נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  משבר הקורונה: מההתמודדות כיום ועד לבוננזה הצפויה לעולם האשראי
29/3/2020 6:10

רונן זרצקי, יו"ר פורום C3 מבית אנשים ומחשבים ומנכ"ל בס"ד איי.טי. צילום: פלי הנמרhttps://www.pc.co.il/wp-content/upload ... 03/zareski600-300x210.jpg 300w" sizes="(max-width: 600px) 100vw, 600px" />


כאשר ראיתי את ההכנות לפתיחת מחלקת הקורונה הראשונה, בבית החולים שיבא בתל השומר, כשהמשבר היה בתחילת הדרך והמגפה הייתה בעיקר בסין, חשבתי שיש פה היערכות חסרת פרופורציות. ולא רק אני - מומחים רבים מעולם הבריאות צוטטו באתרים שונים כאומרים שאנחנו מגזימים בנושא.


עבר מאז כמעט חודש, ההתלקחות בסין הייתה למדורת ענק וצעדי משרד הבריאות הפכו לנחרצים יותר, עד כדי כך שאף אחד מאתנו, כולל המומחים ומומחי המומחים, לא יודעים מתי נחזור לשגרה.


היום והיום שאחרי


כיאה לאתר זה, אני רוצה להתעסק בזווית של המנמ"רים ואנשי המחשוב במשבר שעובר על כולנו. בשבועיים האחרונים, המנמ"רים עסוקים בכמה אתגרים עיקריים: האחד - אפשור עבודה מהבית לעובדים הנדרשים על ידי החברות לעשות זאת, לצד תמיכה ופתרון תקלות לעובדים וחברות שלא רגילים לנהל ולבצע את המשימות שלהם מרחוק.


השני - לפעול מול הנהלות החברות להשאיר עובדים חיוניים, לאחר שזו רצתה להוציא אותם לחל"ת. מדובר בעובדים שעוסקים בפעולות כמו מעבר לשעון קיץ, הרצת מהלכי גיבוי, קליטת קבצים, ניהול מלחמת הסייבר, תשלום שכר וסגירת הרשאות לעובדים שפוטרו.


האתגר השלישי - בחינת כלל פעילויות המחשוב המתבצעות בחברה: פרויקטים, שינויים ושיפורים, פעילות מול חברות חיצוניות ועוד. זאת, על מנת למזער נזקים בהמשך. בתקופה זו של חוסר בהירות, חשוב מאוד לעבור על כלל הנושאים הנמצאים על שולחנו של המנמ"ר ולתעדף את הפעולות שיש להמשיך בהן, שכן הנזק בהפסקת חלקן יהיה גדול מהתועלת. אתגר זה מחייב כל מנמ"ר להבין עסקית ולא רק טכנולוגית היכן צפויה החברה להיות בעוד מספר חודשים, ולאור זאת לקבל, בעצה אחת עם המנכ"ל ושאר חברי ההנהלה, החלטות נכונות.


"צוות היום שאחרי"


אלא שהאתגר הכי חשוב הוא זה הרביעי, על אף שבצוק העתים רבים לא ערים לו - הקמת צוות שאני קורא לו "צוות היום שאחרי". הסימפטום הידוע בניהול הוא הדחוף שדוחה את החשוב. המאבק היומיומי של כל מנהל, ולא רק בתעשיית ההיי-טק, הוא לשמור חלק מזמנו ומזמן צוות הניהול שלו לנושאים החשובים עסקית וטכנולוגית, לצד העיסוק הקבוע, המתיש, הסיזיפי ואוכל הזמן של כל מנהל. הדבר נכון על אחת כמה וכמה בימים אלה של אתגר הקורונה והסערה בעולם העסקי.  כדאי לכל מנהל בכלל, ומנהל מחשוב בפרט, להקדיש חלק מזמנו להקמת הצוות הזה. צוות זה יקיים סיעור מוחות, יניח הנחות יסוד, יצייר אתגרים והזדמנויות לחברה ליום שאחרי ויכין תכנית עסקית בהתאם, על מנת שהיא תהיה מובילה בשוק שלה, ולא חברה שרק מתמודדת עם הנזקים שספגה במשבר הקורונה.


בשיחות שניהלתי בימים האחרונים עם בכירים בשוק העסקי סיפרו לי חלק מהם שהם כבר הקימו צוות כזה ואף קיימו ישיבה אחת או שתיים שלו. אני קורא לכל החברות חפצות החיים ביום שאחרי הקורונה לעשות זאת, ואם המנכ"ל לא מצא את הזמן או הכוחות לשם כך, על המנמ"ר להאיץ את קידום הנושא בחברה.


התמודדות עם הפער העיקרי: תזרים המזומנים


הפער העיקרי בין מה שהיה לפני המשבר למה שקיים כעת ושצפוי להימשך לאחריו הוא פעילות בתחום תזרים המזומנים החסר למשקי הבית בישראל. כדי לסייע בגישור על הפער הזה, על החברות להתכונן טכנולוגית ועסקית.


למה כוונתי? למשפחות שנהגו להוציא סכום חודשי מסוים ושעכשיו יצטרכו לצמצם אותו במניעת רכישות מיותרות, אבל את הבסיס התזרימי הן יהיו חייבות לשמור, גם לנוכח החוסר הכספי הניכר שצפוי בחודשים הקרובים. הן הרי חייבות להמשיך להתקיים, לשלם חשבונות, משכנתא אם יש וכדומה. זאת הזדמנות גדולה עבור חברות שיכולות להיערך למתן אשראי ללקוחות ביום שאחרי.


כיום יש אנומליה בשוק האשראי למשקי הבית, כאשר מעט מאוד גופים בישראל נותנים להם אשראי משמעותי - הן בגלל הרגולציה והן בגלל השמרנות של משקי הבית עצמם בסוגיה ממי הם לוקחים אשראי. אלא שהעולם התקדם: אם בעבר הבנקים היו נותני האשראי הכמעט בלעדיים, הרי שבשנים האחרונות, חברות כרטיסי האשראי נכנסו חזק לעולם זה, גופי שוק ההון והביטוח האיצו את פעילותם בתחום (למרות מגבלות הרגולציה המוטלות עליהם בנושא זה, שזהו הזמן להסיר אותן) וגופים נוספים נכנסו אליו. אולם, זה מעט מדי ומאוחר מדי לאתגר שצפוי למשקי הבית ביום שאחרי הקורונה.


בעידן שאחרי המשבר, מי שיכין את עצמו באמצעות כלים טכנולוגיים למערכות אשראי מהירות וזריזות לצד מערכי שווק ומכירות נכונים, ייצור הזדמנות לחברות, שיתכוננו בחודשים שאחרי המשבר לפתח מנועי צמיחה מהותיים והזדמנויות עסקיות פנומנליות. תחום האשראי הוא אחד התחומים הבולטים שעם שוך הסערה יימצאו בו ההזדמנויות העסקיות האלה.


כדאי לזכור, גם ביום שאחרי החזרה לשגרה, את הערבות ההדדית וליצור מערך אשראי הוגן, במחירים שהציבור יוכל להרשות לעצמו. שהרי על ידי לקיחת האשראי אנשים ומשפחות יוכלו לבנות את עצמם בחזרה ולחזור לשגרה באופן סביר.

אני מאמין שחברות שיעשו זאת ימצא את עצמן במקום הרבה יותר טוב מאחרות עם חידוש הפעילות הסדירה בישראל.


הכותב הוא יו"ר פורום המנמ"רים והמנכ"לים C3 מבית אנשים ומחשבים, ומנכ"ל חברת הייעוץ הטכנולוגית-עסקית בס"ד איי.טי. קונסלטינג.


הפוסט משבר הקורונה: מההתמודדות כיום ועד לבוננזה הצפויה לעולם האשראי הופיע ראשון באנשים ומחשבים - פורטל חדשות היי-טק, מיחשוב, טלקום, טכנולוגיות







האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
שליחת תגובה
חוקי שליחת תגובות*
תגובות חברי האתר מאושרות אוטומטית
כותרת*
_CM_USER*
_CM_EMAIL*
_CM_URL*
הודעה*
קוד אבטחה*

 הערה: התכנים המוצגים בעמוד זה ...

התכנים המופיעים במדור זה מועברים אוטומטית מבלוגים ואתרי מידע ברשת, כל הזכויות על התכנים: כולל טקסטים, תמונות, סרטים וכל מדיה נוספת, הנם של יוצרי החומר המקורי בלבד. אתר נט2יו אינו טוען לבעלות או לזכויות יוצרים על התכנים, אלא רק מצביע עליהם בצורה נוחה ומרוכזת, וכן מקשר אל האתר המקורי, עם המאמרים המלאים. אם למרות האמור לעיל, נתקלת בחשש להפרת זכויות יוצרים, או שתוכן מסויים באתר אינו לרוחך, אנא דווח לנו באמצעות טופס יצירת הקשר ונורידו בהקדם האפשרי מהאתר.
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.