נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  עמוד הבית >> מרכז הרססים >> תהליך ההתפתחות של מיומנויות וכישורים חברתיים

מרכז הרססים

  ראשי  |  הזנה פשוטה  

link לגדל ילד חברותי לגדל ילד חברותי (19-4-2024 2:11:16)

feed תהליך ההתפתחות של מיומנויות וכישורים חברתיים (3-8-2022 6:50:58)

מאמר מאת: הדס שמואל

מהן מיומנויות חברתיות?

מיומנויות חברתיות אלו אותם כישורים ויכולות המאפשרים התנהגות מותאמת בחברה.

התנהגות חברתית הולמת מתבטאת ביכולתו של האחד למלא אחר ציפיות החברה, לבנות קשרים חברתיים
עם בני גילו, להסתגל לדרישות המציאות ולקבל החלטות בהקשרים רגשיים, אישיים חברתיים וערכיים.

מיומנויות חברתיות באות הן למעשה היכולת של ילד או אדם להתנהג באופן מותאם בחברה. הן כוללות:

  • יוזמה ועשיית מאמץ להיות בחברת ילדים אחרים כך שמיומנויות חברתיות שונות תבואנה לידי ביטוי.
  • יכולת לשתף פעולה – התנהגות זו כוללת הצעת עזרה לאחרים וקבלת עזרה, התחלקות, ביצוע משימות לפי תור והיכולת להתפשר.
  • כישורי שיחה – היכולת להקשיב לחבר ולהבין למה הוא התכוון, דיבור ברור ומובן שיכול להעביר מסר ברור ומדויק.
  • היכולת להבין כיצד אחרים מרגישים, להבין שלאחר ישנם רגשות ולעמוד על טיבם כדי שניתן יהיה להתחשב בהם
  • היכולת להביע רגשות חיוביים ושליליים באופן מותאם כך שהאחרים יוכלו להבין אותי.
  • היכולת להביע את עמדה .
  • היכולת לקבל מרות ולהישמע לבקשות/דרישות האחר.
  • היכולת לקבל את הכללים והחוקים של הקבוצה/המשחק.
  • היכולת לווסת בין הצרכים שלך לצרכים של האחר.
  • היכולת לשאת תסכול/הפסד.

כיצד ניתן לתרגל מיומנויות חברתיות? למעשה בכל מקום. חשוב לשים לב למספר דגשים:

1. מה המודלינג שלהם, מה הם רואים בבית.  אנו ההורים מורי הדרך הכי משמעותיים לילדינו ולכן שימו לב,
האם ילדיכם רואה אתכם משוחחים עם חברים אחה"צ? האם אמא הולכת לבלות עם חברה? האם אבא מבקש עזרה מחבר?

2 . איזה מין טיפוס ילדיכם , חשוב לשים לב למאפיינים האינדבידואלים של כל ילד ולנסיון חייו. מתי נכנס למסגרת
חינוכית? מתי נחשף לחברת ילדים לראשונה ואיך הגיב? האם תמיד שנכנס לתוך חברת ילדים זקוק לזמן התבוננות
והסתגלות איטית יותר? אילו מין טיפוסים אתם?

3. כמה אתם מצילים/מתערבים בסיטואציה חברתית? גם ריב בין אחים הוא סיטואציה חברתית, גם להצטרף לארוחה משפחתית ועוד.

4. לא חשוב מספר החברים – הרבה חברים לא מעיד על טיב הקשר ואפילו להפך, יכול להעיד על חוסר אמון בלהעניק
את כל כולי לאחד בבחינת "לפזר את הביצים בסלים רבים". אם יש לילד חבר אחד או שלושה טובים, שהוא מבקר אותם,
מתייעץ איתם, משתף אותם ושלומם מעניין אותו- אני מזהה ילד חברותי.

5. מיומנויות חברתיות ניתנות לתרגול בכל מקום כמעט.  השבוע למשל יצא לי לשבת עם בן-זוגי והילדים מול חבורת
ברווזים בטבע, צפינו בהם וניהלנו עם הילדים שיחה: האם לדעתכם הם משוחחים? מה הם אומרים? מה קורה כאן
לדעתכם? הם תיארו השערות על סיטואציות חברתיות מגוונות- בגילם הצעיר עולמם החברתי כבר מלא ניסיון,
חשוב לשים לב לתכנים ולנקודת מבטם.

בקבוצה בטיפול במוסיקה:

  • אשים לב לכלי שכל ילד בוחר כיחיד- האם כלי שעוצמתו חזקה/חלשה?
  • האם כלי קטן או גדול ממידותיו?
  • האם כלי שמצריך מיומנות נגינה מורכבת, למשל גיטרה, או שהפקת הצליל בו קלה, למשל תוף, האם כלי
    בעל יכולת נגינה של צליל אחד (מלודי) או צלילים מספר (הרמוני), האם מנגן עם יד אחד ואיזו ועוד….
  • אשקף לילד את אופן הבחירה שלו ואת התהליך ועוד.
  • למעשה , כל פרט בבחירה, באופן הבחירה, בנגינה וכו מקבל התייחסות סמויה או גלויה.

 

בעבודה קבוצתית יש דגש על שני נתיבים מגבילים, האישי והקבוצתי, וגם לקצב ההתפתחות וההתקדמות של כל נתיב.
מי מנגן ראשון ומי אחרון? האם יש שינוי במיקום (לא רק הפיזי אבל גם) לאורך המפגשים? כמה זמן צריך כל ילד לנגן,
ילד שמנגן מעט האם מוותר על עצמו? אולי אינו יודע כי יכול ומותר לו יותר?  גם להתנהגויות הנלוות יש משמעות והן
כלי אבחון למטפל מיומן, כך למשל ילד שנוטה לגעת בחבריו או בכל הכלים יחשד כילד שאין לו הבנה לגבי גבולות הגוף
שלו או ילד שייתכן ולקוי בוויסות התחושתי שלו.

ילדים עם בעיות קשב וריכוז או פעלתנות יתר יכולים להיתרם מאוד מטיפול באומנות וטיפול במוסיקה  בפרט, אישי או
קבוצתי שיספק להם מקום לפריקת התסכול, קבלת מיומנויות ויסות, מקום לקבלת כלים לסנגור עצמי דרך הכרת הצרכים
שלו והסברתם לסביבה. כך למשל לומר למורה שהוא מאוד שמח ללמוד אך הוא מסוגל לשבת מרוכז רק 25 ד' בכל פעם
ואז הוא צריך פעילות תנועתית קצרה טרם סשן הלמידה הבא. במסגרת מפגש פרטני או קבוצתי אני יכולה להכיר את
הצרכים השונים ולהביאם למודעות של הילד ושל סביבתו. גם הורים לילדם בעלי קושי במיומנויות חברתיות או קשב
או ויסות ייתרמו רבות מהכרת ילדם וקבלתו עם קשיו.

לסיכום, כולנו יצורים חברתיים הזקוקים לתחושה שייכות, ילד שיש לו קושי חברתי שאינו מטופל עלול להיות מתוסכל
יותר, נמנע ולהיות בעל תפקוד נמוך יותר בכל תחומי החיים. מיומנויות חברתיות ניתנות לרכישה ושיפור כל העת,
מספר כלים יעילים ופשוטים ליישום הוצגו במאמר זה. בהצלחה!

~ ~ ~ ~

הדס שמואל, מטפלת באמצעות אומנות-מוזיקה (MA) בעלת תואר בחינוך מיוחד ומוזיקה (B.A ) ובעבר גננת
מוסמכת בחינוך המיוחד (B.ED) .

מנחה קבוצות לשיפור כישורים חברתיים באמצעות מוסיקה ומשחק מעל עשור, מכשירה מטפלים להעברת קבוצות
חברתיות, מטפלת בבית ספר לחינוך מיוחד ובקליניקה פרטית ביקנעם, מנהלת קבוצת הורים מקצועית בפייסבוק
וכותבת ברחבי המדיה אודות הורות והתפתחות ילדים.

הפוסט תהליך ההתפתחות של מיומנויות וכישורים חברתיים הופיע לראשונה ב- לגדל ילד חברותי .


execution time : 1.172 sec
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.