דילמות תפקידיות בהוראה
דילמה – מצב שבו יש שתי אופציות, אין פיתרון חד-משמעי.
המורה, בגלל המצב המאוד בעייתי שלו, בעיקר בגלל לחצים של תלמידים, מורים, זמן, עמדה שלו מול מקורות הידע כשהוא מאבד יותר ויותר את הסמכות שלו – המורה נמצא במצב של ניהול מתחים מתמיד באופן שבו הוא פועל בכיתה, בביה"ס, מול המפקח וכו'.
שתי דילמות מרכזיות שהספרות מציגה:
האחת ההצדקות לבתי ספר ייחודים היא היציאה כנגד בתי ספר לציונים והניסיון לתת מקום לערכים.
כשמורה מדבר על ערכים – זה לא מעורר ביקורת ותגובה. כשמורה מדבר על ערכים בבי"ס חילוני זה יכול לעורר תגובה קיצונית. הרבה פחות ברור בבתי ספר חילוניים מה האג'נדה או סדר היום.
מחקר על מורים בברזיל לעומת יוון (?) 2007
ההקשר הפוליטי/תרבותי-מקומי משפיע במידה רבה מאוד על איך שהמורה מדבר בפני הכיתה.
בנוסף אופי הפעילות הפוליטית של המורה – רואים כי ככל שהמורה פעיל יותר ואקטיביסט, ההוראה שלו בכיתה יותר פתוחה ופחות סגורה במובנים של יותר דיון, יותר חשיבה ביקורתית.
אנחנו רואים כאן גורמים שמשפיעים על אופי הדיון בכיתה. ההתנהלות הפוליטית של המורה והקשרו התרבותי הם מטען שמשפיע על אופן התנהלותו בכיתה. הידע הוא ידע יותר פתוח כאשר המורה בעצמו הוא יותר אקטיביסט כאזרח.
ארנוט 2009 –Compassion, caring and justiceהתייחסות לפליטים באנגליה. השאלה הגדולה שאנחנו שואלים היא איך מורים מתייחסים לסוגיה הזאת, אם בכלל? מה שמעניין במאמר הוא שהוא בודק את ההתייחסות של מורים לפליטים כאשר חלקם פועלים בניגוד למדיניות הממשלה. הם פועלים לכאורה בניגוד למה שהם מוכתבים/מצופים לעשות. יש כאן פעולת התנגדות של המורים. החוקרות מציעות שמה שמבנה בעיקר את פעולת המורים הוא חמלה. החמלה מוגדרת כחלק מתפקיד המורה כי יש לו מרכיב מאוד חזק של אכפתיות, טיפול ואחריות כלפי התלמידים גם מעבר למה שמוסדות המדינה מצפים.
דילמות תפקידיות מנקודת מבט של חוויות מפתח בחינוך | גד יאיר ביקש מאנשים לספר על חוויוות מפתח שהיו להם עם מורים. אילו אנשים מרכזיים מבחינתם כחוויה חינוכית. מצא כמה דברים מאוד מעניינים:
סטאטוס המורה
באופן כללי צריכים לזכור שסטאטוס המורה ירד בחמישים השנים האחרונות בכל העולם המערבי. אבל, חברות שונות מתמודדות אחרת עם הסיפור. בחברה הישראלית הסטאטוס הוא, אולי, בעייתי במיוחד.
ובר– מדבר על שלושה מימדים שבאמצעותם אנחנו בודקים את המעמד, סטאטוס ומיקום של קבוצה/אדם בחברה.
יש מצבים ששלושת מרכיבים אלה נפגשים. אנשים שיש להם כסף, יקרה וכוח פוליטי. מה שנקרא הון-שלטון.
יש מקרים שהמרכיבים לא מצטלבים, ומהבחינה הזו למורים בתקופת היישוב היה יוקרה וכוח פוליטי אך לעולם לא כסף… (סטאטוס מאוזן/לא מאוזן… לא הסבירה).
מחקר על יוקרת מקצועות ההוראה בהשוואה למקצועות אחרים – קראוס והרטמן – 1994 השוואה בין 1974 ל-1989 כאשר חלה ירידה עם חלוף השנים. גננת ממוקמת במקום ה-92 ואילו מנהל תיכון נמצא במקום 50 (קרוב יותר למקום הראשון). יש היררכיה ביוקרה בין מקצועות ההוראה, והיא מבטאת השכלה, קריטריונים לקבלה והיבט של כוח.
מי נמצא במקום הראשון? פיזיקאי-1, עו"ד-4, מרצה באוניברסיטה-5, רופא-10.
גם היום, עדיין עו"ד יהיה לפני מורה, למרות שמעמד המקצוע מאוד ירד כי הוא נפתח לשוק הרחב (בעקבות תופעת "דור המכללות").
הפוסט דילמות תפקידיות הופיע לראשונה ב-פורטל תיירות ואיכות חיים.