כתב: רועי שילו, סמנכ"ל הטכנולוגיות של מידלינק.
איך שהזמן טס, או בעצם זוחל: עוד מעט נציין שנה מאז שנגיף הקורונה פרץ לחיינו. רק שנה, גם אם זה נראה כמו 10 שנים. עם פרוץ הנגיף ולאחר התעשתות קצרה, מנהלים רבים החלו לתכנן את ההמשכיות העסקית של הארגון. מן הסתם, הם ממשיכים בזה, כי גם כאשר הקורונה תחוסל או תרד לרמות "נסבלות", התשתיות שהם יוצרים כיום ישמשו יתרון תחרותי מחר.
מבקר המדינה, בדו"ח שפרסם לפני כשבועיים, קבע שמתווה הלמידה מרחוק של משרד החינוך הערים קשיים. אך, ככלל, הלמידה מרחוק נמצאת בשיאה. המבקר קבע שהבעיה המרכזית היא חוסר במחשבים וציוד אצל הלומדים. אלא שהבעיה עמוקה הרבה יותר: בין היתר, היא נמצאת בשיטות ההוראה, שהן מיושנות, בחוסר הגמישות המערכתית ובסביבת הלמידה, שמתאימה למאה הקודמת. משרד החינוך פועל נמרצות לתיקון פערים אלה, כדי שהמערכת תצלח את התקופה המאתגרת הזו.
מידלינק (MidLink) מציעה סביבות למידה שתומכות בפדגוגיה ובתכנים שמותאמים למאה ה-21. סביבות הלמידה נבנו על תשתיות AWS, שמותאמות לשינויים בעומסים במהלך היום ובסופי השבוע. לדוגמה: במהלך ההפסקות, השימוש בסביבות הלמידה מצטמצם משמעותית. לעומת זאת, אחר הצהריים הלומדים מתרגלים יותר, ולכן העומס על סביבות הלמידה עולה. סביבה המותקנת בענן תדע להתאים את כמות המשאבים לצריכה המשתנה.
בנוסף, תשתיות מתקדמות כמו AWS מספקות פתרונות לאיסוף וניתוח נתונים כדי להבנות מסלולי למידה אישיים – אגם נתונים, ויזואליזציה ושילוב מודלים מבוססי לימוד מכונה.
במהלך הדרך נבנתה טרמינולוגיה אחידה למערכות למידה, שיוצרת מסגרת לאפיון תהליך של הטמעה ושיפור מערכי ההדרכה והלמידה בארגונים. בכתבה זו אציג בקצרה את הטרמינולוגיה כתשתית לאפיון התהליך כולו. האיור מטה מתאר את הרכיבים השונים בארכיטקטורה של מערכת ניהול הלמידה בארגונים גדולים.
בדיאגרמה שלפניכם מוצגת הרחבה של יכולות המערכת לניהול למידה (Learning Management System) על ידי:
https://www.pc.co.il/wp-content/uploads/2020/11/b-210x210.jpg 210w, https://www.pc.co.il/wp-content/uploads/2020/11/b-50x50.jpg 50w, https://www.pc.co.il/wp-content/uploads/2020/11/b-70x70.jpg 70w" sizes="(max-width: 600px) 100vw, 600px" />בדיאגרמה זו מתוארים ארבעה חלקים מרכזיים:
מערכת לניהול למידה – Learning Management Systems
לב סביבת הלמידה של מידלינק היא מערכת ניהול הלמידה. ניתן לבחור בין שתי מערכות קוד פתוח, שמתאימות לצרכים שונים: Moodle, שבעיקרה היא מערכת לניהול כיתות, קבוצות ולמידה סנכרונית וא-סינכרונית, או OpenEdX, שבעיקרה היא מערכת לקורסים ללמידה עצמית, שתומכת בפריסה רחבה של לומדים עצמאיים בשטח גיאוגרפי רחב.
תשתיות נתונים – Data
כמו בכל תחום אחר, גם תחום הלמידה נהנה ממהפכת הנתונים. על בסיס איסוף נתונים גרנולריים מתהליך הלמידה נבנה פרופיל לומד, שמכיל את הידע שאותו רכש הלומד ואת המיומנויות שצבר. על בסיס נתונים אלה נבנית מערכת דו"חות להנהלה, על בסיס מדדי הצלחה ומערכת למדעני נתונים, שמגלים מגמות בלמידה – הן אצל הלומדים והן בתוכן המפותח. מעל תשתיות אלה מפותחים כלים שנותנים ערך למשתמשי הקצה, כגון: מנוע המלצות, כלי למעקב חכם אחר ההתקדמות של הלומד, סוכן למידה חכם שעוזר במהלך הלמידה וחיבור למערכת ניהול קשר עם הלומדים (CRM).
תשתיות תוכן – Content
מערכת ניהול הלמידה מגיעה עם מערכות ניהול תוכן מובנות להעלאה / בנייה ויצירת מבחנים. כאשר מדובר על מערכות למידה מתקדמות, הציפייה היא לקבל גם מערכות תוכן מתקדמות. מידלינק מתמקדת בשלושה אזורים:
תשתיות למידה – Infrastructure
מערכת הלמידה מקבלת שירותים מהתשתית הארגונית, מה שמאפשר את הדברים הבאים:
במהלך השנים, ובעיקר בתקופה האחרונה, הפער המרכזי הינו הנגשת הנתונים לבעלי העניין השונים בארגונים בכלל, ובארגוני הלמידה בפרט. מידלינק עונה על צורך זה החל מ-2002. החברה פיתחה מתודות, כלים ומערכות לאיסוף נתונים על הלומד, על התוכן הנלמד ועל תהליך הלמידה, ניתוח והנגשת המידע בלוחות מחוונים (דשבורדים), הפקת תובנות ובניית מודלים לשימוש בעלי עניין שונים.
כאמור, מערכת הנגשת הנתונים של מידלינק תומכת ב-Moodle וב-OpenEdX, וניתן לפתח תוספים נוספים למערכות ניהול למידה נוספות. המערכת נפרסת על חשבון ה-AWS של הלקוח ותומכת בתקני הפרטיות וה-GDPR.
מידלינק תערוך ב-9 בדצמבר וובינר ב-Floor28, שיעסוק בנושאים אלה. החברה מזמינה אתכם להשתתף בו. להרשמה לחצו כאן.
לתיאום פגישה ופרטים נוספים ניתן לשלוח מייל כאן.
https://www.pc.co.il/wp-content/upload ... 0/11/P1015904-300x210.jpg 300w" sizes="(max-width: 600px) 100vw, 600px" />
הפוסט המשכיות הלמידה הארגונית בימים של ריחוק חברתי הופיע ראשון באנשים ומחשבים - פורטל חדשות היי-טק, מיחשוב, טלקום, טכנולוגיות