נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  כך נערכה רשות התקשוב להמשך פעילות משרדי הממשלה מהבית
30/3/2020 6:30

שחר ברכה, ממלא מקום ראש רשות התקשוב הממשלתי. צילום: ניב קנטורhttps://www.pc.co.il/wp-content/upload ... /12/shahar600-300x210.jpg 300w" sizes="(max-width: 600px) 100vw, 600px" />


משבר הקורונה יצר אתגר חסר תקדים לתקשוב הממשלתי, במיוחד לאור העובדה שמרבית עובדי המדינה עובדים מהבית וממשיכים לתת שירותים לאזרחים שגם הם כלואים בביתם. האתגרים היו בתחום תעבורת הרשת, כלים שמתאימים לעבודה מהבית, ובעיקר שמירה על זמינות אתרים שמעניקים שירותים קריטיים לאזרחים. אין ספק שהאתר הקריטי ביותר היה של שירות התעסוקה וביטוח לאומי, שחווה בתוך כמה ימים יותר מחצי מיליון כניסות, וכמובן משרד הבריאות והארגונים הכפופים אליו.


שחר ברכה, מ"מ ראש רשות התקשוב, העומד בראש צוות שעובד מסביב לשעון, מספר בראיון לאנשים ומחשבים על ההיערכות של הרשות להמשכיות תפקודית של הממשלה והמשך מתן שירותים לאזרחים.


איפה תפסה אתכם הקורונה?


מיד כשהחלו הדיווחים בעולם על התפשטות המחלה, הוריתי להיערך למצב חירום. צפינו בשלב מוקדם שצפוי סגר על המדינה וזה ישפיע על עובדי המדינה שיצטרכו לעבוד מהבית. כמו כל מבצע צבאי, חילקנו את ההיערכות לשלושה חלקים: א. אל היעד ב. היעד. ג. מטרות להמשך.


בוא נתחיל עם שלב אל היעד, מה הייתה ההערכות?


השלב הראשון היה כאשר יצאו ההנחיות, שלמעשה שלחו עשרות אלפי עובדי מדינה לעבוד מהבית. בשלב ראשון עשינו דיוני הערכת מצב ומיפינו פערים בכל המשרדים, ודאגנו לסייע לכל משרד בהתאם לרמת המוכנות שלו. פרסמנו הנחיות למנמ"רים, ואנו מקיימים איתם פגישות עבודה, מרחוק כמובן, כדי לתת מענה לכל בעיה. מעבר לזה אני חייב לציין, שבדיעבד, המוכנות שלנו הייתה, בין היתר, בעקבות שלוש מערכות בחירות, אז מגיעים העומסים להיקפים הרבה יותר גדולים מאשר היום.


איך התמודדתם עם אתגרים כמו אתרי שירות התעסוקה וביטוח לאומי, שחוו מאות אלפי כניסות בבת אחת, והיו לא מעט תקלות?


באופן טבעי, מספר מבקשי האבטלה גדל במהירות, ולכן נדרש היה סיוע מבחינת עומסים ותשתיות. מובן שכולנו התגייסנו, העברנו את העומסים אלינו, כדי לתת מענה לכל האזרחים שביצעו את פעילות הרישום מול הרשויות אונליין. הסיוע ליתר המשרדים נחלק בין אלו שעובדים תחת GOV וכאלו שעדיין לא. משרדים שעדיין לא עברו סייענו להם, יצרנו להם אתר משנה בתוך הגוב, שמאפשר לאתרים להתמודד עם עומסים אדירים. אגב, שירות התעסוקה לא היה השיא. העומסים הגדולים הם במשרד הבריאות, ואנחנו תומכים בהם 24 שעות ביממה, כולל בכל מה שקשור להודעות לציבור שיוצאות כל הזמן בכל הערוצים.


איך נערכים פיזית לאפשר לעשרות אלפי עובדים לעבוד מהבית ברמת חומרה, תשתיות ועוד?


ביקשנו מכל המשרדים להודיע לנו מה הם צריכים, גייסנו את הספקים השונים וסיפקנו מחשבים ניידים לעובדים שהיו צריכים, הנחינו את כל המנמ"רים כיצד לאפשר לעובדים שעובדים עם המחשבים האישיים שלהם לעבוד ולשמור על כל כללי האבטחה החמורים הנדרשים. גם מינהל הרכש והחשב הכללי התגייסו למשימה.


כיצד נערכתם לאפשר לציבור לבצע פעולות מול משרדי הממשלה און ליין?


תשתית ממשל זמין שבה השקענו משאבים רבים הרבה לפני הקורונה הוכיחה את עצמה. בהקשר הזה, מאוד שמחנו לראות כי יש גידול עצום בכניסה של אזרחים לאזור האישי בפורטל שלנו, פרויקט שעמלנו עליו בשנה שעברה וזה אחד מפרויקטי הדגל שלנו. אתן לך רק כמה נתונים לדוגמה. שירות תיקוף תעודת זהות ביומטרית לכאלו שחידשו את התעודה אבל לא הספיקו לתקף אותה – אפשרנו לעשות זאת באזור האישי. מאז תחילת המשבר נרשמו 66,503 כניסות לעומת 19,237 אלף כניסות בתקופה המקבילה אשתקד.


אילו לקחים לדעתך יהיו אחרי משבר הקורונה?


כידוע, אנחנו מדינה למודת אירועים ומשברים. אחרי כל אירוע הופקו לקחים, כמו, למשל, אחרי מלחמת לבנון הראשונה ב-2011, וגם משבר הקורונה ייצור שינוי. מגיפה באה והולכת, אבל לדעתי, הלקח העיקרי הוא הקמת מערך טכנולוגיות דיגיטליות לאומי, הרואה את כל המגזר הציבורי בדומה למערך הסייבר. למרבה הצער, ראיתי גופים ציבורים שלא תחת אחריותנו נאנקים תחת העומס שיצר המשבר, ואת זה אפשר למנוע. זו כמובן דעתי האישית, זה לא הזמן עדיין להפקת לקחים.


הפוסט כך נערכה רשות התקשוב להמשך פעילות משרדי הממשלה מהבית הופיע ראשון באנשים ומחשבים - פורטל חדשות היי-טק, מיחשוב, טלקום, טכנולוגיות







האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
שליחת תגובה
חוקי שליחת תגובות*
תגובות חברי האתר מאושרות אוטומטית
כותרת*
_CM_USER*
_CM_EMAIL*
_CM_URL*
הודעה*
קוד אבטחה*

 הערה: התכנים המוצגים בעמוד זה ...

התכנים המופיעים במדור זה מועברים אוטומטית מבלוגים ואתרי מידע ברשת, כל הזכויות על התכנים: כולל טקסטים, תמונות, סרטים וכל מדיה נוספת, הנם של יוצרי החומר המקורי בלבד. אתר נט2יו אינו טוען לבעלות או לזכויות יוצרים על התכנים, אלא רק מצביע עליהם בצורה נוחה ומרוכזת, וכן מקשר אל האתר המקורי, עם המאמרים המלאים. אם למרות האמור לעיל, נתקלת בחשש להפרת זכויות יוצרים, או שתוכן מסויים באתר אינו לרוחך, אנא דווח לנו באמצעות טופס יצירת הקשר ונורידו בהקדם האפשרי מהאתר.
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.