נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  האם הממשלה עשתה מספיק למען החינוך הטכנולוגי?
17/2/2021 5:45

נושא החינוך הטכנולוגי, ובפרט הטיפול של הממשלה בו לאור הצורך במעבר ללימודים מרחוק שהביאה אתה הקורונה, עמד במרכז פאנל שערכה מערכת אנשים ומחשבים לקראת הבחירות, בהשתתפות ח"כים, מועמדים ואנשי מקצוע, ובהנחיית יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים.


לצד גורמים לא פוליטיים הרלוונטיים לתחום כמזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, ומייסד ונשיא קרן אתנה, אורי בן ארי, רוב המשתתפים היו ממפלגות שקוראות תיגר על שלטון הליכוד: ח"כ יאיר לפיד, יו"ר יש עתיד; ח"כ ד"ר יפעת שאשא-ביטון, יו"רית ועדת הקורונה, שעברה מהליכוד לתקווה חדשה, מפלגתו של גדעון סער; השר מיכאל ביטון מכחול לבן, שאמנם שותפה של הליכוד בקואליציה אבל כעת יוצאת נגדה, תוך שהיא נאבקת באחוז החסימה; ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו; ופרופ' ירון זליכה, יו"ר המפלגה הכלכלית, שרוצה להיכנס לכנסת. בחלק הנוכחי של אייטם זה מובא הצד השני – זה של הליכוד, שאותו ייצגה בפאנל ח"כ קטי שטרית.


לדברי ח"כ שטרית, בעברה סמנכ"לית פיתוח עסקי בקרן הון-הסיכון BRM, הממשלה עשתה הרבה למען החינוך הטכנולוגי. "הרצון של הממשלה הוא לצמצם את הפערים הדיגיטליים בין הפריפריה ומרכז הארץ – הן בקרב התלמידים והן בקרב בני הגילאים האחרים, וזה כבר נעשה, בזכות השקעות בתשתיות, בהדרכות, בקורסים ובציוד קצה. אלא שיש עוד הרבה מה לצמצם, וצריך לעשות ולא להרפות".


"אנחנו בין המדינות הבודדות שיש להן משרד דיגיטל לאומי, וזו כבר קידמה בחשיבה", אמרה. "כמו כן, בתקציב המדינה, שעוד לא אושר, יש פיתוח כלים ותוכניות חדשניות לקידום שוויון חברתי, הסרת חסמים לייבוא מוצרים טכנולוגיים והשקעה של 100 מיליון שקלים בהכשרה טכנולוגית".


שטרית ציינה כי "כדי לסבר את האוזן לגבי הפעילות שכבר נעשתה – ב-2019 היו 143 מיזמים דיגיטליים ברחבי המדינה, 88 מהם של משרדי ממשלה ו-55 של מטה ישראל דיגיטלית, משרד החינוך השקיע 1.2 מיליארד שקלים לרכישת מחשבים ייעודיים עם מקלדות מתאימות – באנגלית, ערבית ועברית, וחילק מתחילת המשבר יותר מ-140 אלף מחשבים, מהם 50 אלף במגזר הערבי. עם זאת, שם צריך לעשות עוד הרבה כדי לסגור את הפער, כי הצורך הוא ב-137 אלף מחשבים".


פעילויות נוספות ששטרית מנתה הן "תוכניות דיגיטליות של משרדי ממשלה שונים, כולל משרד המדע והטכנולוגיה, ופרויקט חורה דיגיטלית לאוכלוסייה הבדואית, כולל אוריינות דיגיטלית-פיננסית להעצמת נשים שם. בקבות משבר הקורונה צצות עוד ועוד תוכניות".


היא קראה למקבלי ההחלטות במשרדים הממשלתיים "לעשות את הסוויץ' ולהבין שאין ברירה אלא לעבור לדיגיטל. זה הזמן לקחת את מה שלמדנו במשבר הקורונה ולעשות שינוי יסודי, מקצועי ויעיל, כדי שהחברה הישראלית תוכל להיות במקום הרבה יותר טוב".


ח"כ קטי שטרית (הליכוד). צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסתhttps://www.pc.co.il/wp-content/uploads/2021/02/shitrit-300x210.jpg 300w" sizes="(max-width: 600px) 100vw, 600px" />

ח"כ קטי שטרית (הליכוד). צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת


באשר לפעילות שלה עצמה, ח"כ שטרית אמרה כי "תחומי החינוך והטכנולוגיה הם נר לרגליי. הייתי עשרות שנים מורה והגעתי לכנסת מההיי-טק. השילוב בין שניהם הוא החזון של מדינת ישראל. ההון האנושי הקיים בישראל והשינויים הטכנולוגיים מביאים אותנו למקום המכובד שאנחנו נמצאים בו. אלא שכעת צריך להביא את זה לכלל חלקי החברה".


בחזרה לחינוך, ח"כ שטרית, שהקימה בכנסת היוצאת את השדולה למען המורה, אמרה כי "המורים צריכים לקבל את כל הכלים כדי שהם יוכלו ללמד. הנושא הטכנולוגי מאוד חשוב והפך להיות הדבר המרכזי בחיי התלמידים והמורים. אלא שהמורים היו צריכים לעבור עם פרוץ הקורונה שינויים בזמן מאוד קצר, ממש להיזרק לאוקיינוס, בעוד שקיים ער טכנולוגי בינם לבין התלמידים. לעומת התלמידים, שמצויים מאוד בעניינים בתחומים הטכנולוגיים וקולטים דברים מאוד מהר, למבוגרים, כולל למורים, זה לוקח יותר זמן".


היא אמרה כי "אני מתחייבת להמשיך בתחום החינוך ויודעת מה צריך לעשות. התוכניות שלי הן לקדם חינוך דיפרנציאלי בכל מה שקשור לפריפריה. ילד מהפריפריה לא מקבל את האפשרויות לש ילד ממרכז הארץ, ואת זה צריך לצמצם. אקים בכנסת הבאה שדולה לצמצום פערים".


"הפערים הדיגיטליים בחינוך מגדירים את העתיד"


דובר נוסף בפאנל היה יזהר שי, עד לאחרונה שר המדע והטכנולוגיה. הוא אמר, בהקשר של צמצום הפערים, כי "המוביליות החברתית בישראל נמוכה ביותר. מי שנולד במעמד נמוך – קשה לו מאוד לצאת ממנו. צריך לשנות את סדרי העדיפויות ולשים את החינוך כקודם לכל דבר אחר, משום שהפערים הדיגיטליים בכל הקשור למערכת החינוך מגדירים לא רק את ההווה אלא גם את העתיד".


"פערים דיגיטליים באים לידי ביטוי לא רק בתשתיות חומרה, אלא גם בנתוני רקע כמו אוריינות דיגיטלית של המשפחה של התלמידים והאקלים החינוכי", ציין. "כדי לצמצם אותם, יש לבצע השקעות גדולות הן בתשתיות והן בפדגוגיה. המדינה צריכה להשכיל לעודד מחשוב ולמידה מקוונת גם במגזר החרדי. כל שר צריך לחשוב חינוך, לא רק שר החינוך".


הוא הציע "להתאים את תוכניות הלימוד למאה ה-21; לבזר את הסמכויות כתפיסת עולם חינוכית וניהולית – לרשויות המקומיות ולבתי הספר; לתת למורים ולמנהלים את מלוא הכלים הדיגיטליים; לאפשר להם ליצור את התכנים הדיגיטליים; ולהבין שהדיגיטל הוא חלק מהצורך בגישה מערכתית הוליסטית לנושא החינוך".


שר המדע והטכנולוגיה לשעבר, יזהר שי. צילום: מערכת אנשים ומחשביםhttps://www.pc.co.il/wp-content/uploads/2020/05/יזהר-שי-298x210.jpg 298w" sizes="(max-width: 596px) 100vw, 596px" />

שר המדע והטכנולוגיה לשעבר, יזהר שי. צילום: מערכת אנשים ומחשבים


בצד החיובי, השר לשעבר שי ציין את החלטת משרד התקשורת לאמץ את מתווה הסיבים האופטיים, שלדבריו הוא "משמעותי להנגשת יכולות ותכנים דיגיטליים לתלמידים, ובכך לצמצום הפערים הדיגיטליים".


לסיכום, הוא אמר כי "המדינה הולכת לבחירות מיותרות ללא תקציב בזמן המשבר החריף ביותר שפקד אותה אי פעם. הממשלה הייתה צריכה לעסוק בדברים אחרים לחלוטין, כולל צמצום הפערים הדיגיטליים".


https://www.pc.co.il/wp-content/upload ... -Preteen-Scho-300x210.jpg 300w" sizes="(max-width: 600px) 100vw, 600px" />


הפוסט האם הממשלה עשתה מספיק למען החינוך הטכנולוגי? הופיע ראשון באנשים ומחשבים - פורטל חדשות היי-טק, מיחשוב, טלקום, טכנולוגיות







האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
שליחת תגובה
חוקי שליחת תגובות*
תגובות חברי האתר מאושרות אוטומטית
כותרת*
_CM_USER*
_CM_EMAIL*
_CM_URL*
הודעה*
קוד אבטחה*

 הערה: התכנים המוצגים בעמוד זה ...

התכנים המופיעים במדור זה מועברים אוטומטית מבלוגים ואתרי מידע ברשת, כל הזכויות על התכנים: כולל טקסטים, תמונות, סרטים וכל מדיה נוספת, הנם של יוצרי החומר המקורי בלבד. אתר נט2יו אינו טוען לבעלות או לזכויות יוצרים על התכנים, אלא רק מצביע עליהם בצורה נוחה ומרוכזת, וכן מקשר אל האתר המקורי, עם המאמרים המלאים. אם למרות האמור לעיל, נתקלת בחשש להפרת זכויות יוצרים, או שתוכן מסויים באתר אינו לרוחך, אנא דווח לנו באמצעות טופס יצירת הקשר ונורידו בהקדם האפשרי מהאתר.
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.