נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  האם הלהב"ה צמצמה את הפער הדיגיטלי?
7/8 7:07

למרות הקשיים, משיג את מטרתו. פרויקט להב"הhttps://www.pc.co.il/wp-content/upload ... leavalogo.600-300x210.jpg 300w" sizes="(max-width: 600px) 100vw, 600px" />


הפער הדיגיטלי הוא תופעה שאנחנו דנים בה רבות בכתבות ובאייטמים החדשותיים באתר זה, אבל היא כמובן לא ייחודית לישראל - ונחקרת רבות בשנים האחרונות. החוקרים מצאו שאחת הדרכים הבולטות להתמודדות עם הפער הדיגיטלי ולצמצומו היא יוזמות של ממשלות להקים מסגרות שונות, שיאפשרו גישה לכלים דיגיטליים בעיקר לאוכלוסיות מוחלשות.


אחת המסגרות שפועלות בישראל על מנת להגיע למטרה החשובה הזאת היא פרויקט להב"ה הממשלתי. מטרתו המוכרזת היא לצמצם את הפער הדיגיטלי על ידי מערך שלם של קורסים והכשרות באזורים שונים בארץ, בעיקר בפריפריה, ששם רבים יותר בני המעמדות המוחלשים ואלה שאין להם נגישות לעולם הדיגיטלי, או שהנגישות שלהם אליו מוגבלת.


הפרויקט זכה לתהודה תקשורתית, אם כי לא תמיד בגלל מה שהוא עושה, כי אם עקב מערכת היחסים המורכבת בין עובדי הפרויקט לממשלה, שהגיעה עד לכתלי בית המשפט. אלא שאם תשוחחו כמעט עם כל המקורבים לפרויקט, תשמעו מהם שהפעילות במרכזים של להב"ה תורמת להעשרת הידע של בני אותן אוכלוסיות ולצמצום הפער הדיגיטלי.


לדברים אלה יש כעת בסיס מחקרי-אקדמי, שעולה ממחקר מקיף שנערך על ידי פרופ' אזי לב און מאוניברסיטת אריאל, בהשתתפות החוקרים ד"ר אסתר בריינין, ד"ר האמה אבו קשק, טניה זילברשטיין, ד"ר נילי שטינפלד וד"ר סיגל נעים. הם בדקו במשך תקופה ארוכה את המאפיינים של האוכלוסיות שמגיעות למרכזי להב"ה ואת ההשפעות שיש ללימודים במרכזים אלה עליהם, ומצאו שהפרויקט השיג את המטרה שלשמה נועד, גם אם במידה מסוימת.


תובנות המחקר


החוקרים כתבו בדו"ח המחקר כי עולות ממנו "כמה מסקנות עיקריות, שמבוססות על סדרה ארוכה של ראיונות שנערכו ב-2016, שאלונים שהועברו למשתתפים לפני תחילת הקורסים ואחריהם. התובנה הראשונה היא שקורסים להכרת המחשב והאינטרנט נתפסים כבעלי השפעה ניכרת על המשתתפים בהם בהקשר של היכרות עם מושגים, יכולת לבצע משימות ותחושת מסוגלות עצמית בשימוש במחשב ובאינטרנט".


[caption id="attachment_136439" align="alignleft" width="300"]פרופ' אזי לב און, אוניברסיטת אריאל. צילום: ניב קנטור פרופ' אזי לב און, אוניברסיטת אריאל. צילום: ניב קנטור[/caption]


תובנה שנייה שעלתה היא שהמוטיבציה להשתתפות בקורסים היא בעיקר קוגניטיבית, כלומר - רצון ברכישת ידע, ביסוס ידע קיים ורכישת מיומנויות מחשב. התובנה השלישית היא שקיימות ציפיות גבוהות יותר מהקורס, ושיותר ויותר חרדים וערבים מעוניינים להשתתף בו. עורכי המחקר מעירים כי בעת ביצועו, ב-2016, המרכזים בריכוזים החרדיים והערביים היו בין הפעילים ביותר מקרב מרכזי להב"ה ברחבי הארץ. לדברי פרופ' לב און, ההשתתפות הפעילהשל החרדים והערבים היא פועל יוצא של החלטה שלהם עצמם, ולא נעשה מאמץ מיוחד להביא לקורסים דווקא תלמידים ותלמידות ממגזרים אלה. מכאן, אחת ההמלצות של המחקר היא להרחיב את מרכזי להב"ה באזורים שבהם הם מרוכזים.


נתונים נוספים שמצאו החוקרים הם שכ-80% ממשתתפי ומשתתפות הקורסים הם נשים - הן באוכלוסייה היהודית והן בזו הערבית, ושטווח הגילאים של המשתתפים הוא בין 20 ל-70, כאשר הגיל הממוצע בקרב האוכלוסייה היהודית עומד על 50 ובקרב האוכלוסייה הערבית - על 40.


עטד מסקנה שעולה מהמחקר היא גם, בעצם, הרמה להנחתה לדרגים הקובעים: הנבדקים במחקר גילו מיומנות בשימושים הבסיסיים בכל מה שקשור לאינטרנט, אבל עדיין היו מהם כאלה שהראו בלבול בשלבים מעט מתקדמים יותר, ולא ידעו לגלוש הרבה מעבר לחיפוש בגוגל. המסקנה היא שהגיע הזמן שהגורמים שמפעילים את להב"ה יפתחו מסגרות לימודים מתקדמות יותר. בעידן של היום, לא מספיקה מיומנות החיפוש, אלא יש צורך לדעת להתמודד עם ים המידע שמעלות התוצאות ועם הפעולות שאפשר לעשות כדי להפיק מכך תועלת רבה יותר.


השורה התחתונה: מן הראוי שהשרים הרלוונטיים בממשלה הבאה - לרבות שר המדע והטכנולוגיה, שאחראי על פרויקט להב"ה - יתעניינו וילמדו את ממצאי המחקר של פרופ' לב און וצוותו, ויישמו את המסקנות, לטובת צמצום נוסף של הפער הדיגיטלי והקניית הידע לאוכלוסיות נוספות בחברה הישראלית.


הפוסט האם הלהב"ה צמצמה את הפער הדיגיטלי? הופיע ראשון באנשים ומחשבים - פורטל חדשות היי-טק, מיחשוב, טלקום, טכנולוגיות







 
האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.

 הערה: התכנים המוצגים בעמוד זה ...

התכנים המופיעים במדור זה מועברים אוטומטית מבלוגים ואתרי מידע ברשת, כל הזכויות על התכנים: כולל טקסטים, תמונות, סרטים וכל מדיה נוספת, הנם של יוצרי החומר המקורי בלבד. אתר נט2יו אינו טוען לבעלות או לזכויות יוצרים על התכנים, אלא רק מצביע עליהם בצורה נוחה ומרוכזת, וכן מקשר אל האתר המקורי, עם המאמרים המלאים. אם למרות האמור לעיל, נתקלת בחשש להפרת זכויות יוצרים, או שתוכן מסויים באתר אינו לרוחך, אנא דווח לנו באמצעות טופס יצירת הקשר ונורידו בהקדם האפשרי מהאתר.

תגובות פייסבוק


×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.