטרה להעמיק את ההיכרות עמו ולקבל תמונה רחבה ומלאה של אישיותו כולל הסימפטומים מהם הוא סובל. למשל: יחסים בין אישיים, האופן בו תופס את העולם ועוד.


אבחנה קלינית פסיכיאטרית לרוב מתמקדת באבחנה על הסימפטומים. אנחנו רוצים לדעת אם האדם פסיכוטי, לדוגמא, או נורא מדוכא. ההתמקדות בפסיכיאטריה היא לרוב בסימפטומים ובדבר שנקרא "סטטוס מנטאלי" – עד כמה האדם מחובר למציאות והשיפוט שלו תקין ולא מנותק. פסיכיאטרים מתייחסים יותר לפן הרפואי והסימפטומאלי של העניין ופחות מניעים, מה עומד מאחורי, מהיכן זה מגיע, איפה זה פוגש את האדם באופן רחב.


האבחנה הפסיכיאטרית היא לפי ה-DSM-5 או לפי ה-ICD.


כשאנחנו עושים הערכה פסיכולוגית מקיפה אנחנו משתמשים בכמה שיותר כלים וכך התמונה שלנו על האדם רחבה יותר, ובהתאם יותר אפשרויות יעמדו לרשותנו מבחינת טיפול. בתחנות טיפול למיניהן עושים לפחות 2 פגישות כדי להגיע לכדי הערכה. להלן כלים להערכה הפסיכולוגית:



  • הריאיון הקליני

  • מבחנים פסיכולוגיים

  • מידע ממקורות חיצוניים (דוחות פסיכולוגיים קודמים לדוגמא, כמו ליקויי למידה, שהמטופל מתבקש לספק)


כלומר מראיינים, אוספים נתונים חדשים ע"י מבחנים פסיכולוגיים, ואם יש אינפורמציה חיצונית מבקשים אותה.


מטרות הריאיון הקליני



  • יצירת קשר עם הפונה קשר של אמפתיה, הבנה. חשוב כדי לבנות אמון להמשך. תיקוף של החוויה של הפונה (ולא הפרכה, לא לגרום למטופל להרגיש שאנחנו מבטלים אותו). קשר טוב – מבטיח תחושת נוחות מצד הפונה, שיתוף מלא, פתיחות. כך ניתן יהיה לאסוף את המידע הדרוש לנו לאבחנה ותכנון טיפול בהמשך.

  • איסוף מידע לגבי תחומים שונים שקשורים במטופל סוג המידע שנאסוף קשור בגישה הטיפולית שננקוט בה (פסיכואנליטית/קוגניטיבית/סוציו-תרבותית/הומאניסטית).


הפוסט המודל הסוציו-תרבותי הופיע לראשונה ב-פורטל תיירות ואיכות חיים.







האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
שליחת תגובה
חוקי שליחת תגובות*
תגובות חברי האתר מאושרות אוטומטית
כותרת*
_CM_USER*
_CM_EMAIL*
_CM_URL*
הודעה*
קוד אבטחה*

 הערה: התכנים המוצגים בעמוד זה ...

התכנים המופיעים במדור זה מועברים אוטומטית מבלוגים ואתרי מידע ברשת, כל הזכויות על התכנים: כולל טקסטים, תמונות, סרטים וכל מדיה נוספת, הנם של יוצרי החומר המקורי בלבד. אתר נט2יו אינו טוען לבעלות או לזכויות יוצרים על התכנים, אלא רק מצביע עליהם בצורה נוחה ומרוכזת, וכן מקשר אל האתר המקורי, עם המאמרים המלאים. אם למרות האמור לעיל, נתקלת בחשש להפרת זכויות יוצרים, או שתוכן מסויים באתר אינו לרוחך, אנא דווח לנו באמצעות טופס יצירת הקשר ונורידו בהקדם האפשרי מהאתר.
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.