נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  הוא זיהה חמישה מאפיינים מרכזיים
5/6/2021 10:20

 


 



  • התמחות תפקידית חלוקת עבודה לפי תפקידים. כמו בארץ, יש משרד לארנונה, משרד למים וכן הלאה. לכל משרד יש תפקיד ברור בתוך הארגון הכללי. זוהי חלוקה רוחבית.

  • היררכיה לצד זה יש גם חלוקת עבודה אנכית והיא יחסי הכוח (היררכיה). יש חלוקת כוח מאוד ברורה ומוגדרת כאשר מובן לכולם מי הבוס. חלוקת הכוח, ההיררכיה, מאוד מובנית וברורה. חלוקת הסמכויות לכן מאוד ברורה ומוגדרת.

  • גיוס אנשים לפי קריטריונים מוגדרים מראש מגייסים אנשים עפ"י קריטריונים מוגדרים וברורים ואנשים צריכים להיות מותאמים לתפקיד עפ"י הקריטריונים שהארגון מגדיר. מתבטא היטב בראיונות עבודה, סלקציות, מבחני התאמה ומכרזים. במכרז המשרד מבטא את הצרכים והרצונות באשר למועמדים, ובראיון העבודה מנסים לראות אם יש התאמה בין הגדרת הציפיות לאדם. מבחינת היררכיה, ככל שעולים בסולם ההיררכי המכרזים יותר נוקשים והם באים למנוע גם פרוטקציות.

  • נהלי עבודה מוגדרים קיימים נהלי עבודה מאוד ברורים מאורגנים, מווסתים ומוגדרים בכללים. במשרד החינוך: איך עושים טקס זיכרון, מהם היחסים עם ההורים וכו' ("חוזר מנכ"ל"). הנהלים מגדירים את מכלול האינטראקציות ואת התכנים של התפקידים של הפקידים השונים.

  • אי-פרסונאליות האינטראקציות בארגון מונחות עפ"י הכללים והתקנון ויש מעט מאוד מרכיב אישי.


ניתוח של עדנה על מערכת החינוך בהתאם לטיפוס האידיאלי של הארגון הפורמאלי


משרד החינוך, מערכת הבריאות, משרדי ממשלה מתנהלים תמיד לפי הטיפוס האידיאלי, והשאלה שנשאלת היא עד כמה כל מערכת קרובה לטיפוס אידאלי זה.



  • מערכת החינוך – ככל שהמערכת הפכה להיות יותר המונית (חינוך לכולם) ומסורבלת, רחבה, מורכבת מאוד מבחינת התפקידים, אז המערכת, כדי למלא את משימותיה באופן רציונאלי חייבת הייתה לקבל מרכיבים של ביורוקרטיה. אם לפני 60 שנה עם הקמת המדינה קבלת מורים הייתה עפ"י איך שנראה למנהל או לפקיד בעירייה באותו זמן, היום מי שהולך להיות מורה צריך לעמוד בכללים מאוד ברורים (תעודת הוראה, השכלה, פיקוח של משרד החינוך וכו').

  • בידוול מנתח את רמת ביה"ס כארגון ומנסה לבדוק האם גם ביה"ס פועל כארגון ביורוקרטי. על פניו ולכאורה ניתן לומר שביה"ס, אם יפעל באופן מושלם כביורוקרטיה, האם נשלח את ילדינו לשם? ממש לא. יש הרבה מאוד מרכיבים שלא היינו רוצים שיופעלו ברמת ביה"ס. עם זאת, מה שבידוול ואחרים עשו, ברגע שהם הטילו את המודל ורצו לראות עד כמה ביה"ס מתפקד כביורוקרטיה או לא, מה זה אפשר? לראות עד כמה בי"ס הוא ביורוקרטי. היום ניתן לראות שבי"ס לא יכול להתקיים מבלי להיות באיזשהו אופן ביורוקרטי ובו בזמן אסור לו להיות מידי ביורוקרטי, אחרת הוא מאבד ממטרת העל – חינוך, העצמת תלמידים, יחס אישי.

  • הסוציולוגיה מראה שאין ארגון שיפעל באופן מובהק כביורוקרטיה, אבל אם משווים בין בי"ס/משרד ממשלתי/אוניברסיטה – אילו מהארגונים יהיה קרוב יותר לביורוקרטיה – משרד ממשלתי. בי"ס – הכי רחוק, ואוניברסיטה עומדת באמצע.


תמיד מוסדות החינוך יהיו איפשהו באמצע, רחוק-קרוב למוסד הביורוקרטי, תמיד יש מתח בין האישי ללא אישי ובין המרוכך לנוקשה.



  • תהליכי הביורוקרטיזציה של מערכת החינוך בישראל (כחלק מתהליך גלובאלי) הולכים ומתחזקים בתוך מערכת החינוך. המערכת מכסה ע"י כללים את ההתנהלות כי היא מגינה על עצמה מפני תביעות. בעבר לא היו שום רגולציות לאיך יוצאים טיול, היום מחשש לתביעה יש חקיקה לגבי כל דבר.

  • בהתאם לכך שמערכת החינוך נעשית יותר ביורוקרטית, מתפתחים זרמים א-פורמאליים במערכת החינוך. כאלה שלא רוצים. חינוך מהבית, חינוך דמוקרטי, וולדרוף וכו'.

  • ביה"ס ביורוקרטי יותר מהמשפחה: בביה"ס אנחנו מוכוונים כלפי חוץ, אל החברה. חשוב שילד יתנסה באמא ואבא, במקום ששופטים ומעריכים אותו עפ"י הישגיו כהיערכות "לחיים האמיתיים".


>טיפוס אידיאלי שלישי שנדון בו: הארגון הבלתי-פורמאלי


עיקרון מבני חינוכי שנבנה מתוך התבוננות על המציאות החברתית והכרה בכך שילדים לא לומדים רק בבי"ס אלא הם בעצם פועלים במסגרות שונות שמה שמאפיין אותן, שזה מסגרות של שווים.



  • חבורות נוער

  • כנופיות

  • תנועות נוער


לפי הגישה המבנית-תפקודית וחוקריה, מסגרות השווים השונות באות לתת מענה לתיווך בין משפחה לחברה.


אלה ילדים שמקבלים תפוקות חינוכיות שהם לא יכולים לקבל לא במשפחה (כי זו קבוצה קטנה) ולא בבי"ס (קרוב יותר למודל הביורוקרטי).


מאפיינים לטיפוס האידאלי לארגון הבלתי-פורמאלי. החוקרים שמזוהים עם הטיפוס האידיאלי של הארגון הבלתי פורמאלי הם ראובן כהנא ותמר רפפורט. על בסיס התבוננות שיטתית בעקרונות הפעולה של תנועות הנוער, הם ניסו לפתח עקרונות פעולה של מודל חינוך בלתי-פורמאלי שבמידה רבה הוא משלים לחינוך הפורמאלי.


הייתה להם עוד הנחה, שהעקרונות החינוכיים הללו מחנכים לכיוון של ערכים דמוקרטיים, סובלניים, פלורליסטיים.


הפוקנציה:



  • תיווך בין משפחה לחברה

  • השתלבות/תפקוד בחברה מודרנית ומורכבת

  • חינוך לערכים דמוקרטיים, סובלנות, רב-תרבותיות, מוסר אוניברסאלי.


מאפייני המבנה:



  • וולונטריות ההצטרפות היא בהתנדבות, מתוך רצון. אנחנו נכנסים באופן וולנטארי לתוך המסגרת ובאותו אופן אנחנו יכולים לצאת. גם בתוך המסגרת, יש חופשיות איפה להשתתף ומתי. עם זאת יש וויכוח על מידת הוולונטריות בכלל. יש אילוצים סמויים כמו לחץ חברתי שמכניסים אותנו לתוך קבוצה כי אחרת לא נהיה "מקובלים", לדוגמא. אבל כך או כך אפשר להבין שמרחב הוולונטריות גדול יותר לעומת ארגון פורמאלי.

  • סימטריה יחסי הכוח בין המחנכים למתחנכים הם יחסית שוויוניים. תמיד יש אלמנט של כוח בין מחנך ומתחנך, אבל יחסית במסגרות בלתי-פורמאליות יחסים אלה יחסית סימטריים. כאן יש אף ערך ותרומה נלווית לכך שיש יחסית שוויון (חברותיות, גובה העיניים).

  • פעילות רב-מימדית אחד יכול להיות מוצלח בהעברת הרצאות, השני בסיירות, השלישי בריקודים… יש יותר פעילות רב-מימדית שמוערכת באופן שוויוני, חניכים שונים יכולים להתבלט בפעילויות שונות וזה מחזק את הסימטריה ביניהם. בניגוד לכך בבי"ס המערכת ההיררכית ברורה יותר ונמדדת לפי יכולות קוגניטיבית, זה שאתה יודע לרקוד – לא עוזר…

  • מורטוריום – סלחנות, צ'אנס, הרשאה, הקלה בתנאים. מושג בכלכלה. לפי אריקסון (מפסיכולוגיה) – בהתבגרות אנחנו סלחנים להרבה התנהגויות חריגות כי אנחנו מניחים שהצעירים מתלמדים, לא יודעים, בודקים גבולות, ולכן הענישה היא הרבה יותר רכה. כהנא ורפפורט טוענים שבמסגרות לא פורמאליות יש הבנייה של התנהגות מורטורית: מאפשרים להתנסות בכל מיני פעילויות ותפקידים, וגם אם נכשלים העונש לא גדול וע"י כך יש לנו אפשרות לבדוק את עצמנו, להתנסות, לבדוק גבולות מול המבוגרים ובני גילנו. לדוגמא: קטינים, זהו מורטוריום, יש להם הנחות מובנות מבחינת החוק. במבנים בלתי פורמאליים יש יותר הרשאה להתנהגויות חריגות וכך מרחב ההתנסויות שלנו גדול יותר לעומת ביה"ס.


הפוסט הוא זיהה חמישה מאפיינים מרכזיים הופיע לראשונה ב-פורטל תיירות ואיכות חיים.







האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
שליחת תגובה
חוקי שליחת תגובות*
תגובות חברי האתר מאושרות אוטומטית
כותרת*
_CM_USER*
_CM_EMAIL*
_CM_URL*
הודעה*
קוד אבטחה*

 הערה: התכנים המוצגים בעמוד זה ...

התכנים המופיעים במדור זה מועברים אוטומטית מבלוגים ואתרי מידע ברשת, כל הזכויות על התכנים: כולל טקסטים, תמונות, סרטים וכל מדיה נוספת, הנם של יוצרי החומר המקורי בלבד. אתר נט2יו אינו טוען לבעלות או לזכויות יוצרים על התכנים, אלא רק מצביע עליהם בצורה נוחה ומרוכזת, וכן מקשר אל האתר המקורי, עם המאמרים המלאים. אם למרות האמור לעיל, נתקלת בחשש להפרת זכויות יוצרים, או שתוכן מסויים באתר אינו לרוחך, אנא דווח לנו באמצעות טופס יצירת הקשר ונורידו בהקדם האפשרי מהאתר.
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.