באוניברסיטה אין יחסים סימטריים בין המרצה לסטודנטים, לא לחלוטין לפחות – כי המרצה יודע יותר, אך לסטודנטים בהחלט יש יותר מקום להשמיע דעה, הם גדולים יותר בגיל ולכן יש יותר במה לביקורת הדדית.
מחקר עמדות, ד"ר רענן סוליציאנו-קינן 2014 1200 סטודנטים מחמש אוניברסיטאות, מחוגים סוציולוגיה, מדע המדינה, תקשורת ומשפטים. 79% לא חוששים להביע את עמדתם; 10% דיווחו על חוסר סובלנות מצד מרצים לשמוע דעות שלא תואמות את שלהם. נטען בכיתה – יכול להיות שהרבה סטודנטים לא חוששים להביע את דעתם כי מלכתחילה יש סלקציה בהגעה למוסדות הלימוד ויש הסללה של אנשים מסוימים לאוניברסיטה, יש טווח הסכמה רחב בין הסטודנטים למרצים.
את מי משרתת תכנית הלימודים?
מהו ההקשר החברתי?
כיצד פועלת תכנית הלימודים
מה האידיאולוגיה שתכנית הלימודים מעבירה?
לסיכום, ניתן לראות את תכנית הלימודים מאוד סביב נושא האזרחות – נושא מאוד דינאמי וטעון, מוקד למאבק בין קבוצות דומיננטיות יותר ופחות. המעניין הוא שהמאבק הוא בתוך הקבוצות הדומיננטיות עצמן, בין הדתיות לחילוניות. במושגים שלנו, יש מאבק על ההגמוניה.
מורים
מרכזיים בהפעלת בית הספר.
מבחינה מסורתית כוח המורים הוא בכך שהם אלה שעומדים בתווך בין התרבות לבין הסובייקט, היחיד, התלמיד. הם במידה רבה הגורמים המתווכים, הפרשניים, היוצרים דיאלוג בין התרבות לבין אלה שלומדים את התרבות. בחברה המסורתית עד המאה ה-19 מערכת החינוך הייתה מאוד מצומצמת והחינוך נחשב סוג של פריבילגיה. המורים היו מזוהים עם העולם הדתי. הם היו נציגי המסורת, נציגי הדת אל מול התלמידים.
תהליכי המודרניזציה הביאו לשינוי מאוד גדול בסטטוס של המורה. אפשר להציב פה שני תהליכים מרכזיים שחיזקו מאוד את הסטטוס של המורה והעלו את המורים לסוג של אליטות תרבותיות.
עבודות שנעשו בעבר משקפות את המורים כאחת הקבוצות המרכזיות שהנחילו והובילו את המודרניזציה. הם היו קבוצה מאוד מרכזית במהפכות הגדולות של המאה ה-20, היה להם תפקיד מאוד גדול במהפכה הציונית. הם נחשבו כאליטה. בנוסף היה להם תפקיד מאוד מרכזי במהפכות טוטליטריות ופשיסטיות. למה? כי דרכם המהפכה החברתית הובילה את הערכים המרכזיים אל הדור הצעיר תוך עקיפה של המשפחה.
תפקיד מאוד מרכזי במודרניזציה ומהפכות חברתיות.
בנוסף ניתן לראות תפקיד מאוד חשוב של מורים בגלי הגירה. החברה האוסטרלית, הקנדית, הישראלית – חברות שנוצרו על גלי הגירה גדולים כאשר בית הספר והמורים היו סוכני החיברות המרכזיים של הצעירים לחברות החדשות. בחברות הגירה יש חשיבות מאוד גדולה למורים.
במאה ה-21, אותם שני תהליכים של הרחבת הידע והחילון של הידע (הניתוק של הידע ממקורות סמכות מסורתיים) אלה הם גם התהליכים שהיום חותרים תחת מעמד המורה. בעוד אותם תהליכים חיזקו את המורים והעלו אותם במאה ה-19 ועד אמצע המאה ה-20, מאמצע המאה ה-20 אלו תהליכים שמתחילים לפגוע במעמד המורים.
הפתיחה של הידע והרחבת המערכת מצד שני הם אלה שבסיכומו של דבר חותרים תחת תפקיד המורה.
נבחן היום את המורה דרך שתי עדשות:
הפוסט את מי משרתת תכנית הלימודים? הופיע לראשונה ב-פורטל תיירות ואיכות חיים.