נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  רפורמות
28/6/2021 11:32

  • רפורמות – שיפור תנאי העבודה – "אופק חדש", בהובלת פרופ' יולי תמיר. יש היום כמה דוחות מחקר על המשמעות וההשלכות של אופק חדש. יש קול לא ברור ולא אחיד לגבי ההשלכות.

  • השמה: משיכת כוח אדם איכותי כוח אדם מקצועי יותר, בייחוד בתקופות של משברי הייטק. במקצועות הריאליים חסרים מורים חזקים, ולכן בעיקר מנסים למשוך אנשים ריאליים. דוגמא נוספת: משיכת אנשי צבא ועידודם להיכנס למערכת החינוך (כמו תכנית "נחשונים" להוראה של אוניברסיטת בר-אילן). בנוסף משיכת צעירים לתחום החינוך דרך מלגות.תכנית "חותם" – לקיחת בוגרי BA והסבתם להוראה. התכנית מעניינת משתי סיבות: 1) פועלת מתוך ידיעה שהקושי הגדול בהוראה הוא הכניסה לביה"ס בקבוצות. מלווים אותם בהנחיה הדוקה כדי להתמודד עם הקשיים במפגש עם המערכת. 2) סטודנטים באים לתכנית ואף אחד לא מצפה מהם שהם יהיו בתחום ההוראה עד הפנסיה. המסר הוא "בואו לכמה שנים ואח"כ תראו מה הלאה". בנוסף, יש תחרויות בין המורים סביב מצוינות הכוללת חשיפה טלוויזיונית. זהו ניסיון להעלות את יוקרת המורה ולהעצים את דימויו.

  • בשנים האחרונות שיעור הגברים בבתי-הספר לחינוך באוניברסיטאות עולה, ובנוסף הציונים בפסיכומטרי. מעיד על כך שהחינוך הפך להיות מקצוע שיותר אנשים מהאוכלוסייה רואים בו רלוונטי ללמידה אקדמית. אנחנו רואים מגמה של צעירים שלא מנסים להשיג מעורבות בחברה רק בהיבטים של מעורבות ויציבות כלכלית ("עשיתי את שלי") אלא גם דרך מעורבות חברתית ומנהיגותית– שאיפות יותר אידיאליסטיות. בולט במיוחד בקרב מעמד הביניים – הקבוצות הדומיננטיות החזקות בדר"כ. למה השיח מתחזק?העתיד הכלכלי של הצעירים לא מובטח. הקריירה שלהם לא ברורה; שוק החינוך נותן עבודה בטוחה, קביעות, התקדמות ובנוסף בתוך עולם תוכן של משמעות ועבודה חשובה, שליחות. צריכים להבין שצעירי דורנו מחויבים לפעול בכוחות עצמם בתוך מדינת רווחה שנמצאת במגמת נסיגה מתמדת. שוק החינוך מתחיל להיות מסומן כשוק יחסית בטוח. חינוך משלב שני אלמנטים: גם פחות מחייב מצד אחד ויותר "פתוח" ו"גמיש" ומצד שני אפשרות, הזדמנות.

  • ייתכן שדווקא בגלל המצב הכלכלי הקשה, מעמד המורה משתקם. הציפייה היא שמורה טוב יהיה 5 שנים במערכת, ייתן את המיטב וייצא הלאה במקום שיישחק למשך 30 שנים. כבר עכשיו יש אינדיקציות שמעמד המורה מתחיל להשתנות לטובה.


מעמד המורה ופמיניזציה


פמיניזציה = שיעור הנשים בשוק התעסוקה החינוכי בקרב עובדי חינוך הלך והתגבר מאמצע המאה ה-20. ככל שמעמד המורה התחיל להתערער הגברים נטשו ועברו לתעסוקות מתגמלות יותר. נשים נכנסו – חלה ירידה במעמד המורה. שוק התעסוקה החינוכי מהווה נישה נשית של תעסוקה. אופייני לא רק לחברה הישראלית אלא תופעה גלובאלית. בסקטור הדתי ובעיקר בחרדי, וגם אצל הערבים, המגמה היא לא כזאת: רוב המורים נותרו גברים. בגדול, כתהליך גורף אנחנו רואים שעם הירידה במעמד המורה נשים נכנסו והורידו עוד יותר את מעמד המורה (כנראה מבחינת איך שהמקצוע נתפס חברתית).



  • התפלגות מורים-גברים נכון ל-2008 במוסדות ההוראה ככל שיורדים ברמת מוסד החינוך (תיכון>חטיבה>יסודי) יש פחות מורים גברים במדינות פינלנד, גרמניה וארה"ב. בישראל זה שונה! ביסודי יש דווקא יותר גברים מאשר בחטיבה. מהיסודי לחטיבה חלה ירידה. אבל, באופן כללי אפשר לראות כאן מגמה שלפיה ככל שהמוסד גבוה יותר בדרגתו כך נמצא יותר גברים. גברים נמשכים לסטאטוס ורווחה כלכלית.למה בישראל זה עובד כך? אנחנו יודעים שהחטיבה היא החוליה החלשה ביותר במערכת החינוך והקשה ביותר מבחינה משמעתית (בין היסודי לתיכון יש קו תפר כי עד החטיבה הלמידה היא חובה ומהחטיבה היא כבר לא חובה). הגברים מהווים מצרך "נדיר" ויקר יותר ובישראל מנצלים את ההזדמנות לבחור יותר מנשים. בנוסף החטיבה מהווה חוליית "סנדוויץ'" שמגשרת בין היסודי לתיכון ולכן גברים פחות בוחרים בה.

  • בניגוד לגברים (2005), יש יותר נשים דווקא במוסדות הנמוכים יותר (יסודי) ופחות נשים במוסדות הגבוהים יותר (תיכונים), באופן חותך מגזרים – הן יהודים והן ערבים.


שיעור נשים באקדמיה


אם בעבר רק שליש מהנשים היו מסיימות דוקטורט, היום יותר נשים מגברים מסיימות דוקטורט – 51.4%. עם זאת אם בוחנים זאת מבחינה היררכית ככל שעולים ברמת ההיררכיה רואים יותר גברים. שיעור הנשים בסגל האקדמי הזוטר – 50.6%, בסגל האקדמי – 26.7% ונשים בדרגת פרופסור מן המניין – 13.6%. ההיררכיה המגדרית לא מתבטאת רק בבתי הספר היסודיים/חטיבות/תיכוניים אלא גם באוניברסיטאות. יש יותר נשים במערכת החינוך אבל איפה? במקומות הנמוכים, הבסיסיים. הגברים עדיין ב-TOP.


 


שוויון, חינוך ומגדר


אי-השוויון מועלה לקדמת הבמה לפי הפרדיגמה הביקורתית (קונפליקט). זה עיקר עיסוקה – להראות כיצד מערכת החינוך היא אחת הסוכנויות החזקות של ההגמוניה בשעתוק אי-השוויון ויחסי הכוח החברתיים והמגדריים.


אנחנו נבחן את החינוך ואי-השוויון דרך הפרספקטיבה המגדרית למרות שיש פרספקטיבות אחרות כמו אתניות, מעמד, דת, לאום, מוגבלויות חברתיות.


הפוסט רפורמות הופיע לראשונה ב-פורטל תיירות ואיכות חיים.







האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
שליחת תגובה
חוקי שליחת תגובות*
תגובות חברי האתר מאושרות אוטומטית
כותרת*
_CM_USER*
_CM_EMAIL*
_CM_URL*
הודעה*
קוד אבטחה*

 הערה: התכנים המוצגים בעמוד זה ...

התכנים המופיעים במדור זה מועברים אוטומטית מבלוגים ואתרי מידע ברשת, כל הזכויות על התכנים: כולל טקסטים, תמונות, סרטים וכל מדיה נוספת, הנם של יוצרי החומר המקורי בלבד. אתר נט2יו אינו טוען לבעלות או לזכויות יוצרים על התכנים, אלא רק מצביע עליהם בצורה נוחה ומרוכזת, וכן מקשר אל האתר המקורי, עם המאמרים המלאים. אם למרות האמור לעיל, נתקלת בחשש להפרת זכויות יוצרים, או שתוכן מסויים באתר אינו לרוחך, אנא דווח לנו באמצעות טופס יצירת הקשר ונורידו בהקדם האפשרי מהאתר.
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.