נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  כך הקורונה הרחיבה את ההנצחה הדיגיטלית של השואה
7/4/2021 8:34

הפלטפורמות הדיגיטליות משמשות מאז החדירה של האינטרנט, ובפרט בשנים האחרונות, ככלי שתופס מקום מרכזי יותר ויותר בהנצחת זיכרון השואה, הנחלתו לדורות הצעירים והעצמת המאבק למניעת הכחשת השואה.


למדיה הדיגיטלית יש שני יתרונות מרכזיים אל מול המדיה המסורתית, שבאים לידי ביטוי גם בהקשר של הנצחת זיכרון השואה: דרך העברת המסר, שמדברת יותר בשפה של הדורות הצעירים יותר, והוויראליות. דוגמה לשני היתרונות הללו היא התהודה (והמחלוקת) שלה זכה פרויקט הסטורי של אווה, שעלה לפני כשנתיים וסיפר על חייה של נערה יהודייה בשואה באמצעות סטוריז באינסטגרם. אותם סטוריז וסרטונים ברשתות החברתיות ובאפליקציות כמו אינסטגרם וטיקטוק מגיעים לצעירים באמצעים מוכרים להם, והרבה יותר מהר מאשר התוכן של המדיה המסורתית, שלא יכולה לעמוד בקצב הזה.




 












View this post on Instagram



















 


Eva.Stories Official Trailer


A post shared by Eva (@eva.stories) on





והנה הגיעה הקורונה, וכמו בתחומים רבים, היא גרמה להאצה אדירה של תהליכי ההנצחה הדיגיטליים – בישראל ובעולם. השימוש התכוף בזום הסיר חסמים של פחד מטכנולוגיה, ובשנה שעברה הנגיש את אירועי זיכרון בסלון, שבדרך כלל מתקיימים במרחב הפיזי, להרבה יותר אנשים. הקורונה אף גרמה להעמיק את ההתחברות לטכנולוגיה בקרב לא מעט ארגונים שעוסקים בהנצחה, כמו מוזיאונים ומכוני לימוד והוראת השואה. כך מתאפשר לציבור להגיע למידע, לאנשים ולמסמכים שלפני הקורונה לא היה אפשר להגיע אליהם, או שההגעה הייתה לוקחת זמן רב יותר.


הנצחה אישית, פרטית והוראת שואה – בדיגיטל


היום (ד') פרסמנו שלוש כתבות שממחישות מגמה זו: הנצחת השואה הלאומית ביד ושם, ההנצחה הפרטית באמצעות סיפורם של אלברטו חנן ז"ל ובנו, שבתאי, ולימודי השואה במכללה האקדמית גליל מערבי.


מיכאל ליבר, המנמ"ר הוותיק של יד ושם, אמר בראיון ליוסי הטוני כי מגיפת הקורונה, שגרמה להשבתת הפעילות המרכזית של הארגון, מאחר שבמשך זמן רב לא התאפשרו ביקורים פיזיים במקום, האיצה תהליכים של ויזואליזציה, תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות. כך החליפו סיורים וירטואליים וסמינרים מקוונים ביקורים ולימודים במוסד הפיזי, שממוקם על הר הזיכרון בירושלים.


במקביל, חוו ביד ושם את מה שחוו ארגונים רבים שעברו לעבוד מהבית: גידול בתפוקה. השימוש בזום ובטכנולוגיות אחרות הביא גם את יד ושם להיות ארגון גמיש וזריז יותר, כדי שיוכל להמשיך להיות רלוונטי.


ליבר ציין שגם בתקופת הקורונה המשיכו ביד ושם לקדם פרויקטי IT שקשורים בתיעוד והנצחת הקורבנות. נבנו פלטפורמות חדשות, שמכוונות אל הדור הצעיר ומתחברות למדיות הדיגיטליות, הועלו לארכיון 400 אלף תמונות והתהדק הקשר עם גופי הנצחת ולימוד השואה אחרים ועם ארכיונים מקבילים.


ההיבט השני הוא, כאמור, הוראת השואה באמצעים דיגיטליים. ד"ר בועז כהן, ראש התוכנית ללימודי שואה במכללה האקדמית גליל מערבי, סיפר לאנשים ומחשבים שלצד הסרת החסמים הדיגיטליים אצל מרצים וסטודנטים, הלמידה מרחוק אפשרה את השתתפותם של מרצים מחו"ל, כי לא צריך היה להגיע פיזית לכיתות בישראל – מה שתרם להעשרת הידע של השומעים.


הסיפור השלישי הוא דוגמה לגיוון בדרכים שבהם בני הדורות השני והשלישי מנציחים את הוריהם. שבתאי חנן, איש היי-טק לשעבר וכיום מנהל מכירות במוזיאון אגם שבראשון לציון, חיבר ספר ביוגרפי על אביו, אלברטו ז"ל, ולקראת סיום כתיבתו חיבר שיר (שניתן לראות ולשמוע למטה) שמשקף את תולדות חייו של אביו. לשניהם הוא קרא על שם ברכה שסבו נתן לאביו ביום בר המצווה שלו – שיהיו כל רחובות העולם שלך. השיר והספר מבטאים היטב את מה שעבר בשואה על יהדות יוון וסלוניקי בפרט, שם נולד האב ומשם הוא נלקח אל התופת – והצליח לשרוד, ולאחר מכן לעלות לארץ. את 10 שנותיו האחרונות הקדיש האב לעדות, ליווי משלחות לפולין והרצאות בבתי ספר. האב, יש להניח, לא היה מחובר למדיות הדיגיטליות, ואילו הבן ניצל אותן כדי לאסוף מידע על ההיסטוריה של אביו, משפחתו והקהילה ביוון – לצד האיסוף הפיזי, שכלל נסיעות למחוזות הילדות שלו.



את השיר הלחין עומרי זליג. עיבוד מוזיקלי ושירה: אסי יחיאל, בליווי נגני בוזוקי מסלוניקי. גיטרה: אביב מור. אקורדיון, בס ופסנתר: אסי יחיאל. וידיאו: יוני הרלינג. Mix and mastering: קובי קלימון. תמיכה וייעוץ: קובי הרלינג.


יותר דיגיטל, כדי שתהיה פחות הכחשת שואה


במהלך יום השואה יהיו לא מעט אירועים משולבים – בדיגיטל ובמרחב הפיזי, ברוח התקופה. גם השנה, רבים ממפגשי זיכרון בסלון ישודרו בזום. כמו כן, מיזם מיוחד, בהשתתפות זמרים ומשפיענים, ינציח את סיפורי השואה באינסטגרם.


האמצעים הדיגיטליים מסייעים להגשים את השאיפה הכללית, שאפשר לומר שכולנו שותפים לה: להמשיך להנציח את זיכרון השואה ולהנחיל אותו הלאה. זאת, בין אם מדובר בצאצאים של ניצולי שואה ובין אם, ואולי בפרט, באלה מאתנו שהדורות הקודמים להם לא סבלו במלחמה הנוראה. הדבר נכון בארץ וגם, ואולי אף על אחת כמה וכמה, בעולם: סקר שערכה האוניברסיטה העברית ב-2018 בקרב 1,350 בני 18 ומעלה, מצא כי 11% מהמבוגרים ו-22% מהצעירים בארצות הברית לא שמעו על השואה, או לא היו בטוחים אם שמעו עליה. מדובר בנתון מזעזע, מבהיל, שאם ההנצחה הדיגיטלית לא תתרחב מאוד ילך ויגדל עם השנים וההתרחקות מהשנים שבהן היא התרחשה. אבל, כפי שנכתב כאן קודם – יש מקום לאופטימיות.


השורה התחתונה: יש חשיבות עצומה לשילובם ביתר שאת של כל הכלים הדיגיטליים, הפלטפורמות החברתיות והאפליקציות לשימור הזיכרון, להנחלת סיפור השואה ולסיכול כל ניסיון להכחיש או להשכיח את אותה תקופה נוראית.


הדיגיטל בשירות זיכרון השואה והמלחמה בהכחשתה. צילום: BigStockhttps://www.pc.co.il/wp-content/upload ... nce-to-the-Au-300x210.jpg 300w" sizes="(max-width: 600px) 100vw, 600px" />


הפוסט כך הקורונה הרחיבה את ההנצחה הדיגיטלית של השואה הופיע ראשון באנשים ומחשבים - פורטל חדשות היי-טק, מיחשוב, טלקום, טכנולוגיות







האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
שליחת תגובה
חוקי שליחת תגובות*
תגובות חברי האתר מאושרות אוטומטית
כותרת*
_CM_USER*
_CM_EMAIL*
_CM_URL*
הודעה*
קוד אבטחה*

 הערה: התכנים המוצגים בעמוד זה ...

התכנים המופיעים במדור זה מועברים אוטומטית מבלוגים ואתרי מידע ברשת, כל הזכויות על התכנים: כולל טקסטים, תמונות, סרטים וכל מדיה נוספת, הנם של יוצרי החומר המקורי בלבד. אתר נט2יו אינו טוען לבעלות או לזכויות יוצרים על התכנים, אלא רק מצביע עליהם בצורה נוחה ומרוכזת, וכן מקשר אל האתר המקורי, עם המאמרים המלאים. אם למרות האמור לעיל, נתקלת בחשש להפרת זכויות יוצרים, או שתוכן מסויים באתר אינו לרוחך, אנא דווח לנו באמצעות טופס יצירת הקשר ונורידו בהקדם האפשרי מהאתר.
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.