נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  ליקויים חמורים בלמידה מרחוק: עכשיו זה רשמי – בדו"ח המבקר
26/10/2020 7:00

דו"ח מבקר המדינה המיוחד העוסק במשבר הקורונה, שפורסם היום (ב'), חושף תמונת מצב עגומה בכל מה שקשור ללמידה מרחוק. למעשה, הוא קובע שהמתווה של משרד החינוך בהקשר זה נכשל וש-"ספק רב" אם הלמידה מרחוק היא דבר שאפשר להמשיך אתו, לפחות בקרב התלמידים שאין להם מחשב. עוד הוא קובע שלמשרד החינוך אין נתונים מדויקים על המחשוב אצל התלמידים ובבתי הספר ושהנתונים שיש בידיו לא יכולים לשמש בסיס לקבלת החלטות.


המבקר, מתניהו אנגלמן, מזכיר את הנתון, שכבר פורסם, שלפיו ל-135 אלף תלמידים בישראל אין מחשבים בכלל. הוא מציין כי בשני מגזרים ספציפיים – החרדי והערבי – התמונה עגומה אף יותר: ליותר מ-70% מהתלמידים החרדים ול-83% מאלה הערבים בישראל אין כלל גישה לאינטרנט, ולכן הם לא יכולים ללמוד מרחוק.


נתונים? יד ימין אומרת דבר אחד, ויד שמאל – דבר אחר


ממצא חמור נוסף הוא שעד היום, יותר מחצי שנה אחרי פרוץ הקורונה וסגירת בתי הספר בסגר הראשון, משרד החינוך לא יודע כמה מחשבים יש בבתים של התלמידים, מה מצאי המחשבים בבתי הספר, כמה מהם מחשבים ניידים ולכמה יש חיבור לאינטרנט. יתרה מזאת, קובע המבקר, לאנשי המשרד אין צפי מתי תהיה להם תמונת מצב מלאה ואחידה.


אנגלמן כותב כי צוותי משרדו קיבלו נתונים שונים ממקורות שונים במשרד החינוך. כך, בעוד שגורמים מסוימים במשרד מסרו של-7.5% מהתלמידים אין גישה למחשב, גורמים אחרים העריכו את הנתון ב-20%. נתון שלישי, של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, חושף של-23% ממשקי הבית אין גישה למחשב.


המבקר קובע שנתונים אלה לא יכולים לשמש בסיס לקבלת החלטות, עקב אי הבהירות בנתונים בין מספר התלמידים ומספר משקי הבית נטולי המחשב. נתון שכן מוסכם הוא של-135 אלף תלמידים אין גישה כלשהי למחשב.


יש מחשב, אבל אי אפשר להשתמש בו כל הזמן


המבקר התייחס גם לעובדה שבחלק גדול ממשקי הבית יש יותר מילד אחד, אולם רק מחשב אחד. כלומר: שהגישה של כל אחד מהילדים למחשב חלקית, במקרה הטוב. עוד עולה מהנתונים כי לכמעט רבע (23%) ממשקי הבית שיש בהם בני נוער בגילאי 15 ומעלה יש לכל היותר מחשב אחד בלבד.


בנוסף, המבקר מציין כי היעד שעליו הצהיר משרד החינוך – רכישת מחצית מהמחשבים החסרים עד לינואר הקרוב – אינו ודאי, כי הוא תלוי תקציב.


ההמלצה של אנגלמן למשרד החינוך היא להסתמך על גורמים אחרים, שיכולים לספק מחשבים או לסייע בעניין בצורה אחרת: המגזר השלישי, שם יש יוזמות שונות בתחום, והרשויות המקומיות, שיש להן נגישות לבתי הספר והן יכולות לבצע את התעדוף למי לחלק מחשבים קודם.


שר החינוך, יואב גלנט. צילום: ניב קנטורhttps://www.pc.co.il/wp-content/uploads/2018/06/rsz_1יואב_גלנט-300x210.jpg 300w" sizes="(max-width: 600px) 100vw, 600px" />

שר החינוך, יואב גלנט. צילום: ניב קנטור


בשורת המסקנות, מביע המבקר ספק רב אם אפשר יהיה להמשיך ולקיים את הלמידה מרחוק, במציאות שבה יש כל כך הרבה תלמידים ללא גישה למחשב ואין נתונים מדויקים על היקף המחסור – הן במחשבים והן בתשתיות. "היות שחלק ניכר מהתלמידים אמורים ללמוד גם במתווה החזרה ללימודים הנוכחי בבית ובבית הספר, נראה שלא יהיה אפשר לקיים את הלמידה המקוונת בקרב תלמידים אלה (שאין להם גישה למחשב – י"ק). על המדינה לקיים את חובתה ולספק לכל הילדים את המחשבים – אם על ידי רכישה, השאלה, שוברי רכישה או כל מענה אחר", כתב המבקר.


שר החינוך, יואב גלנט, שיגר אמש מכתב למבקר המדינה ובו דרש להבהיר כי מרבית ממצאי הדו"ח מתייחסים לתקופה שלפני כניסתו לתפקיד. בהתייחס לחוסר במחשבים בבתי התלמידים ציין השר כי מיד עם כניסתו לתפקיד, הוא שם לו למטרה לטייב את מערך הלמידה מרחוק ולטפל בתשתיות.


עם מצב שכזה, מה הפלא שהילדים וההורים מתוסכלים? למידה מרחוק. צילום אילוסטרציה: BigStockhttps://www.pc.co.il/wp-content/upload ... tion-family-a-300x210.jpg 300w" sizes="(max-width: 600px) 100vw, 600px" />


הפוסט ליקויים חמורים בלמידה מרחוק: עכשיו זה רשמי – בדו"ח המבקר הופיע ראשון באנשים ומחשבים - פורטל חדשות היי-טק, מיחשוב, טלקום, טכנולוגיות







האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
שליחת תגובה
חוקי שליחת תגובות*
תגובות חברי האתר מאושרות אוטומטית
כותרת*
_CM_USER*
_CM_EMAIL*
_CM_URL*
הודעה*
קוד אבטחה*

 הערה: התכנים המוצגים בעמוד זה ...

התכנים המופיעים במדור זה מועברים אוטומטית מבלוגים ואתרי מידע ברשת, כל הזכויות על התכנים: כולל טקסטים, תמונות, סרטים וכל מדיה נוספת, הנם של יוצרי החומר המקורי בלבד. אתר נט2יו אינו טוען לבעלות או לזכויות יוצרים על התכנים, אלא רק מצביע עליהם בצורה נוחה ומרוכזת, וכן מקשר אל האתר המקורי, עם המאמרים המלאים. אם למרות האמור לעיל, נתקלת בחשש להפרת זכויות יוצרים, או שתוכן מסויים באתר אינו לרוחך, אנא דווח לנו באמצעות טופס יצירת הקשר ונורידו בהקדם האפשרי מהאתר.
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.