נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  הכל ברור? שלוש דרכים ליישב סכסוך עסקי
3/8/2020 6:38

יחיאל גפנר, יועץ בנושאי IT, בורר מוסמך ומגשר מוסמך. צילום: פרטיhttps://www.pc.co.il/wp-content/uploads/2020/07/תמונה-עדכנית-1-300x210.jpg 300w" sizes="(max-width: 600px) 100vw, 600px" />


"איך שיר נולד? כמו תינוק. בהתחלה זה כואב, אחר כך יוצא החוצה..." (יהונתן גפן).


גם סכסוך עסקי מתחיל בכאב של מישהו, ועלול להתפתח לסכסוך של ממש כאשר הכאב יוצא החוצה.


סכסוך נולד באי הסכמה בין שני צדדים. כאשר הצדדים מבינים שהפער הוא תולדה של עמדות שונות באופן מהותי, מוגדרת ביניהם מחלוקת. פעמים רבות ניתן ליישב מחלוקת כשרק נולדה: בהידברות, בהבנה, בוויתור הדדי, במשא ומתן בין הצדדים. לעתים, הידברות מוקדמת זו איננה מביאה להסכמה, ואז אין ברירה אלא לתבוע. תביעה תוגש על ידי אחד הצדדים, ובדרך כלל כל אחד מהצדדים, גם הצד שנתבע במקור, יגיש תביעה משלו.


כיצד תידונה התביעות?


שלוש דרכים עקרוניות לפנינו: הפעלת סמכות, עבודה עצמית או מיקור-חוץ.


הדרך המסורתית והקלאסית היא פנייה לרשות בעלת הסמכות - בית המשפט, ופתיחה בהליך השיפוט המקובל.


האלטרנטיבה, שהיא כמעט מנוגדת לכך, היא הליך הגישור. הצדדים פעילים בו מאוד ועליהם להגיע להסכמה משותפת לתוצאה. גם אם קיים מגשר בתהליך, תפקידו הוא לכוון, להסדיר את הדיון, להבהיר, אולי גם להציע פתרון, אבל הוא לא מכריע. ההכרעה הסופית היא אך ורק בידי הצדדים המתדיינים.


הדרך השלישית היא הבוררות - הוצאת הסמכות לגורם שמחוץ לבית המשפט, שיספק לצדדים את שירות ההכרעה והפסיקה. מעין "מיקור-חוץ שיפוטי".


מהם ההבדלים הבולטים בין שלוש הדרכים?


פנייה לבית המשפט תיעשה בהחלטת הצד שפונה, ללא צורך בהסכמה או בתיאום עם הצד השני. בית המשפט ימנה שופט שידון בתיק. אין לצדדים כל יכולת להשפיע על בחירת השופט, על רמת מומחיותו בנושא הנדון ועל המזג השיפוטי שלו. דיוני בית המשפט כפופים לסדרי דין ולדיני ראיות - התנהלות קשיחה ופורמלית במידה רבה. כמעט תמיד ייוצגו הצדדים על ידי עורכי דין, וההליכים בנויים משלבים רבים, ומתיאומי פגישות עם כל הצדדים ובאי כוחם ועם יומנו של שופט עמוס. התוצאה היא בדרך כלל דיונים ממושכים ביותר, עוד לפני שלקחנו בחשבון ערכאת ערעור, אם יוגש.


התמשכות הדיונים כרוכה גם בהוצאה ניכרת: שכר טרחת עורכי הדין, עדויות מומחים ואגרת בית המשפט, שאיננה הוצאה מבוטלת. גם אם החשיפה הציבורית לא נוחה למתדיינים, דיוני בית המשפט הם פומביים כמעט תמיד, אלא אם יחליט בית המשפט על הטלת חיסיון - אירוע נדיר למדי. כמו כן, בתי המשפט מוסמכים לא רק לפסוק, אלא גם לאכוף את ביצוע פסיקתם.


גישור הוא הליך אלטרנטיבי, שמטרתו היא, כאמור, השגת פשרה מוסכמת. ההגדרה מציפה שתי בעיות בהליך: ראשית, שני הצדדים חייבים להסכים לתוצאה. גם אם רק אחד מהצדדים לא מסכים לה, ההליך הוא כלא היה. לכן, גישורים רבים מסתיימים בלא כלום, בפרט כשקיים צד אחד שמטרתו משיכת זמן והטרדה, ואז הגישור יכול להפוך להיות כלי שרת בידיו.


הבעיה השנייה היא במילה פשרה. לעתים, פשרה היא הדרך הנאותה ביותר לסיים סכסוך, אך הליך גישור שיסתיים בהסכמה יוביל כמעט בהכרח לפשרה, גם אם הצדק הוא באופן מובהק נחלת צד אחד. בהליך גישור שיבוא לכלל סיום גם צד זה ייאלץ, בדרך כלל, להתפשר.


הליך בוררות דורש את הסכמת שני הצדדים לקיומו ולהגדרת נושא העיסוק שלו. שני הצדדים חייבים להסכים גם על זהות הבורר או הבוררים, מה שמאפשר בחירת בורר כלבבם, שמכיר את התחום המקצועי שבו עוסקת הבוררות, ומי שדעתם של הצדדים נוחה מאופיו ואופן התנהלותו.


יצוין כי הליך בוררות תחום בזמן - על פי חוק או בהסכמת הצדדים. מקובל לבצע אותו באופן אינטנסיבי וכך לאפשר סיום מהיר. לפיכך, גם העלות עשויה להיות נמוכה. אכן, יש לשלם את שכר הבורר, אבל בחירה נכונה של בורר תייתר את הצורך בתשלום עבור עדות מומחה. הכרעת הבורר היא סופית, אלא אם החליטו הצדדים מראש על אפשרות ערעור. על פרטי הליך הבוררות קיים חיסיון כברירת מחדל לפי החוק, והצדדים יכולים להחליט שסודיות תחול אפילו על עצם קיום ההליך.


הטור הבא יספר על שילובים אפשריים בין שלוש הדרכים שתיארתי: גישור שהופך לבוררות, בוררות שהופכת לגישור וקומבינציות מעניינות נוספות.


הטור לא מהווה תחליף לייעוץ משפטי. הכותב הוא בורר מוסמך ומגשר מוסמך, וכן יועץ בנושאי IT. בעברו היה מנמ"ר שירותי בריאות כללית, וניהל מספר חברות לאספקת טכנולוגיות ושירותי IT. הכותב הוא בורר מוסמך ומגשר מוסמך.


הפוסט הכל ברור? שלוש דרכים ליישב סכסוך עסקי הופיע ראשון באנשים ומחשבים - פורטל חדשות היי-טק, מיחשוב, טלקום, טכנולוגיות







האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
שליחת תגובה
חוקי שליחת תגובות*
תגובות חברי האתר מאושרות אוטומטית
כותרת*
_CM_USER*
_CM_EMAIL*
_CM_URL*
הודעה*
קוד אבטחה*

 הערה: התכנים המוצגים בעמוד זה ...

התכנים המופיעים במדור זה מועברים אוטומטית מבלוגים ואתרי מידע ברשת, כל הזכויות על התכנים: כולל טקסטים, תמונות, סרטים וכל מדיה נוספת, הנם של יוצרי החומר המקורי בלבד. אתר נט2יו אינו טוען לבעלות או לזכויות יוצרים על התכנים, אלא רק מצביע עליהם בצורה נוחה ומרוכזת, וכן מקשר אל האתר המקורי, עם המאמרים המלאים. אם למרות האמור לעיל, נתקלת בחשש להפרת זכויות יוצרים, או שתוכן מסויים באתר אינו לרוחך, אנא דווח לנו באמצעות טופס יצירת הקשר ונורידו בהקדם האפשרי מהאתר.
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.