היצע הטיסות בנתב"ג יפחת בשנת 2024 מכמה סיבות ועיקרן אלו הקשורות במלחמת חרבות ברזל, כך סבורה חברת התעופה ישראייר. בין הסיבות שיתרמו להפחתת היצע הטיסות כפי שמפרטת ישראייר במצגת למשקיעים שפרסמה בהמשך לדוחות - הפרמייה לביטוח של החברות הזרות.
לפי ישראייר, מלחמת חרבות ברזל העלתה את פרמית הביטוח הנדרשת לחברות הפועלות בנתב"ג. המבטחים מגבילים את מוד ההפעלה של הטיסות, ודורשים מגבלות לטיסה ביום, מינימום זמן קרקע בנתב"ג ועוד.
גורם נוסף שצפוי לתרום להערכתה לירידת היצע הטיסות ב-2024, קשור למגבלה של המבטחים על לינות צוותים זרים בישראל, מחאות אשיות הצגבילות את כמות הצוותים המוכנים לאייש טיסות לישראל, ירידה בביקושים לתיירות בישראל לעומת עלייה באירופה, מחזור משמעותי באמצעי ייצור של מטוסים צרי גוף בשל בעיות בשרשרת האספקה ותקלות במנועים המקרקעים מטוסים רבים, כך סבורה החברה.
להערכתה של ישראייר, תעשיית המטוסים צרי הגוף חווה משבר עולמי המתבטא במחזור במנועים, התייקרות חלפים ואורך סבב ארוך מהמתוכנן לתיקון מנוע. בין הסיבות לכך, רצף התקלות במטוסי האירבוס NEO320, ומטוסי ה-MAX 737, יחד עם הסנקציות על רוסיה, ומחסור בציוד וחלפים. כל אלו להערכת ישראייר צפויים להביא לעלייה במחירי הטיסות גם ב-2025.
בישראייר פרסמו מצגת למשקיעים בהמשך לדוחות ל-2023 אותה סיימה החברה עם הכנסות שיא, אך אלו לא התגלגלו לשורה התחתונה. הכנסותיה של חברת התעופה עלו ב-32 מיליון דולר לעומת 2022 והסתכמו בשיא של 390 מיליון דולר ב-2023. העלייה מוסברת בגידול מספר היצע המושבים באמצעות הפעלתם של מטוסי איירבוס נוסף ומטוס חכור לצד החברה הבת במתמחה בתיירות. למעשה, ההכנסות מתיירות היוו כ-50% מההכנסות והסתכמו ב-195 מיליון דולר.
הרוחיות הגולמית עלתה ב-7% ל-60 מיליון דולר - שיא של כל הזמנים. הרווח התפעולי אחרי הכנסות אחרות הסתכם ב-22.6 מיליון דולר, שיפור של כ-3 מיליון דולר ביחס ל-2022.
בשורה התחתונה, הקבוצה רשמה ב-2023 רווח נקי של כ-18.5 מיליון דולר - נמוך בכ-2 מיליון דולר מהרווח הנקי ב-2022.
ישראייר רשמה הפסד תפעולי של 2.4 מיליון דולר לעומת רווח של 2.5 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. נזקי המלחמה ברבעון הרביעי פגעו בשורת הרווח הנקי ב-8-5 מיליון דולר.
ברבעון הרביעי 15% מעובדי החברה היו מגוייסים. נכון לתום 2023 לחברה 419 עובדים והחברה פעילה 3,775 טיסות.