נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  ע"פ אילו קריטריונים מוגדר 'כישרון'?
20/5/2021 10:02

דייוויס ומור טוענים שאי השוויון הוא מנגנון חברתי המיועד  (הפונקציה שלו) היא הצבת האנשים המוכשרים ביותר בתפקידים החשובים ביותר לחברה. אי השוויון, לטענתם, הוא תוצאה של מתן תגמולים שונים לתפקידים שונים לפי מידת החשיבות של תפקידים אלה לחברה. הטענה מייצגת את הדרך שבה רוב האנשים בחברות הקפיטליסטיות חושבים – כישורים הם דבר דיפרנציאלי ויש להבטיח כי האנשים המוכשרים יתאמצו כלכלית ואינטלקטואלית כדי לתפוס את התפקידים החשובים ביותר בחברה. כדי לבצע את המהלך הזה, יש להציע לאנשים אלה תגמולים מתאימים.


דייוויס ומור מראים שהריבוד קיים בכל חברה, ושיש הסכמה רחבה על יוקרתם של מקצועות מסוימים (החשובים היותר לחברה). גישתם מצדיקה את הסדר החברתי הקיים, מבקשים לשמר אותו, הם שמרנים.


 


הגישה הקונפליקטואלית


עשור אחרי דייוויס ומור, בשנות ה-60 המאוחרות, האקלים החברתי בארה"ב משתנה, האמונה במריטוקרטיה נחלשת. טומין מבקר את המאמר של דייוויס ומור. הוא בוחן את הלוגיקה של הטיעון שלהם –


ע"פ אילו קריטריונים מוגדר 'כישרון'? אם החברה הייתה מעוניינת באמת למצות את הכישרונות, היא הייתה עושה רבות למען פיתוח כישרונות אלה, ואולם, המצב במציאות אינו כך.


מי זוכה להכשרה? בד"כ אלה שיכולים להרשות לעצמם את שכר הלימוד ואת הזמן הדרוש ללימודים.


מי מגדיר איזה מקצועות חשובים יותר ואילו מקצועות חשובים פחות? למי יש את הכוח להגדיר את חשיבותם של מקצועות? מבחנים הן תמיד מוטים – הוא מכיל את חוסר שוויון ההזדמנויות שקדם לו והמגולם באדם הכותב את המבחנים.


טומין טוען שליהנות מהיתרון של הלימודים הוא אינו קורבן גדול ביחס לעבודת מעמד הפועלים, ובכל זאת החברה אינה מחזירה למעמד הפועלים ולאקדמאים היא כן מחזירה.


למה להצמיד את כל התגמולים לאותו תפקיד?


מארקס –


הגישה הקונפליקטואלית באופן כללי לא שואלת שאלות על יחידים שעולים ויורדים בסולמות חברתיים, אלא על קבוצות.


מארקס מדבר על חברה מעמדית, שהריבוד בה הוא ריבוד מעמדי. אי שוויון וריבוד זה לא זהה – ריבוד מתייחס להשתמרות והלגיטימציה שמקבל אי-השוויון. מארקס מתייחס לאי-השוויון המעמדי. הבעלות או אי-הבעלות על אמצעי היוצר היא קובעת את מעמדו של היחיד. מארקס לא מתעניין ביחידים שעשו מוביליות, ההתמקדות ביחידים הבודדים שמצליחים לעשות מוביליות, לטענת מארקס, היא לא רלוונטית, כי היא בעצם תודעה כוזבת. זה מסתיר את העובדה שסיכויי החיים נגזרים מהבעלות או אי-הבעלות על אמצעי הייצור. בעקבות מארקס, התפתח תחום תיאורטי –


ניאו-מרקסיזם, מתחיל לפרוח בשנות ה-60. גישה זו מציעה מחקרים ותיאורטיזציה של הריבוד. ניסיון לנתח תהליכים בחברה בת-זמננו עם מושגים מרקסיסטיים עם התאמות. בעלות וחוסר בעלות על אמצעי ייצור מתבטאת באחזקת הון, ולכן כל מי שיש לו תכנית חיסכון כלשהי הוא בעל הון.


דגש על קשר בין מיקום מעמדי לכל סוגיה אחרת – מהזדמנויות תעסוקתיות וחינוכיות לסוגיות של אהבה, בריאות, אושר ועוד. כלומר, כיצד השיוך המעמדי ישפיע על סיכויי החיים של בני האדם. הגישות הניאו-מרקסיסטיות בוחנות איך עובד ומשתמר הסדר החברתי.


 


בניגוד לניתוח של הגישה הפונקציונאליסטית של היחידים, באולס מנתח את מערכת החינוך. אחרי המהפכה התעשייתית עיקר החינוך מתבצע בבתי-ספר (העובדים צריכים ללכת למפעל, ויש להכשיר את הילדים להיות צייתניים, לקרוא ולכתוב כדי שיוכלו להיות פועלים יעילים). התפקיד העיקרי של בתי הספר היסודיים הראשונים הוא להרגיל את ילדי הפרולטריון לקבל מרות, להרגיל אותם למשמעת וללמד אותם קרוא וכתוב כדי שיוכלו לעבוד במפעלים כשיגדלו. עבור ילדי המעמד הגבוה, היו מורים שלימדו אותם בבית ובעת התבגרותם שלחו אותם לבתי ספר פנימיתיים פרטיים שם מלמדים אותם ידע כללי, אופן דיבור בציבור, משחקים וגינונים. ככל שהמערכת נעשית דמוקרטית יותר, והדרישה לשוויון הזדמנויות גוברת, וגם הדרישה לכוח-אדם בעל כישורים שלומדים בבתי"ס, מערכת החינוך מתפתחת ומתמסדת, אולם היא תמיד שומרת על ההפרדה בין המעמדות (בנויה לפי אזורים). בשלב כלשהו ניתן היה להכניס ילדים 'כישרוניים במיוחד' מהמעמד הנמוך למעמד הגבוה אך זה הרחיק את הילדים מהמעמד שלהם, הם עברו סוציאליזציה למעמד הגבוה ותרם רק לתודעה הכוזבת. באולס מדגיש שמערכת החינוך, למרות שהיא נראית שווה, היא בעצם נותנת הכשרה אחרת לבני המעמדות השונים, בצורות שונות (בתי ספר שונים, הקבצות וכו'). כלומר, היא משמרת את הסדר החברתי ומשעתקת אותו (שימור ומתן לגיטימציה לסדר החברתי).


הפוסט ע"פ אילו קריטריונים מוגדר 'כישרון'? הופיע לראשונה ב-פורטל תיירות ואיכות חיים.







האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
שליחת תגובה
חוקי שליחת תגובות*
תגובות חברי האתר מאושרות אוטומטית
כותרת*
_CM_USER*
_CM_EMAIL*
_CM_URL*
הודעה*
קוד אבטחה*

 הערה: התכנים המוצגים בעמוד זה ...

התכנים המופיעים במדור זה מועברים אוטומטית מבלוגים ואתרי מידע ברשת, כל הזכויות על התכנים: כולל טקסטים, תמונות, סרטים וכל מדיה נוספת, הנם של יוצרי החומר המקורי בלבד. אתר נט2יו אינו טוען לבעלות או לזכויות יוצרים על התכנים, אלא רק מצביע עליהם בצורה נוחה ומרוכזת, וכן מקשר אל האתר המקורי, עם המאמרים המלאים. אם למרות האמור לעיל, נתקלת בחשש להפרת זכויות יוצרים, או שתוכן מסויים באתר אינו לרוחך, אנא דווח לנו באמצעות טופס יצירת הקשר ונורידו בהקדם האפשרי מהאתר.
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.