https://www.pc.co.il/wp-content/uploads/2020/07/אמיר-עוז-קרדיט-צלם-יחצ-300x210.jpg 300w, https://www.pc.co.il/wp-content/uploads/2020/07/אמיר-עוז-קרדיט-צלם-יחצ-600x420.jpg 600w" sizes="(max-width: 601px) 100vw, 601px" />
בראשית הייתה הפייסבוק. כולם פתחו בה חשבונות וכולם היו מרוצים. עברו השנים. הצעירים אמרו "פייסבוק זה לזקנים" ועברו לאינסטגרם. שוב עברו כמה שנים. צעירי העולם אמרו "אוקיי, בומר", ופתחו חשבונות סנאפצ'ט לרוב. ועכשיו? כל מי שנעורים בליבו כבר בטיק-טוק, רוקד ועושה ליפ-סינק.
אז איך טיק-טוק הגיעה ליותר ממיליארד הורדות תוך שנתיים? למה הילדים שלכם מצטלמים רוקדים וכמה כסף מיוצר בזכותה? אם אתם קשישים שעדיין קוראים, וסרטונים בני 15 שניות קצרים מדי עבורכם - המשיכו לקרוא וגלו הכל על טיק-טוק.
תוכן בטיק-טוק: עניין של תרבות
יוצרי טיק-טוק הבינו שתוכן הוא עניין של תרבות ויצרו את הסביבה המושלמת לקהל היעד שלהם - ילדים בבית ספר יסודי ובני נוער. התרבות שלהם היא תרבות דור ה-Z, תרבות האינסטנט, או תרבות הממים (Memes). מה זה אומר? צעירים מתקשרים הרבה בעזרת סרטוני וידיאו קצרים, מהירים ותופסי עין. הטכנולוגיה של הרשתות החברתיות החדשות (בעיקר סנאפצ'ט וטיק-טוק) תוכננה כדי לאפשר להם ליצור ולערוך סרטונים כאלו בקלות.
הקצב המהיר מורגש כבר בהתקנה. בעוד שמרבית האפליקציות האחרות (רשתות חברתיות ובכלל) דורשות רישום, בטיקטוק מסך הפתיחה מורכב מבחירת תחומי העניין של המשתמש: קומדיה, בידור, אוכל, ריקוד, אהבה ודייטים. לא תמצאו פוליטיקה, חדשות ושאר משביתי השמחה שיש בפייסבוק. במסך הבא בוחרים מגדר ו… זהו! סרטוני משתמשים מתחילים להתנגן.
דפדוף מעלה-מטה עובר בין סרטונים. למען האמת, רבים מהם מושקעים ומהנים. ב-15 שניות בלבד היוצרים מצליחים להעביר מסר קומי, מעשיר או מעורר השראה - משימה יצירתית לא פשוטה כלל. האפליקציה מציעה מגוון כלים ליצירת תוכן מעניין ומעשיר, כולל פילטרים, סטיקרים וכמובן מגוון כלים ליצירת סרטונים מוזיקליים - אחד הכוחות שהביאה איתה אפליקציית Musical.ly, הגלגול הראשון של טיק-טוק (ראו להלן).
חשוב לציין שלא קיבלתי סרטונים שכיכבו בהם ילדים. המערכת כנראה זיהתה את מרום גילי והציגה סרטונים של יוצרים בוגרים יותר (בהם השחקנית מאיה דגן בסרטון משעשע). לכן חשוב לציין, שבטיק-טוק קיים עולם שרוב המבוגרים אינם חשופים אליו - עולמם של ילדים ובני נוער, שמתקשרים זה עם זה וחשופים לתוכן ולאנשים לא ראויים. בין השערוריות שנקשרו לטיק-טוק ניתן לציין את טרנד האתגרים המצולמים, שכבר גרמו לפגיעות גופניות ואף למוות, חשיפה לתכנים מיניים, ולמרבה הצער גם נפילה לפגישות עם מתחזים בעלי כוונות לא טובות.
Let’s TikTok Business: מי מרוויח מהריקודים של הילדים שלנו?
טיק-טוק היא חלק מקבוצת בייט-דאנס (ByteDance) הסינית, שמפעילה אפליקציות נוספות. טיק-טוק מבוססת על אפליקציה בשם Musical.ly, שכללה מגוון אתגרים מוזיקליים שיתופיים ונרכשה על ידי בייט-דאנס ב-2018. רכישה זו פרצה את הדרך לטיק-טוק והפכה אותה למפלצת התוכן שהיא היום.
ב-2019 פתחה טיקטוק מערכת פרסום באפליקציה, המנוע ל-17 מיליארד הדולר שהחברה הרוויחה ב-2019. המערכת כוללת אלמנטים קלאסיים של קידום ממומן דיגיטלי (ממשק ליצירת מודעות, הגדרת קהלים ועוד). תוכן המודעות הוא וידיאו בסגנון וברוח של טיק-טוק. במקביל, החברה מפתחת שלל כלי פרסום מתקדמים יותר, כולל מודעות מציאות רבודה (AR), ממשק פרסום עם משפיענים ועוד. בין המפרסמים שכבר עובדים עם טיק-טוק ניתן לציין את ליגות ה-NBA וה-NFL, חברת HP, ענקית האופנה קלווין קליין, חברת ההנעלה קרוקס (Crocs), פורטנייט ועוד.
מעניין לציין, שחברות בעלות אופי שמרני יותר מנסות את כוחן בפרסום בטיק-טוק. לדוגמה, בשיא תקופת הקורונה, חברות ביטוח סיניות פרסמו באינטנסיביות בטיק-טוק. כמו כן, העיתון הוותיק הוושינגטון פוסט (Washington Post) הפך לאחד המפרסמים הבולטים בה. לפי הערכות, ככל שהפופולאריות של טיק-טוק תצמח, כך יעלה גם גיל המשתמשים. לפיכך, אנו צפויים לראות בה יותר פרסומים של בנקים, חברות ביטוח, חברות נדל"ן ושאר הגופים ה"משעממים", שעד כה פרסמו בעיקר בפייסבוק. האם הפרסום יהיה אפקטיבי? תלוי אם התוכן שלהם יהיה נאמן לתרבות הטיק-טוק.
ובינתיים, בפייסבוק: תחילת הסוף, או עוד יום במשרד?
ברוח פסקת הפתיחה, הגיוני היה אם בפייסבוק היה עכשיו רק חושך על פני תהום. אבל זה ממש לא המצב.
לפני יותר מעשור פנתה אלי יזמית מוכשרת לייעוץ. "'כולם יודעים שפייסבוק עומדת ליפול", היא אמרה, "עכשיו הזמן להקים את היורשת!" היזמית השקיעה מאות אלפי שקלים בפיתוח רשת חברתית חדשה שלא התרוממה, כמו רבים אחרים כמוה. ופייסבוק? גדלה משנה לשנה. ב-2018 החברה הרוויחה 55 מיליארד דולר וב-2019 היא הרוויחה 70 מיליארד. היא ממשיכה לצמוח במספר המשתמשים ובשלל רכישות והתרחבויות. גם אחרי אין ספור פרשיות, שימועים בקונגרס וחרם מפרסמים - פייסבוק היא עדיין הרשת החברתית הגדולה מכולן.
האם טיקטוק תהפוך את הגלגל? ההיסטוריה מלמדת שלא. ייתכן שהיא תירכש על ידי פייסבוק, כפי שקרה לאינסטגרם. יותר סביר שתוך כמה שנים תשבה יורשת חדשה את לבבות הצעירים - בדיוק כפי שטיק-טוק ירשה את סנאפצ'ט, ולפניה סנאפצ'ט ירשה את אינסטגרם.
הכותב כיהן כמנמ"ר מימון ישיר וכיום משמש כיועץ טכנולוגי לארגונים ומנכ"ל חברת הייעוץ New Advice.
הפוסט טיק-טוק: רשת חברתית, הדור הבא הופיע ראשון באנשים ומחשבים - פורטל חדשות היי-טק, מיחשוב, טלקום, טכנולוגיות