נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  האפליקציה שאמורה לצמצם את התורים במחסומים
9/11/2020 7:39

הפעילות של צה"ל בשטחים, אל מול האוכלוסייה הפלסטינית, גוררת ביקורת רבה מצד גורמים שונים – בארץ ובעיקר בעולם. הטענות העיקריות הן כי מדובר בכיבוש ובהפרת זכויות אדם – לא רק במצבים של הסלמה, אלא גם, ובעיקר, בחיי היום יום. חלק מהטענות מופנות אל המחסומים – או מעברים, כפי שמכנים אותם בצה"ל – שבהם מצטופפים מדי יום עשרות אלפי פלסטינים בדרכם לעבודה בישראל. ביחידת מתאם הפעולות בשטחים (מתפ"ש) מנסים מדי פעם להראות שהמצב אינו כך ולהצדיק את הכינוי שהודבק לצה"ל, שלפיו הוא "הצבא המוסרי ביותר בעולם". הטכנולוגיה מסייעת להם בכך.


בראיון לאנשים ומחשבים מספר סא"ל יניב בן שושן, ראש ענף שירות ותקשוב במינהל האזרחי, שפועל תחת מתפ"ש, על האמצעים הטכנולוגיים שבאמצעותם מבקשים ביחידה להקל את החיים של האזרחים הפלסטינים שנמצאים תחת שליטתו הביטחונית. הדבר נובע לא רק מדאגה לאוכלוסייה לכשעצמה, אלא גם, ואולי אף בעיקר, בשל הטענה שככל שהמצב יהיה טוב יותר לפלסטינים, כך ייטב גם לישראל. "המנטרה שלנו היא שככל שאיכות החיים של תושבי יהודה ושומרון תהיה משופרת, כך הדבר יתרום לביטחון בשטח. לטכנולוגיה בכלל ול-IT בפרט יש תפקיד מכריע בכך", אמר. שני צעדים שהביאו זאת לידי ביטוי הם הקמתו במתפ"ש של ענף שירות לאוכלוסיות הפלסטינית והישראלית בשטחים, ואפליקציה שבאמצעותה יכולים פלסטינים לבצע פעולות שונות, בהן לבקש היתרי כניסה לישראל.


סא"ל יניב בן שושן, ראש ענף שירות ותקשוב במינהל האזרחי. צילום: המינהל האזרחיhttps://www.pc.co.il/wp-content/uploads/2020/11/סאל-יניב-בן-שושן-300x210.jpg 300w" sizes="(max-width: 600px) 100vw, 600px" />

סא"ל יניב בן שושן, ראש ענף שירות ותקשוב במינהל האזרחי. צילום: המינהל האזרחי


לדברי בן שושן, "תפקידו של ענף השירות, שהוקם לפני כשנתיים, הוא לייעל את מערכי השירות לאוכלוסיות הפלסטינית והישראלית באיו"ש. מדובר בכל רבדי השירות, ואלה ניתנים באופן רב ערוצי: מרכזים פרונטליים, מענה טלפוני, מיילים ושירות דיגיטלי. הרעיון הוא להנגיש את כל השירותים שאנחנו מעניקים לאוכלוסיה בדיגיטל, לטובת קיצור תהליכים ביורוקרטיים וקידום רווחת התושבים. פתחנו מוקד שירות שחולש על כל משרדי המינהל האדרחי, מספק מידע, מקבל בבקשות ומטפל בהן – מילד חולה סרטן שזקוק לטיפול רפואי בארץ וקרוביו רוצים לדעת אילו מעברים פתוחים, ועד למעסיק ישראלי שרוצה לדעת מה סטטוס ההיתרים של הפועלים שלו. המוקד מבוסס בין היתר על מערך בוטים".


לדבריו, במתפ"ש הקימו שלושה מרכזים כאלה – בשער אפרים, בקלנדיה ובתרקומיא. "במרכזים אלה מנפיקים כרטיסים ביומטריים לפלסטינים שאושרה כניסתם לישראל. בעבר, האזרח הפלסטיני היה צריך לחכות יום שלם כדי לקבל את הכרטיס, ואילו כיום משך ההמתנה קוצר לחצי שעה. הנפקנו כבר 600 אלף כרטיסים חכמים. הם מאפשרים מעבר מזוהה חד-חד ערכית, דרך מסלול 'ספיד גייט', שמבוצע במהירות, ללא צורך להמתין יחד עם הפועלים שעוברים במסלול ה-'רגיל'", אמר.


רס"ן זיו כהן, מנמ"ר מתפ"ש. צילום: המינהל האזרחיhttps://www.pc.co.il/wp-content/uploads/2020/11/סאל-זיו-כהן-300x210.jpg 300w" sizes="(max-width: 600px) 100vw, 600px" />

רס"ן זיו כהן, מנמ"ר מתפ"ש. צילום: המינהל האזרחי


רס"ן זיו כהן, מנמ"ר מתפ"ש, הוא איש מצפן שבלוטם – בית התוכנה שבאגף התקשוב וההגנה בסייבר. לדבריו, "פיתחנו אפליקציה בשם אלמונסק – תרגום ערבי למילה מתאם. האפליקציה מעניקה שירותים ומידע לאוכלוסייה הפלסטינית. נכון להיום, היא יכולה לקבל בקשות להיתרי כניסה לארץ. מדובר בהיתר דיגיטלי, שחוסך את העיסוק בנייר, ומספק למי שמקבל אותו יכולת לעבור ולהזדהות בפני אנשי ביטחון. אלמונסק יודעת בנוסף לזמן תורים למרכזי השירות. כל תושב יכול לראות מידע הרלוונטי עבורו, למשל למה לא אושרה בקשה שלו, הצגת היתר, תור למעבר, חדשות ועדכונים. כמו כן, בתקופת הקורונה הכנסנו בה שאלון בריאות".


פיתוח האפליקציה ארך שנה וחצי והסתיים בנובמבר אשתקד. עד כה היא זכתה, לדברי רס"ן כהן, לכ-300 אלף הורדות, כאשר כ-30 אלף מהן בוצעו בחודש הראשון שלאחר יציאתה. יותר מ-70% מההורדות בוצעו למכשירים מבוססי אנדרואיד והיתר – למכשירי iOS. הוא ציין ש-"10% מההורדות בוצעו על ידי תושבי עזה". היעד שבמינהל האזרחי הציבו לעצמם הוא להגיע ליותר ממיליון הורדות.


אפליקציית אלמונסקhttps://www.pc.co.il/wp-content/uploads/2020/11/אפליקציית-אלמונסק-300x156.jpg 300w" sizes="(max-width: 600px) 100vw, 600px" />

אפליקציית אלמונסק


רס"ן כהן הסביר כי "אלמונסק מייעלת שירותים פנימיים ויושבת על הענן של Azure. אולם, הענן הוא רכיב אחד, יש לנו רכיבים פנימיים מאחורי ממשל זמין, שמסייע לנו גם בהיבטי הגנת סייבר, בעזרת ארכיטקטורה מאובטחת". הוא ציין כי "המטרה היא לפתח עוד רכיבים, כדי שהתושבים יוכלו לצרוך כמה שיותר שירותים מהבית. נייעל את המעברים, נעשה אותם מהירים יותר".


ביחידה טוענים שהתגובה של הפלסטינים, שנזקקים לשירות בעל כורחם – חיוביות. סא"ל בן שושן אמר כי "הופתענו מהתגובה החיובית של האוכלוסייה לאפליקציה ומריבוי המשובים המפרגנים. היעד המרכזי שלנו הוא המשך תהליכי אוטומציה עם כמה שיותר תשובות מיידיות, מאחר שהשירותים לרווחת התושבים הם חלק אינטגרלי מתפיסת הביטחון שלנו".


מחסום קלנדיה. צילום: דובר צה"לhttps://www.pc.co.il/wp-content/upload ... 11/kalandia-3-300x210.jpg 300w" sizes="(max-width: 600px) 100vw, 600px" />


הפוסט האפליקציה שאמורה לצמצם את התורים במחסומים הופיע ראשון באנשים ומחשבים - פורטל חדשות היי-טק, מיחשוב, טלקום, טכנולוגיות







האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
שליחת תגובה
חוקי שליחת תגובות*
תגובות חברי האתר מאושרות אוטומטית
כותרת*
_CM_USER*
_CM_EMAIL*
_CM_URL*
הודעה*
קוד אבטחה*

 הערה: התכנים המוצגים בעמוד זה ...

התכנים המופיעים במדור זה מועברים אוטומטית מבלוגים ואתרי מידע ברשת, כל הזכויות על התכנים: כולל טקסטים, תמונות, סרטים וכל מדיה נוספת, הנם של יוצרי החומר המקורי בלבד. אתר נט2יו אינו טוען לבעלות או לזכויות יוצרים על התכנים, אלא רק מצביע עליהם בצורה נוחה ומרוכזת, וכן מקשר אל האתר המקורי, עם המאמרים המלאים. אם למרות האמור לעיל, נתקלת בחשש להפרת זכויות יוצרים, או שתוכן מסויים באתר אינו לרוחך, אנא דווח לנו באמצעות טופס יצירת הקשר ונורידו בהקדם האפשרי מהאתר.
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.