נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  עמוד הבית >> מרכז הרססים >> אפשר להתחיל ללמוד פסנתר בגיל מבוגר?

מרכז הרססים

  ראשי  |  הזנה פשוטה  

link פסנתרי הצפון - כלי נגינה והגברה פסנתרי הצפון - כלי נגינה והגברה (28-3-2024 16:40:42)

feed אפשר להתחיל ללמוד פסנתר בגיל מבוגר? (20-3-2024 6:32:58)

מבוגרים רבים קונים פסנתר לילד או הנכד שלהם ותוך כדי שיחה, מסתבר שהם בעצמם נוצרים חלום שכבר איבדו תקווה לממש – לנגן בפסנתר.
הם מצד אחד חוששים שמא הם מבוגרים מידי ואיבדו את היכולת לקלוט תחום חדש לגמרי ומצד שני נבוכים מהסובבים.

אז אתחיל ואמר שאפשר להתחיל ללמוד פסנתר בכל גיל ואפילו רצוי מאוד!
אז למה מבוגרים חוששים להתחיל ללמוד?
הכל בגלל מיתוסים. אז נתחיל בלהפריך אותם.

 

מיתוס #1:  השיא הקוגניטיבי הוא  בגילאי ה-20 והולך ומתדרדר בקצב הולך וגובר עד גיל זקנה

נתחיל מהסוף – לא רק שאין הדרדרות קוגנטיבית לאחר גיל 20, אלא להיפך, יש שיפור ביכולות הקוגנטיביות שמגיעות לשיאן בין גיל 40 ל־65!

במשך שנים היתה התאוריה של "התקופה הקריטית" מאוד מקובלת.
התאוריה אומרת כי ישנו חלון זמנים צר שבמהלכו מתבצעים חיווטי המוח ותכונות גופניות, אישיות ושכליות רבות נקבעות.
המחקר המפורסם ביותר של ד"ר ג'יי גיד, חוקר מוח מעוטר, מצא כי
המוח עובר שני גלי התפתחות משמעותיים – האחד בגיל שנתיים והשני בסביבות גיל 12 ואז אחרי גיל 20 הוא מתחיל להתקבע.  

לכן כשהתפרסמו תוצאות " המחקר ארוך השנים של סיאטל " לא פלא שהם היו הפתעה ענקית. כשהמחקר החל, ההנחה היתה שהשיא הקוגניטיבי של המשתתפים יהיה סביב גיל 20 ומשם רק יתדרדר, אך התוצאות היו שונות בתכלית והדהימו את כולם. 

המחקר ארך 40 שנה ועקב אחרי 6,000 אמריקאים בני 20–90 שנבחרו באופן אקראי שחולקו באופן שווה לגברים ונשים.
מדי שבע שנים הנבדקים עברו סדרה ארוכה של מבחנים שבדקו את היכולות הקוגניטיביות שלהם בארבע הקטגוריות החשובות והמסובכות ביותר – אוצר מילים, זיכרון מילולי, אוריינטציה מרחבית וחשיבה לוגית.
תוצאות המחקר הראו שביצועי השיא של הנבדקים היו בממוצע בין גיל 40 ל־65!
גברים הגיעו לשיא הקוגניטיבי שלהם בממוצע בשנות ה־50 המוקדמות. נשים שמרו על ממוצע גבוה אל תוך גיל 60 ו־70.
רוב הנבדקים, חוצה מין, רקע ומקצוע, השיגו תוצאות טובות יותר במבחנים בגיל 50 מאשר בשנות ה־20 שלהם.

אז איך בעצם הציגו המחקרים הקודמים מסקנות שונות?
ההסבר הוא פשוט – המחקר של ד"ר ג'יי גיד נעצר בגיל 25. מחקרי ההזדקנות נוספים שנערכו באותה תקופה היו בעיקר על בני 80, רובם זקנים סיעודיים בבתי אבות, וכמעט לא נערכו מחקרים נוירולוגיים דומים בטווח הגילים הרחב שבין 25 ל־80, וגם לא על בני 80 בריאים ומתפקדים שגרים בבתיהם. 

ולכן כיום, לאחר מחקרים רבים נוספים, תיאוריית התקופה הקריטית נמצאה לא רלבנטית ברובה. 

 

מיתוס #2:  אנשים מבוגרים לא יכולים ללמוד כישורים חדשים אלא רק לשמר את אלו שרכשו

שוב, נתחיל מהסוף – לא רק שטענה זו היא מופרכת אלא שאנשים מבוגרים יכולים ללמוד כמה יכולות חדשות בו זמנית ובכך לשפר את התפקוד המנטלי שלהם ב-30 שנה ואף להגן על מוחם מאלצהיימר. 

מחקר שנעשה באוניברסיטת קליפורניה בשנת 2019   הראה תוצאות בהחלט מפתיעות שסותרות באופן מוחלט את ההנחה שמוח זקן לא יכול ללמוד דברים חדשים.  

המחקר כלל 58 משתתפים בני 86 שלמדו בו זמנית 3-5 קורסים, 15 שעות בשבוע למשך 3 חודשים. הקורסים כללו לימודי שפות, נגינה, צילום, ציור, הלחנה ועוד. למשתתפים נערכו הערכות קוגנטיביות לפני ההשתתפות בקורסים, במהלכן ובסופן. ההערכות כללו מדידה של הזכרון הביצועי (כגון לזכור מספר טלפון), שליטה קוגנטיבית (כגון מעבר בין משימות) וזכרון אפיזודי (היכולת לזכור אירוע כגון היכן החנו את הרכב)

תוצאות המחקר היו מדהימות. הן הראו שלימוד של 3 מיומנויות חדשות בו זמנית יכול להפוך מוח מבוגר לצעיר יותר ב-30 שנה תוך 6 שבועות בלבד! וכן שלימוד המיומנויות משפר פלאים את התפקוד המנטלי ומגן מאלצהיימר. 

אז אם מחקרים מראים שיש למבוגרים יכולת ללמוד מיומנויות חדשות אז למה בעצם מבוגרים רבים מרגישים שהחשיבה שלהם איטית יותר? שהזיכרון שלהם פחות טוב משהיה? ושבעצם אין להם את היכולת ללמוד דברים חדשים, בטח שלא פסנתר?

הכל נובע מדעה רווחת שגויה שהשתרשה בתודעה ומשפיעה על ההתנהגות של המבוגר וההתנהגות הזו משפיעה בסופו של דבר על היכולות  הקוגנטיביות כפי שמתואר בתרשים הבא. 

השפעה
של בטחון עצמי על היכולות הקוגנטיביות

לאחר שברור מעבר לכל ספק שיש הכרח בלימוד של מיומנויות חדשות כדי לאתגר את המוח מדוע רצוי ללמוד פסנתר?

האם אפשר להתחיל לנגן בפסנתר בגיל מבוגר

אז קדימה, למה אתם מחכים? תאמינו בעצמכם וביכולות שלכם, תסלקו את הבושה והתחילו את הצעד הראשון לעבר החלום שהיה כבר נעול במגירה. אשמח לייעץ לכם ברכישת פסנתר ולעזור לכם במציאת מורה. פטר 054-9988948 

מקורות:

https://www.nationalgeographic.com/culture/article/140103-music-lessons-brain-aging-cognitive-neuroscience

https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3566646,00.html

https://www.bbc.com/future/article/20170828-the-amazing-fertility-of-the-older-mind

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2013.00810/full

https://www.pianodreamers.com/benefits-of-playing-piano/

https://www.researchgate.net/publication/236088378_The_Seattle_Longitudinal_Study_of_Adult_Cognitive_Development

https://www.sciencedaily.com/releases/2019/07/190717084237.htm

 

 

The post אפשר להתחיל ללמוד פסנתר בגיל מבוגר? appeared first on פסנתרי הצפון - מכירה והשכרת פסנתרים יד שניה .


execution time : 0.448 sec
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.