נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  הלמידה מרחוק: התלמידים עם מוגבלות נשארו מאחור
22/6/2020 6:41

יובל וגנר, מייסד ונשיא עמותת נגישות ישראל. צילום: ניב קנטורhttps://www.pc.co.il/wp-content/upload ... /03/yuval6001-300x210.jpg 300w" sizes="(max-width: 600px) 100vw, 600px" />


הרבה נכתב על השפעת הקורונה על הלמידה מרחוק, על חברות הווידיאו קונפרנס, על המורים, על ההיערכות שלהם, של משרד החינוך ושל האקדמיה, ועל עוד תחומים ופעולות שקשורים בכך. בשבוע שעבר אף התקיים כנס וירטואלי מרתק בנושא, בשיתוף פעולה של קרן אתנה ואנשים ומחשבים.


תקופת הקורונה הפכה את הלמידה מהבית בן רגע ממשהו עתידי להטמעה מידית במערכות החינוך השונות - מהגנים, דרך בתי הספר, וכלה במכללות ובאוניברסיטאות. כולם, בבת אחת, במבצעים מעוררי השראה, העבירו את המערכות מלמידה פרונטלית ללמידה דיגיטלית, שאפשרה לתלמידים ללמוד ולמורים ללמד מהבית.


מאז כניסתו לתוקף של חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות לפני 21 שנים, מדינת ישראל משקיעה רבות בקידום הנגישות, השילוב והשוויון של אנשים אלה. בשנים הללו קודמו תקנות לשילוב ונגישות במערכות החינוך הרגילות - ועם כל הצניעות אציין שהרבה מזה נעשה בשיתוף פעולה בין נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות לעמותת נגישות ישראל, שאני הוא המייסד והנשיא שלה. התאמת נגישות במוסדות חינוכיים קיימת מ-2011, התקנות להתאמות נגישות למקומות ציבוריים קיימים שהם מוסדות להשכלה גבוהה ולשירותי השכלה גבוהה שהם נותנים נכנסו לתוקף ב-2016 והתקנות להתאמות נגישות פרטנית לתלמיד ולהורה כאן מ-2018. מדובר בחקיקה מהפכנית, שהינה קריטית לכ-4,000 תלמידים בכל מחזור ועשרות אלפים ביחד בכל הכיתות. בנוסף, יש עשרות מורים עם מוגבלות שמשולבים במערכת, ובעיקר יש עשרות אלפי הורים עם מוגבלות, שגם עבורם קיימת הנגשה.


בכל השנים האלה משרד החינוך, המועצה להשכלה גבוהה, הרשויות המקומיות, בתי הספר והאקדמיה משקיעים משאבים רבים לעמידה בחקיקה חשובה זו. ההשקעה וההתמדה הובילו למקצועיות, הטמעה והרבה הצלחות. כל הצלחה נותנת לילד עם המוגבלות אפשרות לחיים יותר טובים ובעיקר לעבור עוד שלב. ככל שההצלחה יותר טובה, הילדים הללו מתגייסים לצבא, עוברים לאקדמיה ולבסוף מוצאים עבודה, מתפרנסים ותורמים. ההשקעה משתלמת.


האמנה מחייבת לא להשאיר את בעלי המוגבלות מאחור; והיישום בעידן הקורונה?


מדינת ישראל, מעבר לחקיקת הנגישות המחייבת שלה, חתומה על אמנת האו"ם לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, שאחד המסרים שלה הוא "לא להשאירם מאחור". אלא שפתאום באה הקורונה ובתוך ימים מצאנו את עצמנו כולנו בסגר, ואת תלמידי, הורי ומורי ישראל מתרגלים לדבר חדש - למידה מרחוק.


ללמידה מרחוק יש יתרונות רבים ואני לא רוצה לחשוב מה היינו עושים בלעדיה. אבל עבור תלמידים ומורים עם מוגבלות, הוא היה קשה מנשוא. עד שהם התרגלו למערכת נגישה פרונטלית, ברגע אחד, במקום לעשות Fast Forward עם כולם, כשמו של הכנס של קרן אתנה ואנשים ומחשבים, הם נשארו Fast Backward. השאירו אותם מאחור.


מיד עם המעבר ללמידה בשיטה זו התעוררה בעיית החוסר במחשב, מצלמה, רמקולים, מיקרופון ו/או אינטרנט, שלא הייתה ייחודית לתלמידים עם מוגבלות. אולם, היו וקיימות בעיות טכניות, שאותן לא חוו התלמידים שאינם בעלי מוגבלות. כך, תלמידים כבדי שמיעה צריכים כתוביות, חרשים צריכים תרגום לשפת הסימנים ושיציינו להם מי מדבר, לקויי ראייה נדרשים ליכולות לשינוי ניגודיות והגדלה, עיוורים צריכים יכולת הקראה ותיאור מילולי של המצגות או החומר הנכתב. אנשים עם מוגבלות פיזית נדרשים לסביבת עבודה ועזרים טכנולוגיים. אלא שבתוכנות שבהן משתמשים ללמידה מרחוק יש אפשרויות הנגשה חלקיות בלבד, ותמיכה טובה בנגישות באנגלית, אבל ממש לא בעברית. כך, לדוגמה, באנגלית יש כתוביות אוטומטיות בזמן אמת, ובעברית זה חייב להיות ידני.


הנושא השלישי הוא האוריינות הדיגיטלית: רבים מהתלמידים והמורים עם מוגבלות היו חסרים את הידע איך בכלל ניתן לשפר ולהנגיש את השיעורים במערכות הלמידה מרחוק, בהתאם למוגבלות של התלמיד. כמו כן, לא ניתנה הדרכה לכלל המורים להנגשת חומרי לימוד, לאיך מקליטים שיעור נגיש א-סינכרוני, כיצד מעבירים שעור נגיש סינכרוני ביחד עם כל הכיתה ועוד.


עמותת נגישות ישראל פיתחה מידית מדריך להנגשת שיעורים לכיתות בהם משולבים תלמידים עם מוגבלות. המדריך הופץ למשרד החינוך, למחלקות החינוך ברשויות המקומיות, לאקדמיה ולרבים אחרים. ביחד עם משרד החינוך והאקדמיה, העמותה תקיים, לקראת המשך הלמידה מרחוק, את שיפור הטכנולוגיה, כך שזו תתמוך בנגישות מלאה, ותפעל לביצוע הדרכות למורים ולתלמידים כיצד ללמד וללמוד במערכות אלה. ביחד נפעל לא להשאיר תלמידים עם מוגבלות מאחור.


הפוסט הלמידה מרחוק: התלמידים עם מוגבלות נשארו מאחור הופיע ראשון באנשים ומחשבים - פורטל חדשות היי-טק, מיחשוב, טלקום, טכנולוגיות







האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
שליחת תגובה
חוקי שליחת תגובות*
תגובות חברי האתר מאושרות אוטומטית
כותרת*
_CM_USER*
_CM_EMAIL*
_CM_URL*
הודעה*
קוד אבטחה*

 הערה: התכנים המוצגים בעמוד זה ...

התכנים המופיעים במדור זה מועברים אוטומטית מבלוגים ואתרי מידע ברשת, כל הזכויות על התכנים: כולל טקסטים, תמונות, סרטים וכל מדיה נוספת, הנם של יוצרי החומר המקורי בלבד. אתר נט2יו אינו טוען לבעלות או לזכויות יוצרים על התכנים, אלא רק מצביע עליהם בצורה נוחה ומרוכזת, וכן מקשר אל האתר המקורי, עם המאמרים המלאים. אם למרות האמור לעיל, נתקלת בחשש להפרת זכויות יוצרים, או שתוכן מסויים באתר אינו לרוחך, אנא דווח לנו באמצעות טופס יצירת הקשר ונורידו בהקדם האפשרי מהאתר.
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.