נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  דילמות תפקידיות
26/6/2021 11:30

 


דילמות תפקידיות בהוראה


דילמה – מצב שבו יש שתי אופציות, אין פיתרון חד-משמעי.


המורה, בגלל המצב המאוד בעייתי שלו, בעיקר בגלל לחצים של תלמידים, מורים, זמן, עמדה שלו מול מקורות הידע כשהוא מאבד יותר ויותר את הסמכות שלו – המורה נמצא במצב של ניהול מתחים מתמיד באופן שבו הוא פועל בכיתה, בביה"ס, מול המפקח וכו'.


שתי דילמות מרכזיות שהספרות מציגה:



  1. הדילמה של המורה האם לחנך או להעביר ידע אם המורה רוצה להשאיר איזשהו משקע ערכי אצל החניכים או שהוא צריך לעמוד בסילבוס, במבחנים? המערכת לוחצת להישגים מדידים בעוד שהמורה הצעיר מגיע עם שאיפות גדולות להנחלת אידאלים בקרב התלמידים, ולא תמיד יש לכך זמן. ככל שמתקדמים לבגרויות הנטייה לכיוון "בית חרושת לציונים" מחריפה.


האחת ההצדקות לבתי ספר ייחודים היא היציאה כנגד בתי ספר לציונים והניסיון לתת מקום לערכים.


כשמורה מדבר על ערכים – זה לא מעורר ביקורת ותגובה. כשמורה מדבר על ערכים בבי"ס חילוני זה יכול לעורר תגובה קיצונית. הרבה פחות ברור בבתי ספר חילוניים מה האג'נדה או סדר היום.


 



  1. ידע סגור-ידע פתוח על המורה יש לחצים וכוחות – האם להעביר אג'נדה ברורה וסגורה או שאלות, תהיות, נרטיבים שונים של מחשבה ביקורתית? אנחנו רואים היום שהכיוון הוא יותר לעבר חינוך סגור. המאבק אצל מורים הוא עד כמה לגיטימי להשמיע ידע פתוח לעומת ידע סגור. דוגמא של אדם ורטא – פתח את הנושא של דמוקרטיה, שירות צבאי וסרבנות וחטף שימוע. יש התנגדות מאוד חזקה בחברה הישראלית היום להשמיע ידע שהוא יותר פתוח ברגע שהוא מתחכך בסוגיות של לאום, שירות צבאי, יהודים-ערבים, זהות יהודית, ישראל והגולה… נושאים מאוד רגישים ואנחנו רואים תהליך של מורים שמפנימים צנזורה עצמית ובורחים מהשמעת ערכים או משמיעים קול הרבה יותר מעודן, סגור, הגמוני.


 


מחקר על מורים בברזיל לעומת יוון (?) 2007


ההקשר הפוליטי/תרבותי-מקומי משפיע במידה רבה מאוד על איך שהמורה מדבר בפני הכיתה.


בנוסף אופי הפעילות הפוליטית של המורה – רואים כי ככל שהמורה פעיל יותר ואקטיביסט, ההוראה שלו בכיתה יותר פתוחה ופחות סגורה במובנים של יותר דיון, יותר חשיבה ביקורתית.


אנחנו רואים כאן גורמים שמשפיעים על אופי הדיון בכיתה. ההתנהלות הפוליטית של המורה והקשרו התרבותי הם מטען שמשפיע על אופן התנהלותו בכיתה. הידע הוא ידע יותר פתוח כאשר המורה בעצמו הוא יותר אקטיביסט כאזרח.


ארנוט 2009 –Compassion, caring and justiceהתייחסות לפליטים באנגליה. השאלה הגדולה שאנחנו שואלים היא איך מורים מתייחסים לסוגיה הזאת, אם בכלל? מה שמעניין במאמר הוא שהוא בודק את ההתייחסות של מורים לפליטים כאשר חלקם פועלים בניגוד למדיניות הממשלה. הם פועלים לכאורה בניגוד למה שהם מוכתבים/מצופים לעשות. יש כאן פעולת התנגדות של המורים. החוקרות מציעות שמה שמבנה בעיקר את פעולת המורים הוא חמלה. החמלה מוגדרת כחלק מתפקיד המורה כי יש לו מרכיב מאוד חזק של אכפתיות, טיפול ואחריות כלפי התלמידים גם מעבר למה שמוסדות המדינה מצפים.


דילמות תפקידיות מנקודת מבט של חוויות מפתח בחינוך | גד יאיר ביקש מאנשים לספר על חוויוות מפתח שהיו להם עם מורים. אילו אנשים מרכזיים מבחינתם כחוויה חינוכית. מצא כמה דברים מאוד מעניינים:



  1. ביה"ס והמורים נמצאו כמרכזיים מאוד כחוויות חינוכיות אך לא במקום הראשון. במקום הראשון: הורים. עוד אינדיקציה למרכזיות המשפחה בחברה הישראלית. הדמויות המרכזיות המחנכות עבור רוב המבוגרים. עם זאת במקום השני: מורים. כשניתחו את חוויות מפתח אלה המורים שהמבוגרים דיברו עליהם לא היו כאלה שהעבירו ידע, אלא כאלה שחינכו, עיצבו, העבירו מטען רגשי. היה שם חוט שדרה ויושרה מול התלמידים.

  2. כשגד יאיר תרגם את זה לפרקטיקות לימוד הוא הבין שמדובר בפרקטיקות לימוד הרבה יותר פתוחות. החינוך אופיין כחינוך בלתי-פורמאלי יותר מאשר פורמאלי. יותר פתיחות, יותר סימטריה, יותר לגיטימציה להשמיע דעות שונות. מורים שמשפיעים וזוכרים אותם אח"כ כדמויות משמעותיות בביוגרפיה שלנו הם מורים שבדילמה בין העברת ידע וערכיות משכו הרבה יותר לכיוון חינוך והעברת ערכים, והחינוך שלהם היה חינוך הרבה יותר פתוח, סובלני ולא פורמאלי.

  3. צריכים לזכור שיש לנו דמויות חינוכיות מאוד ערכיות בחברה אך בו בזמן גם מאוד סגורות (לדוגמא: מרי פופינס). חינוך וידע סגור יחד עם כריזמה עשוי להיות מסוכן ועשוי להוביל להפיכות/חינוך טוטליטרי.


 


סטאטוס המורה


באופן כללי צריכים לזכור שסטאטוס המורה ירד בחמישים השנים האחרונות בכל העולם המערבי. אבל, חברות שונות מתמודדות אחרת עם הסיפור. בחברה הישראלית הסטאטוס הוא, אולי, בעייתי במיוחד.


ובר– מדבר על שלושה מימדים שבאמצעותם אנחנו בודקים את המעמד, סטאטוס ומיקום של קבוצה/אדם בחברה.



  • מרכיב כלכלי איפה האדם ממוקם מבחינת מעמד

  • יוקרה מבחינת הון סמלי, איך הוא נתפס בידי אחרים

  • כוח פוליטי עד כמה יש לאדם כוח להניע דברים


יש מצבים ששלושת מרכיבים אלה נפגשים. אנשים שיש להם כסף, יקרה וכוח פוליטי. מה שנקרא הון-שלטון.


יש מקרים שהמרכיבים לא מצטלבים, ומהבחינה הזו למורים בתקופת היישוב היה יוקרה וכוח פוליטי אך לעולם לא כסף… (סטאטוס מאוזן/לא מאוזן… לא הסבירה).


מחקר על יוקרת מקצועות ההוראה בהשוואה למקצועות אחרים – קראוס והרטמן – 1994 השוואה בין 1974 ל-1989 כאשר חלה ירידה עם חלוף השנים. גננת ממוקמת במקום ה-92 ואילו מנהל תיכון נמצא במקום 50 (קרוב יותר למקום הראשון). יש היררכיה ביוקרה בין מקצועות ההוראה, והיא מבטאת השכלה, קריטריונים לקבלה והיבט של כוח.


מי נמצא במקום הראשון? פיזיקאי-1, עו"ד-4, מרצה באוניברסיטה-5, רופא-10.


גם היום, עדיין עו"ד יהיה לפני מורה, למרות שמעמד המקצוע מאוד ירד כי הוא נפתח לשוק הרחב (בעקבות תופעת "דור המכללות").


הפוסט דילמות תפקידיות הופיע לראשונה ב-פורטל תיירות ואיכות חיים.







האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
שליחת תגובה
חוקי שליחת תגובות*
תגובות חברי האתר מאושרות אוטומטית
כותרת*
_CM_USER*
_CM_EMAIL*
_CM_URL*
הודעה*
קוד אבטחה*

 הערה: התכנים המוצגים בעמוד זה ...

התכנים המופיעים במדור זה מועברים אוטומטית מבלוגים ואתרי מידע ברשת, כל הזכויות על התכנים: כולל טקסטים, תמונות, סרטים וכל מדיה נוספת, הנם של יוצרי החומר המקורי בלבד. אתר נט2יו אינו טוען לבעלות או לזכויות יוצרים על התכנים, אלא רק מצביע עליהם בצורה נוחה ומרוכזת, וכן מקשר אל האתר המקורי, עם המאמרים המלאים. אם למרות האמור לעיל, נתקלת בחשש להפרת זכויות יוצרים, או שתוכן מסויים באתר אינו לרוחך, אנא דווח לנו באמצעות טופס יצירת הקשר ונורידו בהקדם האפשרי מהאתר.
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.