מנייתה של חברת טלסיס נחתכה במעל 20% מאז שפרסה את הדוחות הכספיים לשנת 2023 בשבוע שעבר, כאשר למרות המשך צמיחה אגרסיבית במנוע הצמיחה העיקרי שלה, צבר ההזמנות ל-2024 אכזב את השוק שחתך בחמישית משווי החברה.
טלסיס, בראשות צלי רשף ומשפחת יגודה, העוסקת בפיתוח וייצור מודלים למחשבים וייבוא ושיווק רכיבים ומיכשור אלקטרוניים, פועלת בשני מגזרים עיקריים: פיתוח ייצור ושיווק של מודולים (מגזר ה-SOM) והפצת רכיבי אלקטרוניקה, מכשור אלקטרוני וכלי פיתוח (מגזר הפצה). החברה הבת ואריסייט, האחראית לצמיחה של מגזר ה-SOM, עוסקת בפיתוח וייצור מודולים ממוחשבים (System on Modules) שסביבם מפתח הלקוח את היישום הספציפי שהוא בוחר, מחשבים על גבי כרטיס (Single Board Computers), ערכות פיתוח וכרטיסי הרחבה.
ואריסייט רשמה בשנים האחרונות צמיחה מהירה. לאחרונה הגבירה ואריסייט את פעילותה בתחום הכרטיסים הכוללים מעבדי בינה מלאכותית, כאשר בסוף 2021 השיקה החברה את הכרטיס הראשון בתחום הכולל מעבד AI Hailo-8 של חברת היילו (Hailo) הישראלית. בשנת 2023 הכנסות ואריסייט צמחו בכ-21% לעומת השנה הקודמת ובשנת 2022 הכנסות ואריסייט צמחו בכ-63% לעומת השנה הקודמת. שיעור הרווחיות הגולמית של ואריסייט תלוי בעלות חומרי הגלם המשתנים בהתאם לביקוש וההיצע בשוק ובתחרות עם יצרני SOM אחרים. שיעור הרווחיות הגולמית עמד בשנת 2023 על כ-57% ובשנת 2022 על כ-51%, אך אריסייט צופה שהרווחיות הגולמית תשחק לאורך השנים בשל הגידול בתחרות.
אז מדוע השוק מעניש?
"טלסיס לא צופה גידול במכירות בשנת 2024. הצטיידות הלקוחות במלאים בזמן המשבר בשוק הרכיבים גורם להאטת הצריכה מהחברה עקב שימוש הלקוחות במלאים שצברו", כך מסרה טלסיס בדוחות.
מעבר לכך, בסוף שנת 2023 טלסיס רשמה ירידה בצבר ההזמנות בהשוואה לסוף 2022, שכן הצטיידות הלקוחות במלאים בשנים 2022 ו-2023 בזמן המשבר בשוק הרכיבים, צמצמו את ההזמנות בשל רמות מלאי גבוהות. בנוסף, החזרה לזמני אספקה רגילים בשוק רכיבי האלקטרוניקה מצמצם את ההזמנות הארוכות טווח, כך הסבירה טלסיס בדוחות.
צבר ההזמנות של החברה בתחום ה-SOM נחתך ל-108.7 מיליון שקל ב-2024 לעומת 238.6 מיליון שקל ב-2023. יחד עם זאת, טלסיס מעריכה כי המצב עומד להשתנות במחצית השנייה של 2024, שבה המכירות אמורות לגדול יחסית למחצית הראשונה.
לפי החברה, מועדי האספקה למוצרים הנמכרים על ידי החברה נעים במרבית המקרים בין 12-4 שבועות ומרבית לקוחות החברה מעדיפים להצטייד בהתאם לצרכים ולא לבצע הזמנות לטווח ארוך.
בשיחת הוועידה למשקיעים שקיימה אתמול החברה, נאמר כי הזמנות שנכנסו במהלך הרבעון הראשון של 2024 כבר סופקו במהלך הרבעון, מה שמחזק את הערכה כי הלקוחות מזמינים לטווח הקצר, במיוחד כאשר זמני האספקה התקצרו.