נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  בית משפט בקליפורניה: אובר וליפט חייבות להתייחס לנהגים כאל עובדיהן
11/8/2020 3:13

יחויבו לאמץ יחסי עובד-מעביד עם נהגיהן? אובר וליפט. צילום: BigStockhttps://www.pc.co.il/wp-content/uploads/2019/10/רכב-אובר-ליפט-ביגסטוק-300x210.jpg 300w" sizes="(max-width: 597px) 100vw, 597px" />


בית המשפט של קליפורניה קבע אתמול (ב') כי החברות המספקות שירותי נסיעות משותפות אובר (Uber) וליפט (Lyft) בארה"ב חייבות לסווג עשרות אלפי נהגים כעובדיהן במקום כקבלנים עצמאיים, כך דיווחה CNBC.


ענקיות הנסיעות השיתופיות קיבלו מבית המשפט ארכה בת 10 ימים לצורך ערעור, לפני שהקביעה תיכנס לתוקף - והן בהחלט יעשו זאת - אולם אם אכן הפסיקה תהפוך לנורמה החוקית שתאכף במדינה, יכולות להיות לה השלכות גדולות על מה שמוכנה 'כלכלה שיתופית'.


התובעים הכלליים של קליפורניה, סן דייגו, סן פרנסיסקו ולוס אנג'לס הם שתבעו במאי את אובר וליפט בגין הפרת החוק החדש של קליפורניה, המכונה Assembly Bill 5 - AB5. חוק זה נכנס לתוקף בראשית שנת 2020, ונועד לכפות על חברות ענק שמתנהלות במתכונת האופיינית ל'כלכלת החלטורה' (Gig economy), לחדול מהתייחסות אל עובדיהן כאל קבלנים עצמאיים, ולהתחיל להחיל עליהם יחסי עובד-מעביד, שמחייבים את המעסיקות לספק לעובדים, ובמקרה של אובר וליפט - לנהגים - ביטוח בריאות, פיצויי פיטורין ועוד הטבות הנדרשות בחוק.


מטבע הדברים, הצעת החוק התקבלה בהתנגדות נחרצת של חברות אלו, שמצליחות לשמור על רף הוצאות נמוך יחסית בכל הנוגע בהעסקת כוח אדם בגלל ההסתמכות על העסקת נהגי קבלן. אובר וליפט התנהלו מול הרשות השופטת בתקווה להיפטר מהצרות שמחיל עליהן AB5, ולעת עתה המשיכו להעסיק את עובדיהן כקבלנים. כעת הן עלולות לא רק להידרש לשנות את מתכונת ההעסקה שלהן, באקט שירוקן יותר את כיסיהן, אלא גם לשלם לנהגים בדיעבד על החודשים שחלפו מאז שהחקיקה נכנסה לתוקף ביונואר השנה, ואף להידרש לשלם קנסות למדינות התובעות.


דווקא שילמו על בידוד בקורונה


כאמור, העסקת נהגים כקבלנים אפשרה עד כה לליפט ואובר לא לשלם לעובדים משכורות יציבות, אלא רק החזרים בעבור עבודתם לפי היקפיה. בנוסף, מהנהגים נמנעו סעדים שמקובלים בחוק ביחסי עובד-מעביד. אף על פי כן, בתחילת משבר הקורונה בארה"ב, במרץ, הבינו הענקיות כי עובדיהן עלולים להימצא בבעיה באם יאלצו לחדול מעבודה לשבועיים תמימים, עקב צורך בבידוד. לנוכח המצב הזה, החליטו אובר וליפט, שנחשבות לשתיים מהמעסיקות המפורסמות ביותר בתחום כלכלת הגיג, כי לא ינטשו את עובדיהן אם אלו יושבתו מעבודה בשל בידוד ביתי או הידבקות בנגיף, ויפצו אותם כספית על פרק הזמן הזה.


ואולם כעת הפסיקה יכולה להביא לשינוי גורף ביחסים בינן לבין מועסקיהן, שמשמעותה - צמיחה בהוצאות החברות.


"הנתבעים לא יכולים להתחמק מתוקף החקיקה רק מכיוון שעסקיהם גדולים כל כך עד שהם משפיעים על חייהם של אלפי רבים של אנשים", הסביר השופט, איתן שולמן את פסיקתו.


במקום יחסי עובד-מעביד - קרן משותפת לחברות הגיג


נהגי אובר נהנים מהגמישות של קביעת לוחות הזמנים שלהם, כך טען אתמול מנכ"ל אובר, דרה קוסרשאהי, במאמר דעה שפורסם בניו יורק טיימס (New York Times). בנוסף, טען קוסרשאהי כי העלויות הנוספות של עמידה בתקנות AB5 יועברו לצרכנים, ועלולות אפילו לגרום לחברה לחדול מלפעול במספר ערים ברחבי ארצות הברית. המנכ"ל הסביר במאמרו כי במקום להציע הטבות מסורתיות לעובדים, הוא דוגל בייסוד קרן הטבות משותפת בקרב חברות כלכלת הגיג, שבה חברות יתרמו למאגר כסף שניתן לחלק לעובדים, בכדי שאותם עובדים יוכלו להשתמש בסכומים שיגיעו להם לפי בחירתם.


[caption id="attachment_248266" align="alignnone" width="600"]דרה קוסרשאהי, מנכ"ל אובר. צילום: ג'ורג' גרינסטד, מתוך ויקיפדיה דרה קוסרשאהי, מנכ"ל אובר. צילום: ג'ורג' גרינסטד, מתוך ויקיפדיה[/caption]


יצוין כי השופט שולמן וקוסרשאהי מסכימים למעשה על דבר אחד - לא כל הנהגים יוכלו להפוך לעובדים במשרה מלאה, אלא יידרשו לעמוד בסטנדרטים שייקבעו מראש. לפיכך, לטענת קוסרשאהי, פחות נהגים יעבדו בשירות והדבר יפחית באופן דרסטי את מכסת הנהגים הזמינים בכבישים.


השופט שולמן כתב בפסיקתו כי בית המשפט אינו מתייחס בקלות ראש לטענות הנתבעים כי החלטה תקדימית שכזו - שמטרתה העקרונית היא לסייע לציבור העובדים לזכות בתנאי העסקה טובים יותר - עלולה להשפיע במקביל גם לרעה על חלק מהנהגים, שיש מהם החפצים בתנאי העבודה הגמישים הקיימים, וביכולת להמשיך לעבוד בהתאם לאותן הנורמות שלפיהן עבדו בעבר. הוא אף ציין שיש מי שזה לא יהיה אפשרי בעבורם להיחשב כעובדים במשרה מלאה, כי לא יעמדו בתנאים שקובע החוק לשם כך. בכל זאת, שולמן סיכם וקבע שהיתרונות מהתקנות החדשות רבים מהמצוקות שעלולות לעלות בעקבותיהן. 


דיווחים רבים על הקביעה, התקדימית ביסודה, סבורים כי מדינות אחרות המבקשות לנקוט בצעדים דומים ל-AB5 יכולות לראות בפסיקה הזדמנות לאמץ מגבלות כלכליות משלהן על פעילות של חברות לשיתוף נסיעות בפרט, ועל תחום הכלכלה השיתופית בכלל.


הפוסט בית משפט בקליפורניה: אובר וליפט חייבות להתייחס לנהגים כאל עובדיהן הופיע ראשון באנשים ומחשבים - פורטל חדשות היי-טק, מיחשוב, טלקום, טכנולוגיות







האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
שליחת תגובה
חוקי שליחת תגובות*
תגובות חברי האתר מאושרות אוטומטית
כותרת*
_CM_USER*
_CM_EMAIL*
_CM_URL*
הודעה*
קוד אבטחה*

 הערה: התכנים המוצגים בעמוד זה ...

התכנים המופיעים במדור זה מועברים אוטומטית מבלוגים ואתרי מידע ברשת, כל הזכויות על התכנים: כולל טקסטים, תמונות, סרטים וכל מדיה נוספת, הנם של יוצרי החומר המקורי בלבד. אתר נט2יו אינו טוען לבעלות או לזכויות יוצרים על התכנים, אלא רק מצביע עליהם בצורה נוחה ומרוכזת, וכן מקשר אל האתר המקורי, עם המאמרים המלאים. אם למרות האמור לעיל, נתקלת בחשש להפרת זכויות יוצרים, או שתוכן מסויים באתר אינו לרוחך, אנא דווח לנו באמצעות טופס יצירת הקשר ונורידו בהקדם האפשרי מהאתר.
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.