נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  תמי בן חמו: “אל תישארו לבד עם הקושי”
14/1/2021 1:14

ראיון עם מנהלת המחלקה לשירותים חברתיים


משבר הקורונה הציף בשנה האחרונה את החשיבות הגדולה של  העובדים הסוציאליים ברשויות מקומיות כעובדים חיוניים בכל הנוגע להערכות למשברים ובמטרה לתת מענה  איכותי ומותאם לאוכלוסיות המוחלשות בחברה.

בראיון עם תמי בן חמו – מנהלת המחלקה לשירותים חברתיים בקרית טבעון הצגנו מספר שאלות חשובות בנושא עם נגיעה מהותית למגפת הקורונה.


https://kol-haifa.co.il/wp-content/uploads/2021/01/תמי-בן-חמו-300x200.jpeg 300w, https://kol-haifa.co.il/wp-content/uploads/2021/01/תמי-בן-חמו-768x512.jpeg 768w, https://kol-haifa.co.il/wp-content/uploads/2021/01/תמי-בן-חמו.jpeg 1500w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
קרדיט: דוברות עיריית קריית טבעון

תמי, כיצד את רואה את השפעת מגפת הקורונה על כמות הפניות לצוות המחלקה?

למדנו כי תקופת הסגר ובכלל תקופה כה ארוכה שאנו סגורים בבתים,  בדאגה סביב פרנסה, בדאגות בריאותיות, בחוסר וודאות – ישנה עלייה משמעותית בלחץ הנפשי, במתחים ובקשיים בקשר הזוגי והמשפחתי. קיבלנו הרבה פניות חדשות לעזרה  אך אנו גם מודעים לכך כי יש גם עוד משפחות הזקוקות לסיוע.

עובדי המחלקה עסקו בתקופה זו בעיקר סביב מתן מענה לצרכים בסיסיים ביותר כגון חלוקת מזון, ציוד בסיסי לוותיקים מרותקים, קשר תמיכתי קבוע, תכניות להפגת בדידות כמו כן הקמנו קוויי סיוע  לתקשורת פתוחה ככל הניתן ובאמצעים מגוונים. בכל יום יצרנו קשר עם החולים המאומתים והצענו סיוע, נתקלנו בסיטואציות אנושיות מורכבות מאד, לעיתים יכולנו להיות לעזר והיו גם מקרים שלא. רק הקשר האנושי והמתעניין היה אפשרי לביצוע בשל הבידוד.


מהם האתגרים העיקריים?

ישנם שלושה אתגרים מהותיים:

הראשון
 – טיפול באזרחיות ובאזרחים הוותיקים, שנאלצו להתמודד עם בדידות חברתית, עצירה בשגרת החיים, הפסקת הטיפול השיקומי היומיומי וכד’. במהלך השנה האחרונה עמלנו רבות על מנת להחזיר את השגרה (ככל שניתן) באמצעות פתיחת מרכזי היום באופן קבוע ועל פי ההנחיות. כמו כן המשכנו לתת מענה וטיפול לניצולי שואה בביתם, המשכנו לקיים קבוצת תמיכה לבני משפחה מטפלים ועוד.

אתגר שני – סיוע כלכלי למשפחות המוכרות לצוות המחלקה בנושאים כמו התמודדות עם לחצים בתוך המשפחה ותפקוד הורי, התמודדות עם משברים וחרדות . גם כאן שאפנו להשארת המסגרות המיוחדות פעילות ונגישות – בית חם לנערות, מועדוניות, הדרכת הורים, המשך טיפול בנפגעי תקיפה מינית, מועדוניות ומתן מענה למשפחות עם ילד או ילדה בעלי צרכים מיוחדים. המרכז למשפחות המיוחדות היה פעיל לאורך כל התקופה.

אתגר שלישי – איתור תושבים  שלא מוכרים במחלקה (בעיקר בודדים ועריריים) הנמצאים במצוקה או קושי וזקוקים לסיוע.


 איך מתמודדים עם העלייה במספר הפניות ?

סדר היום המקצועי השתנה, עברנו לטפל בכל אותם צרכים בוערים ובסיסיים, לצד העבודה השגרתית. נעזרנו רבות במתנדבים המסורים והמדהימים שיש ביישוב. משרד הרווחה הקצה משאבים רבים לסיוע בתכניות כגון: “מגן זהב”, “קרן הידידות” כמו כן, עמותות “מעומק הלב” ו”חבל הנביאים” הקצו משאבים רבים לסיוע ברכישת מזון מוכן ומוצרי צריכה בסיסיים לנזקקים, מחשבים וטאבלטים. בנוסף, בגל הראשון חילקנו אלפי מנות לבתי האזרחים הוותיקים והנזקקים במבצע משולב של מתנדבים, עובדי מועצה וצוות שלהב”ת.

חשוב לי לספר שבתוך המשבר התפתחו יוזמות קהילתיות בשותפות המחלקה כמו מרכז פעמונים, קבוצת מתנדבי  “כולנו יחד”, מיזם חלוקת עוגות, התנדבות בני נוער ועוד, המשקפים את לקיחת האחריות והערבות הקהילתית  בטבעון.


קרדיט: דוברות עיריית קריית טבעון

נושא האלימות במשפחה עולה רבות לאחרונה, מהם המענים הניתנים בתחום זה?

השיח על תופעת האלימות במשפחה דרך הפריזמה של מקרי הרצח והאיומים הקיצוניים לא פעם מחטיא את המטרה. חשוב בעיני שכולנו נתעורר, נסתכל לתוך ביתנו ועם אחריות קהילתית גם לסביבתנו ונעשה ככל שניתן כדי ליצור חברה לא אלימה. ההתמקדות הכואבת דרך מקרי הרצח והאלימות הפיזית הקשה מכניסה את כולנו לערפל אשלייתי “כי אנחנו הרי לא כאלה”.

ראינו כי המצב המורכב שאנו חיים בו עכשיו מאפשר להבין כי הגיע הזמן לעשות משהו, לעתים להוריד את מסך האשליה שזה יסתדר לבד ולעתים להפך, מביא למחשבה שזה לא הזמן ושזה יסתדר וש”אף אחד לא צריך לדעת”. בתקופה זו ראינו הרבה פניות חדשות לעזרה אך אנו גם מודעים לכך כי הרבה משפחות נמצאות בתוך המערבולת בניתוק ולבד לגמרי.

חשוב לדעת כי באלימות במשפחה, יש קשת רחבה של התנהגויות : צועקים, מקללים, מדברים בלעג וזלזול, מקטינים, שותקים שתיקות מענישות, זורקים חפצים, מונעים שימוש חופשי במשאבים ועוד. האלימות נמצאת בכל מעשה כזה ובעוד. האויב המרכזי של הטיפול והשינוי באלימות במשפחה הם הבושה והסוד. הדרך הנכונה לשינוי הינה לקיחת אחריות ושאיפה לתקשורת בריאה ומקרבת, אך כאשר נמצאים בתוך מעגל של ההתנהגויות כאלה – קשה מאד לצאת משם לבד. בהזדמנות זאת אני מבקשת להעביר את המסר שאפשר וצריך להיעזר ולהתחזק, ניתן להוריד את הבושה ולצאת מהמצב, אפילו מחוזקים!

במסגרת עבודת המחלקה אנו מעניקים מידע, הכוונה וכלים להתמודדות: באופן  רגיש ומקצועי. יש לציין, כי בשנה האחרונה הוקמה היחידה לטיפול באלימות והתעמרות באזרחיות ואזרחים ותיקים ובמהלך השנה היחידה נתנה מענה ל-30 תושבים ביישוב שפנו לעזרה. שרות נוסף שהורחב השנה הינו היחידה לטיפול בנפגעי טראומה מינית  בה ניתן השנה לווי וטיפול ל- 24 מתמודדים. אני קוראת ומבקשת להגיד לכל אחד ואחת מכם, שמאד קשה ומסוכן  לצאת לבד ממערכת יחסים אלימה – תוקפנית, רגע ההודעה על רצון לעזוב הוא רגע מסוכן מאד!

אל תישארו לבד! אני פונה גם לחברים ולשכנים – היו ערניים, שתפו, תתייעצו ואל תחששו לתת יד!

פנו אלינו לקבלת מידע, הכוונה וכלים להתמודדות:

טלפון המחלקה: 04-9539201

קו חם  למשפחות 052-6245577

קו חם לאזרחים ותיקים 052-5825544


ניתן לפנות גם למוקד 106 של המועצה 24/7 בטלפון : 04-9539239

ראש המועצה עידו גרינבלום: “תקופת הקורונה העלתה את כמות מקרי האלימות בתוך המשפחה. האחריות של כולנו היא לפקוח עיניים, לשאול ולראות. האחריות שלי ושל המועצה היא להמשיך ולבנות מענים איכותיים למי שזקוק/ה לכך.  ומעל להכל ולפני הכל – חשוב לי להעביר את מסר שאנחנו כאן על מנת לסייע לכל מי שזקוק/ה לנו ולהתחייב שנהפוך עולמות בשביל לעזור בכל מקרה של מצוקה”.


הפוסט תמי בן חמו: “אל תישארו לבד עם הקושי” הופיע לראשונה ב-מקומונט חיפה - קול חיפה חדשות מקומיות של חיפה.







האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
שליחת תגובה
חוקי שליחת תגובות*
תגובות חברי האתר מאושרות אוטומטית
כותרת*
_CM_USER*
_CM_EMAIL*
_CM_URL*
הודעה*
קוד אבטחה*

 הערה: התכנים המוצגים בעמוד זה ...

התכנים המופיעים במדור זה מועברים אוטומטית מבלוגים ואתרי מידע ברשת, כל הזכויות על התכנים: כולל טקסטים, תמונות, סרטים וכל מדיה נוספת, הנם של יוצרי החומר המקורי בלבד. אתר נט2יו אינו טוען לבעלות או לזכויות יוצרים על התכנים, אלא רק מצביע עליהם בצורה נוחה ומרוכזת, וכן מקשר אל האתר המקורי, עם המאמרים המלאים. אם למרות האמור לעיל, נתקלת בחשש להפרת זכויות יוצרים, או שתוכן מסויים באתר אינו לרוחך, אנא דווח לנו באמצעות טופס יצירת הקשר ונורידו בהקדם האפשרי מהאתר.
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.