נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  אירופה סוגרת את שעריה הדיגיטליים בפני ישראל
21/10/2020 2:09

לפני מספר חודשים הרעיד בית הדין לצדק של האיחוד האירופי את אירופה וארה"ב, ושלח את ענקיות הטכנולוגיה לחשב מסלול מחדש. כתוצאה מכך, עלולה מדינת ישראל למצוא עצמה מנותקת, דיגיטלית, מאירופה. או לא פחות בעייתי – ישראל עלולה למצוא עצמה "תקועה באמצע" בין אירופה לארה"ב, במיוחד בשים לב לכמות מרכזי המו"פ שיש לחברות רב-לאומיות בארץ.  


דטה היא הסחורה החמה והנצרכת ביותר בעולם הטכנולוגיה. כל פעילותנו הטכנולוגית, כל מה שחיפשנו, כתבנו, צילמנו אחסנו ושמרנו בענן – חשוף, בסופו של יום, לחברה בה אנו שומרים את המידע. היא, בתמורה לשירותי האיחסון והשימוש, שרובם חינמיים, רותמת את אותו שירות "חינמי"  לצרכיה, באמצעות עיבודו וניתוח דפוסי התנהגות ושימוש, מסחר במידע עם צדדים שלישיים, וכיוצא בזאת.


גוגל (Google) הייתה מהראשונות לזהות זאת, ובזכות עיבוד מתקדם ואלגוריתמים מתוחכמים, היא מצליחה בכל פעם מחדש להתאים לנו את התוצאות שחיפשנו, עוד לפני שידענו שזה מה שאנו רוצים. האיחוד האירופי, שהבין את רגישות המידע, שנובעת לא רק מהמידע הגולמי, אלא בעיקר מהתובנות שניתן להפיק ממנו, קבע את כללי ה-GDPR. כללים אלה מתייחסים לכלל הפעילות במידע בכלל, ובמידע אישי בפרט, שנוצר אודותינו ושבין היתר נשמר בענן. התקנות כוללות, בין היתר, את הזכות להישכח; האפשרות לא להיות מאונדקסים בשרתי מנועי החיפוש השונים; ובעיקר- את היכולת לדרוש מהספקיות למחוק מידע ממאגריה לאחר שכבר אונדקס ונאסף על ידה.


תקנות GDPR. אילוסטרציה: BigStockhttps://www.pc.co.il/wp-content/upload ... n-r-235211323-300x210.jpg 300w" sizes="(max-width: 600px) 100vw, 600px" />

תקנות GDPR. אילוסטרציה: BigStock


כללי ה-GDPR הם בעצם סט של תקנות וחוקים שנקבעו על ידי האיחוד האירופי, החולשות ו"מרחפות" ומכתיבות את הקווים המנחים והאדומים לכל הסכם, לרבות בין המשתמש, שיצר את המידע, לחברה שמאחסנת אותו ועושה בו שימוש, ולכל גורם שיש לו נגיעה לאותו המידע. בגלל יתרון הגודל של האיחוד האירופי, הוא "דה פקטו" חייב את שאר העולם להתאים את עצמו אליו, וכך גם ישראל הכפיפה עצמה לפרוטוקול ה-GDPR, באמצעות רשת הסכמי גישור והתאמה. ההסכמים התייחסו לשלל נושאי פרטיות, תוך התאמה לשוק הישראלי, ולדרישות הייחודיות לו. אספקט מעניין שעלה בהקשר זה הוא מעקבי השב"כ אחר אזרחים, כדי לאתר נדבקים בקורונה. במקרה זה המידע ככל הנראה נשמר בישראל, על שרתים ישראליים, אך עדיין ישנו סיכוי לא מבוטל כי נעשה שימוש בכלים שחלקם בבעלות זרה.


אך אנחנו רק טיפה בים. הסכמי הגג בין ארה"ב לאירופה – שהעדכני ביניהם נחתם בשנת 2016 – מסדירים את התנהלות, שמירת וניהול המידע אותו אוספות חברות הטכנולוגיה. בחסותם מועבר המידע בין אירופה לארה"ב, והם נקראים בשם הכולל 'מגן פרטיות' (privacy shield).


בהחלטתו מחודש יולי 2020, קבע בית הדין כי 'מגן פרטיות' – אינו תקף. ההחלטה בעצם אסרה על חברות אמריקניות לשמור/לעבד/לעשות שימוש במידע הנוגע לתושבי היבשת, על ובאמצעות שימוש בשרתים מחוץ לאירופה. בכך, שמט בית הדין את הקרקע מתחת לכל העברת המידע בין אירופה לארה"ב, ולא יהיה מוגזם לומר שבעקיפין – את העברת המידע בעולם כולו.


על פניו, נראה כאילו מדובר בעוד סכסוך משפטי שייפתר באמצעות יועצים משפטיים – אך לא כך הדבר. עולם הטכנולוגיה מבוסס על ביזור ושיתוף פעולה בינלאומי. תחשבו על חברה ישראלית, הנמצאת בתל אביב, יש לה משרדים בקליפורניה, מעבדות פיתוח באירופה, ולקוחות באמריקה הלטינית. לא מדובר בדוגמה מופרכת, זה בדיוק תיאור המצב של טבע, למשל. היכן תשמור אותה חברה את מאגר המידע שלה על לקוחותיה? בארה"ב שם נמצא עיקר השוק שלה; בישראל, שם יושב המטה; או באירופה, שם נמצאות מעבדות הפיתוח והמחקר? לכל יבשת יש הסכמי שמירת פרטיות שונים.


גם ווייז (Waze), גאווה ישראלית בינלאומית אשר נרכשה על ידי גוגל האמריקנית, תהיה מוגבלת ביכולת אספקת שירות למשתמשיה באירופה, מכיוון שהמידע שלה נאגר, או לכל הפחות מעובד, גם בשרתים בישראל ובארה"ב. גם אם הוא 'מיוצר' על ידי נהגים אירופים.


מה ההשלכות על ישראל?


מדינת ישראל, שהבינה את השלכות הפסיקה, מיהרה להגיב. אומנם, גם בישראל קיים מנגנון המסדיר את נושא העברת מידע אישי אל מחוץ לגבולות המדינה, אשר נקבע בתקנות הגנת הפרטיות (העברת מידע אל מאגרי מידע שמחוץ לגבולות המדינה), תשס"א – 2001. אך תקנות אלה אינן מספקות מבחינת דרישות האיחוד, אשר זכו גם להתייחסות נציבת הפרטיות של אירלנד, הלן דיקסון, שאף תהתה לאחרונה שאינה יודעת כיצד קיבלה ישראל את האישור מלכתחילה.


בגילוי הדעת של הרשות להגנת הפרטיות, הכפופה למשרד המשפטים – בעקבות פסיקת בית הדין האירופי בתיק אשר כונה שרמס 2 (Schrems II case) – הבהירה הרשות כי לא ניתן להעביר מידע אישי מישראל אל ארה"ב בהסתמך על תקנה 2(8)(2) לתקנות העברת מידע.


המשמעות היא שהגופים שיעבירו מידע, יאלצו להסביר, שוב, על בסיס אילו סעיפים המידע עובר. גוף שלא יצליח להוכיח את עמידתו בתנאים – מסתכן בהפרת הדין הישראלי, ואף תקנות ה-GDPR האירופיות, באם יעביר מידע לארה"ב.


הדוגמאות שנתנו עוסקות בעיקר בחברות ענק. מה יעשו סטארט-אפים בתחילת דרכם? היכן ישמרו את המידע אותו הם כורים מהמשתמשים? המחוקק בישראל חייב להבין שמדובר באיום ממשי על הסטארט-אפ ניישן. ללא שיתוף מידע הנוגע לאזרחי/תושבי האיחוד, ו/או שנוצר באירופה, וכמובן יכולת עיבודו גם במקרים רבים במדינות צד ג' (כגון: ארה"ב) – אין תקומה להיי-טק הישראלי. אף חברה בעולם לא תעבוד עם סטארט-אפ במדינה שלא חתומה על הסכמי פרטיות המקובלים על אירופה.


בעצם הפסיקה קבע בית הדין כי ארה"ב לא עושה מספיק כדי לשמור על פרטיות אזרחיה, ולכן, אין לסמוך עליה שתעשה זאת עבור המידע הקשור לתושבי אירופה. גם גילוי הדעת מראה עד כמה החקיקה בישראל מיושנת. דוגמה לכך ניתן לראות בפרשיית 'אלקטור', במסגרתה דלף לפני הבחירות מאגר המידע על כלל הבוחרים. אם נזכור שנכון להיום איש לא הועמד לדין, והפרשייה נסגרה באיום בקנס בלבד – נבין עד כמה ישראל נמצאת מאחור ביחס לעולם ולחוקי הפרטיות האירופים. ואכן, בית הדין האירופי אמר שעד סוף 2020, הוא יתייחס גם למצב חוקי הפרטיות בישראל, ויקבע אם הם עומדים בסטנדרט האירופי הנדרש. כלומר, יש למחוקק, עם המצב הפוליטי הנוכחי, עוד פחות מחודשיים וחצי להתאים את החקיקה הישראלית לסטנדרט האירופי.


מבחינת הצרכן, המידע שקוף לו. הוא נגיש לו בכל מקום עם חיבור לרשת, והוא כלל אינו מודע היכן נשמר המידע, או תחת אילו הגנות הוא נמצא. תפקיד המחוקק הוא לוודא שמציאות זאת נשמרת. כי עבור ההיי-טק בישראל, ניתוק מהענן האירופי משמעו הטלת הגבלות משמעותיות על התפתחותה וגדילתה של הסטארט-אפ ניישן.


הכותב הוא עורך דין ממשרד בן-יעקב, העוסק בייעוץ שוטף לחברות, חברות הזנק, חברות בשלות, וכן בתחומי הנדל"ן, השקעות בארץ ובחו"ל, ניהול הון משפחתי, ועוד


עו"ד עידן בן יעקב. צילום: תמר מצפיhttps://www.pc.co.il/wp-content/uploads/2020/10/עוד-עידן-בן-יעקב-קרדיט-צילום-תמר-מצפי-300x210.jpg 300w" sizes="(max-width: 600px) 100vw, 600px" />


הפוסט אירופה סוגרת את שעריה הדיגיטליים בפני ישראל הופיע ראשון באנשים ומחשבים - פורטל חדשות היי-טק, מיחשוב, טלקום, טכנולוגיות







האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
שליחת תגובה
חוקי שליחת תגובות*
תגובות חברי האתר מאושרות אוטומטית
כותרת*
_CM_USER*
_CM_EMAIL*
_CM_URL*
הודעה*
קוד אבטחה*

 הערה: התכנים המוצגים בעמוד זה ...

התכנים המופיעים במדור זה מועברים אוטומטית מבלוגים ואתרי מידע ברשת, כל הזכויות על התכנים: כולל טקסטים, תמונות, סרטים וכל מדיה נוספת, הנם של יוצרי החומר המקורי בלבד. אתר נט2יו אינו טוען לבעלות או לזכויות יוצרים על התכנים, אלא רק מצביע עליהם בצורה נוחה ומרוכזת, וכן מקשר אל האתר המקורי, עם המאמרים המלאים. אם למרות האמור לעיל, נתקלת בחשש להפרת זכויות יוצרים, או שתוכן מסויים באתר אינו לרוחך, אנא דווח לנו באמצעות טופס יצירת הקשר ונורידו בהקדם האפשרי מהאתר.
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.