שוב חוזרים לבית הספר ומלבד התלבושת, השיעורים וקלמר מלא בציוד נחזור כל בוקר גם לשאלה שמטרידה הרבה הורים – “מה לשים בכריך לארוחת עשר?”. אני חושבת שאין הורה שלא שואל את עצמו את השאלה הזו ובכל פעם הוא נתקל באותה התשובה – שוקולד, גבינה, חביתה, פרי, חשוב כמובן לצרף גם משהו קטן ומתוק וכמובן לא לשכוח בקבוק מים.
הרבה הורים מאמינים שבבית הספר הילדים צריכים לאכול בריא ומזין וכשחוזרים הביתה, אפשר לפרוק עוול ולאכול חטיפים ומתוקים. אבל עמוק בפנים, אין הורה שלא רוצה שהאכילה הבריאה נלווה אותו ואת הילדים שלו לאורך כל שעות היום.
אז מה ההבדל בין אכילה בבית ובין אכילה בבית הספר?
ההבדל הראשון, הוא לוח זמנים ברור לאכילה – בבית הספר יש שתי הפסקות אוכל ואם מאוד צמאים אפשר לצאת לשתות. מה קורה בבית? המטבח תמיד פתוח (בייחוד אם ההורים עובדים במקביל ולא משגיחים על הטיילת בין המטבח והסלון), אין הגבלה לכמות הפעמים שמותר לפתוח את המקרר, להכין כריך או לפתוח שקית עוגיות.
ההבדל השני, הוא אפשרויות הבחירה. בבית הספר יש לנו את האוכל שלנו, את הכריך שלנו, את מנת הפרי וזהו. אי אפשר להחליף במשהו אחר, אי אפשר לבשל משהו אחר שיהיה מוכן עוד כמה דקות. הילדים פותחים את הקופסה ואוכלים את מה שיש. אני יודעת שיש הרבה ילדים שמחליפים חטיפים או כריכים בבית הספר, אבל רב המורות לא מאשרות את זה, כך שהילדים לומדים להתמודד ולהתרגל לאכול את מה שאמא שלחה לבית הספר.
ההבדל השלישי, סוג האוכל. אם תחשבו על זה הבית הוא כמו סופרמרקט קטן, פותחים את המקרר ורואים מעדנים, משקאות קלים, יוגורטים.. פותחים את המגירה מוצאים בה חטיפי אנרגיה, ממתקים, עוגיות והמון המון דברם טעימים. מזונות אלה מתבססים על סוכרים ופחמימות פשוטות והם מלאים בחומרי טעם וצבע, מה שכולנו מכירים כמזון תעשייתי. חומרים אלה גורמים לשינויים ממושכים ברמות הסוכר מה שמשפיע על האנרגיה הגופנית של הילד ועל יכולות הקשב והריכוז שלו . בזמן שמתרחשת בגוף נפילת סוכר (רמת הסוכר בדם יורדת) , הילד ירגיש רעב , עייפות ותחושה של חוסר ריכוז ושוב יחפש משהו מתוק לאכול. אבל בבית הספר – אנחנו, ההורים מקפידים על מזון בריא.
ההבדל החמישי מתחבר אל סיבת האכילה. בעוד שבבית הספר המחשבות עסוקות בלמידה ופעילות חברתית כך שאף פעם לא משעמם לילדים, בבית הם לבד, לא מוצאים איך להעביר את הזמן ולכן פונים אל האוכל כפתרון. ילדים רבים הנמצאים בבית אוכלים אכילה ריגשית מתוך פחד, דאגה או חששות מהמצב הקיים. כל אלה מחלישים את המערכת החיסונית, גורמים לילדים לחפש אוכל מתוק שיעלה את מצב הרוח ויפצה על ההרגשה הרעה.
אחרי חודשים ארוכים בבית של בידוד חברתי, לחץ נפשי וזמינות מיידית של חטיפים ומתוקים הורים רבים מצאו כי הרגלי האכילה של הילדים שלהם השתנו לרעה ובית הספר הוא הזדמנות נהדרת להחזיר אותם אל מסלול האכילה הבריאה, המזיקה והמחזקת.
הימים הראשונים בבית הספר
היות ומסגרת בית הספר מאפשרת אכילה מוסדרת עם חוקים ברורים של מה מותר להביא לבית הספר ומה לא, נוכל לשנות את הכריכים שאנחנו שולחים ולהפוך אותו לתפריט מזין יותר, בריא יותר וכמובן טעים יותר. אז איך עושים את זה?
ברור ששינוי תזונתי לא יכול להתרחש בין לילה, בטח שלא עם ילדים. הציעו להם לטעום מאכלים בריאים יותר, הציעו להם להחליף חטיף במנת פרי, שתפו אותם בהכנת האוכל. ככל שתחשפו אותם לטעמים יותר בריאים ולרכיבים יותר בריאים, תוכלו לחזק את בריאותם. כמובן שאם אתם חוששים להתחיל שינוי כזה, חשוב שתתייעצו עם תזונאית או רופא המשפחה.
ערין כמאל דקסה, נטורופתית ומנחת הורים מתמחה בטיפול טבעי בהפרעות קשב וריכוז. יועצת, מלמדת ומלווה משפחות לאכילה מחזקת
https://www.facebook.com/areenhealth
הפוסט הזדמנות נוספת לאכילה בריאה בבית הספר הופיע ראשון במקומונט חיפה - קול חיפה חדשות מקומיות של חיפה