נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  המשכיות הלמידה הארגונית בימים של ריחוק חברתי
10/11/2020 3:19

כתב: רועי שילו, סמנכ"ל הטכנולוגיות של מידלינק.


איך שהזמן טס, או בעצם זוחל: עוד מעט נציין שנה מאז שנגיף הקורונה פרץ לחיינו. רק שנה, גם אם זה נראה כמו 10 שנים. עם פרוץ הנגיף ולאחר התעשתות קצרה, מנהלים רבים החלו לתכנן את ההמשכיות העסקית של הארגון. מן הסתם, הם ממשיכים בזה, כי גם כאשר הקורונה תחוסל או תרד לרמות "נסבלות", התשתיות שהם יוצרים כיום ישמשו יתרון תחרותי מחר.


מבקר המדינה, בדו"ח שפרסם לפני כשבועיים, קבע שמתווה הלמידה מרחוק של משרד החינוך הערים קשיים. אך, ככלל, הלמידה מרחוק נמצאת בשיאה. המבקר קבע שהבעיה המרכזית היא חוסר במחשבים וציוד אצל הלומדים. אלא שהבעיה עמוקה הרבה יותר: בין היתר, היא נמצאת בשיטות ההוראה, שהן מיושנות, בחוסר הגמישות המערכתית ובסביבת הלמידה, שמתאימה למאה הקודמת. משרד החינוך פועל נמרצות לתיקון פערים אלה, כדי שהמערכת תצלח את התקופה המאתגרת הזו.


מידלינק (MidLink) מציעה סביבות למידה שתומכות בפדגוגיה ובתכנים שמותאמים למאה ה-21. סביבות הלמידה נבנו על תשתיות AWS, שמותאמות לשינויים בעומסים במהלך היום ובסופי השבוע. לדוגמה: במהלך ההפסקות, השימוש בסביבות הלמידה מצטמצם משמעותית. לעומת זאת, אחר הצהריים הלומדים מתרגלים יותר, ולכן העומס על סביבות הלמידה עולה. סביבה המותקנת בענן תדע להתאים את כמות המשאבים לצריכה המשתנה.


בנוסף, תשתיות מתקדמות כמו AWS מספקות פתרונות לאיסוף וניתוח נתונים כדי להבנות מסלולי למידה אישיים – אגם נתונים, ויזואליזציה ושילוב מודלים מבוססי לימוד מכונה.


טרמינולוגיה אחידה למערכות למידה


במהלך הדרך נבנתה טרמינולוגיה אחידה למערכות למידה, שיוצרת מסגרת לאפיון תהליך של הטמעה ושיפור מערכי ההדרכה והלמידה בארגונים. בכתבה זו אציג בקצרה את הטרמינולוגיה כתשתית לאפיון התהליך כולו. האיור מטה מתאר את הרכיבים השונים בארכיטקטורה של מערכת ניהול הלמידה בארגונים גדולים.


בדיאגרמה שלפניכם מוצגת הרחבה של יכולות המערכת לניהול למידה (Learning Management System) על ידי:



  • תשתיות נתונים – מערכות מבוססות נתונים להערכה והתאמה של סביבות הלמידה ללומדים.

  • תשתיות תוכן – הטמעה של תוכן לימודי עשיר המבוסס על שיתופיות והערכה.

  • תשתיות למידה – יצירת תשתית מאובטחת ומותאמת לארגון, מבוססת ענן AWS.


https://www.pc.co.il/wp-content/uploads/2020/11/b-210x210.jpg 210w, https://www.pc.co.il/wp-content/uploads/2020/11/b-50x50.jpg 50w, https://www.pc.co.il/wp-content/uploads/2020/11/b-70x70.jpg 70w" sizes="(max-width: 600px) 100vw, 600px" />בדיאגרמה זו מתוארים ארבעה חלקים מרכזיים:


מערכת לניהול למידה – Learning Management Systems

לב סביבת הלמידה של מידלינק היא מערכת ניהול הלמידה. ניתן לבחור בין שתי מערכות קוד פתוח, שמתאימות לצרכים שונים: Moodle, שבעיקרה היא מערכת לניהול כיתות, קבוצות ולמידה סנכרונית וא-סינכרונית, או OpenEdX, שבעיקרה היא מערכת לקורסים ללמידה עצמית, שתומכת בפריסה רחבה של לומדים עצמאיים בשטח גיאוגרפי רחב.


תשתיות נתונים – Data

כמו בכל תחום אחר, גם תחום הלמידה נהנה ממהפכת הנתונים. על בסיס איסוף נתונים גרנולריים מתהליך הלמידה נבנה פרופיל לומד, שמכיל את הידע שאותו רכש הלומד ואת המיומנויות שצבר. על בסיס נתונים אלה נבנית מערכת דו"חות להנהלה, על בסיס מדדי הצלחה ומערכת למדעני נתונים, שמגלים מגמות בלמידה – הן אצל הלומדים והן בתוכן המפותח. מעל תשתיות אלה מפותחים כלים שנותנים ערך למשתמשי הקצה, כגון: מנוע המלצות, כלי למעקב חכם אחר ההתקדמות של הלומד, סוכן למידה חכם שעוזר במהלך הלמידה וחיבור למערכת ניהול קשר עם הלומדים (CRM).


תשתיות תוכן – Content

מערכת ניהול הלמידה מגיעה עם מערכות ניהול תוכן מובנות להעלאה / בנייה ויצירת מבחנים. כאשר מדובר על מערכות למידה מתקדמות, הציפייה היא לקבל גם מערכות תוכן מתקדמות. מידלינק מתמקדת בשלושה אזורים:



  • שיפור הערכה, כך שהיא תיעשה רק כהערכה מעצבת, תוך כדי פתרון התרגילים או במהלך הפרויקט, ולא רק כהערכה מסכמת.

  • למידה שיתופית – כמו בחיי העבודה, גם הלמידה צריכה להיות שיתופית ומשתפת. מידלינק מטמיעה כלים שמאפשרים סוג למידה כזה.

  • ולבסוף, בעיקר בתקופת הקורונה, מבחנים מאובטחים שניתן לעשות גם מהבית.


תשתיות למידה – Infrastructure

מערכת הלמידה מקבלת שירותים מהתשתית הארגונית, מה שמאפשר את הדברים הבאים:



  • הזהות הארגונית נשמרת על ידי שימוש במערכת ניהול המשתמשים הארגונית, בין אם היא Active Directory, Google Suite, AWS Cognito, Okta או מערכת אחרת.

  • מדדי ניטור, בקרה ושליטה במערכת – אלה חשובים בפריסה בארגונים גדולים, שמגדירים יתירות מלאה כתנאי סף להכנסה של מערכות מידע ותומכים ב-SLA.

  • שמירה על המידע הארגוני – זו נעשית בשלוש שכבות: שכבה אפליקטיבית, תקשורת ונתונים (בעזרת כלי WAF כגון AWS WAF או ריבלייז).

  • ולבסוף, חלק ניכר מהלמידה נעשה דרך מכשיר המובייל. מידלינק מציעה התאמה של כל המערכות המעורבות למסך המובייל ובניית התכנים למובייל, שמלווים את תהליך הפיתוח מקצה לקצה.


במהלך השנים, ובעיקר בתקופה האחרונה, הפער המרכזי הינו הנגשת הנתונים לבעלי העניין השונים בארגונים בכלל, ובארגוני הלמידה בפרט. מידלינק עונה על צורך זה החל מ-2002. החברה פיתחה מתודות, כלים ומערכות לאיסוף נתונים על הלומד, על התוכן הנלמד ועל תהליך הלמידה, ניתוח והנגשת המידע בלוחות מחוונים (דשבורדים), הפקת תובנות ובניית מודלים לשימוש בעלי עניין שונים.


כאמור, מערכת הנגשת הנתונים של מידלינק תומכת ב-Moodle וב-OpenEdX, וניתן לפתח תוספים נוספים למערכות ניהול למידה נוספות. המערכת נפרסת על חשבון ה-AWS של הלקוח ותומכת בתקני הפרטיות וה-GDPR.


מידלינק תערוך ב-9 בדצמבר וובינר ב-Floor28, שיעסוק בנושאים אלה. החברה מזמינה אתכם להשתתף בו. להרשמה לחצו כאן.


לתיאום פגישה ופרטים נוספים ניתן לשלוח מייל כאן.


רועי שילו, סמנכ"ל הטכנולוגיות של מידלינק. צילום: אלעד ניסיםhttps://www.pc.co.il/wp-content/upload ... 0/11/P1015904-300x210.jpg 300w" sizes="(max-width: 600px) 100vw, 600px" />


הפוסט המשכיות הלמידה הארגונית בימים של ריחוק חברתי הופיע ראשון באנשים ומחשבים - פורטל חדשות היי-טק, מיחשוב, טלקום, טכנולוגיות







האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
שליחת תגובה
חוקי שליחת תגובות*
תגובות חברי האתר מאושרות אוטומטית
כותרת*
_CM_USER*
_CM_EMAIL*
_CM_URL*
הודעה*
קוד אבטחה*

 הערה: התכנים המוצגים בעמוד זה ...

התכנים המופיעים במדור זה מועברים אוטומטית מבלוגים ואתרי מידע ברשת, כל הזכויות על התכנים: כולל טקסטים, תמונות, סרטים וכל מדיה נוספת, הנם של יוצרי החומר המקורי בלבד. אתר נט2יו אינו טוען לבעלות או לזכויות יוצרים על התכנים, אלא רק מצביע עליהם בצורה נוחה ומרוכזת, וכן מקשר אל האתר המקורי, עם המאמרים המלאים. אם למרות האמור לעיל, נתקלת בחשש להפרת זכויות יוצרים, או שתוכן מסויים באתר אינו לרוחך, אנא דווח לנו באמצעות טופס יצירת הקשר ונורידו בהקדם האפשרי מהאתר.
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.