נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  כיצד הפרדיגמה רואה חינוך?
1/6/2021 10:12

 


הפרדיגמה בוחנת מקרים פרטניים בחינוך, אך לא כדי לבצע הכללה – כדי לבחון את פעילות היחיד ואת הפרשנות הסובייקטיבית שלו את המצב. בוחנת את סיפורם של תלמידים ואנשים חינוך, מעניקה מקום לחוויות היחיד בתוך המבנה החברתי הקיים. המחקר אינו על אדם ספציפי, אלא על מה הוא מייצג. מחקר שנעשה על קבוצות או יחידים נועד להבין את מציאות החיים שלהם, לבחון את הנרטיב ממנו הם באים.


הביקורת על הפרדיגמה


לא מוזכר במפורש. אני מניחה שהביקורת היא מפי תומכי הפרדיגמות המבניות – לפיהן, ניתן להבין את החברה ממבט על ולא מרמת המיקרו, משום שהחברה היא זו שמעצבת את היחיד, ולא הוא אותה. ליחיד אין השפעה על החברה ואין לראות בפרשנותו פרשנות על החברה.


 


 


סיכום פרדיגמות





























הפרדיגמהמושגים מרכזייםראייתה את החינוךביקורת
הפונקציונאליתמבנה, אורגניזם, תלות, הרמוניה, סולידריות, מודרנה, עובדה חברתית, החברה כמערכת, פונקציה חברתית, חיברות, מריטוקרטיה.חברה מריטוקרטית (חברה שהמתקדמת ע"פ יכולות ולא שייכות מעמדית).


חברת התמחות (כל פרט מתמקצע בתחום מסוים, התמחות צרה)


אי שויון הוא חלק אינטגרלי, לכן החינוך ממיין.


אי שויון חומרי מעודד תחרות.

אין הכרה בקבוצות אינטרס שונות.


אין הכרה בכוח וייחוד הפרט.


מתקשה להסביר קונפליקטים ומצבים בהם לא שוררת הסכמה.


לא תמיד מה שמתבטא מעיד ומספק צורך חברתי.

הביקורתיתניצול וחפצון, ניכור, חלוקת עבודה, מבנה בסיס, בניין על, יחסי ייצור, אופן ייצור, תודעה כוזבת, הון, יחסי כוח, עקרון ההתאמה, מנגנוני שעתוק, הגמוניה, הסללה.החינוך הוא חלק ממבנה העל, ויכול להשתנות רק כשחלוקת הכוחות תשתנה. החינוך משרת את בעלי ההון ע"י שעתוק חברתי. מניחה כי הסלקציה בבתי ספר נעשית באופן סמוי ע"פ קריטריונים מעמדיים. למעשה החינוך ממשיך את הסוציאליזציה מהבית.התאוריה קונספירטיבית, לא מעניקה משמעות למה שכן תוקן ומה שכן ניתן בחינוך. תאוריות המשכיות של הפרדיגמה רואות סוגי הון שונים מלבד הון כלכלי (בורדייה – הון תרבותי).
הפעולההעולם כבמה, שחקנים, תפקיד חברתי, ניהול רושם, הגדרת מצב, פנמונולוגיה, הבנייה חברתית, אינטראקציה סימבולית, אייג'נסי.הפרדיגמה רואה את שדה החינוך כעוד במה חברתית, בה מתקיימת פרשנות אישית ופעולות של השחקנים. חקר החינוך בראי הפרדיגמה נותן מקום לתפיסה הסובייקטיבית של היחיד את המערכת ואת מקומו בה. בוחנת הגדרות מצב של תלמידים ומורים.לא מכירה ביחסי הכוח.


לא מכירה בהקשר המקרו – כיצד המבנה משפיע על הסיטואציה.


אין התייחסות לקבוצות הגמוניה.




מוסד המשפחה והקשר שבין משפחה וחינוך


 


משמעות מוסד המשפחה הגרעינית עלה עם המודרניזציה. המשפחה קובעת את השיוך האתני של הילדים, ומציבה את היחיד בתוך המבנה המעמדי. אם כך, ניתן לשאול מה הקשר בין הרקע המשפחתי של תלמיד לסיכוי ההצלחה שלו בעתיד בהקשר חינוכי.


הנחות מוצא



  1. קיימים יחסי גומלין הדוקים בין בי"ס לבין ההורים.

  2. מערכת החינוך מהווה גורם מתנתב וממתן את השפעות המשפחה, ויכול לפתוח הזדמנויות חדשות לילדים (אבל גם בכיוון ההפוך).

  3. כלומר, מנגנון לניעות חברתית.


מבט הפרדיגמות



  • הפונקציונאלית: המשפחה היא מוסד חיברות, מבנה להסדרת הפעילות המינית (המשפחה מגדירה מה מותר ומה אסור), ממקם במבנה החברתי (כדי להבין היכן הפרט נמצא נסתכל מהיכן הגיע, מתוך ההנחה שהחברה מכתיבה את הפרט), הקניית ביטחון חומרי ורגשי.

  • הקונפליקטואלית: מנגנון הקצאת משאבים מדור לדור (רכוש והון מועברים וכך משמרים את חלוקת המשאבים), מנגנון לשכפול מוסד הפטריארכיה, מנגנון לשכפול בין-דורי, מיניות ודמוגרפיה למעשה מוכתבת מהמעמד.

  • הפעולה: תפקיד המשפחה מעוצב מיחסי הגומלין, גם בתוך האילוצים המבניים ניתן לראות פעולות של היחידים בתא המשפחתי שלא מוסברים ע"י המבנה.


עם זאת, כולן מניחות קשר הדוק בין משפחה לבין הישגים.


מושגים



  1. הון תרבותי: צורות שונות של ידע, ערכים, השכלה, שמועברים ע"י המשפחה ומעניקים מעמד גבוה יותר בחברה, ייחוס מעמדי. נרכש בשלבים המוקדמים ע"י המשפחה ובשלבים מאוחרים יותר ע"י הזירות החינוכיות. 3 סוגי הון תרבותי: מחופצן, מוגפן וממוסד.

  2. הביטוס: סוגי ההון מתרגמים להביטוס (הרגלים, צורת חשיבה). ניתן לנסות להשתייך להביטוס אחר, אך קשה לשקר לגביו.

  3. שימורושעתוק: החינוך משמר אי שויון משום שהקבוצה הדומיננטית מגשימה עצמה במוסד החינוכי וכך היא משועתקת. זה קורה בעיקר בגלל שהמוסדות החינוכיים מיטיבים עם בעלי הון תרבותי. הביטוס דומיננטי הופך למסנן אקטיבי בחינוך וכך משחזר מעמד היררכי. עם זאת, רק בית ספר יכול להוות גורם משנה למעמד.


הפוסט כיצד הפרדיגמה רואה חינוך? הופיע לראשונה ב-פורטל תיירות ואיכות חיים.







האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
שליחת תגובה
חוקי שליחת תגובות*
תגובות חברי האתר מאושרות אוטומטית
כותרת*
_CM_USER*
_CM_EMAIL*
_CM_URL*
הודעה*
קוד אבטחה*

 הערה: התכנים המוצגים בעמוד זה ...

התכנים המופיעים במדור זה מועברים אוטומטית מבלוגים ואתרי מידע ברשת, כל הזכויות על התכנים: כולל טקסטים, תמונות, סרטים וכל מדיה נוספת, הנם של יוצרי החומר המקורי בלבד. אתר נט2יו אינו טוען לבעלות או לזכויות יוצרים על התכנים, אלא רק מצביע עליהם בצורה נוחה ומרוכזת, וכן מקשר אל האתר המקורי, עם המאמרים המלאים. אם למרות האמור לעיל, נתקלת בחשש להפרת זכויות יוצרים, או שתוכן מסויים באתר אינו לרוחך, אנא דווח לנו באמצעות טופס יצירת הקשר ונורידו בהקדם האפשרי מהאתר.
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.