נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  הטכנולוגיה שמאפשרת לילד בעל המוגבלות להתחיל לדבר עם אמו
3/12/2019 2:35

אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה. צילום: ניב קנטורhttps://www.pc.co.il/wp-content/uploads/2019/12/uri-300x210.jpg 300w" sizes="(max-width: 600px) 100vw, 600px" />


הטכנולוגיה נרתמת, בפרט בשנים האחרונות, לצרכים חברתיים. הדוגמאות הן רבות - מקירוב בין אנשים ממקומות רחוקים ועד להבאת מים לכפרים נידחים במדינות נחשלות. אחד התחומים הבולטים בכך הוא החינוך, ששלל טכנולוגיות שמשפרות אותו במדינות שונות עד מאוד. כחלק מזה, הן מגיעות גם לחינוך המיוחד, ומאפשרות לתלמידים אלה לבצע דברים שהיו מתקשים לבצע בלעדיה.


מערכת החינוך הישראלית צריכה להשתפר רבות בכל הנוגע ללימוד וליישום טכנולוגיה, והוכחה לכך ניתן לראות בתוצאות מבחני פיז"ה, שפורסמו היום (ג') ושמעידות על ציונים נמוכים של התלמידים שלנו בכל התחומים שנבדקו - קריאה, מדעים ומתמטיקה.


יישום הטכנולוגיה במערכת החינוך, ובפרט בחינוך המיוחד, נדון בכנס Edutexpo, שנערך היום באולם האירועים לאגו בראשון לציון. התאריך נבחר מאחר שהיום הוא יום השוויון לאנשים עם מוגבלות. הכנס הופק על ידי אנשים ומחשבים, השתתפו בו מאות אנשי חינוך וטכנולוגיה, והנחה אותו יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.


האירוע התקיים בשיתוף קרן אתנה, שפועלת להעצמת מעמד המורים בכך שהיא נותנת לרבים מהם כלים דיגיטליים, ובעיקר אייפדים ומדפסות, 120 שעות הדרכה לכל אחד מהם ותמיכה טכנית. הקרן הוקמה לפני 12 שנים ובשנים האחרונות היא התרחבה לחינוך המיוחד. עד כה היא חילקה מחשבים ל-25 אלף ב-160 ישובים, מהם ל-9,000 מורים בחינוך המיוחד ב-100 ישובים. אתנה עושה את הדברים יחד עם השותפים שלה - משרד החינוך, הסתדרות המורים ובנק מסד.


אורי בן ארי, מייסד ונשיא הקרן, התמקד בדבריו בחינוך המיוחד ואמר כי הוא "פורץ דרך, כולל מבחינה טכנולוגית. בחינוך המיוחד מצאנו שכל מורה מטפל בילד לפי ההתפתחות שלו ויכולותיו, ובונה לו תכנית אישית. ראינו תופעות מדהימות בסיוע המחשב, הבנו שהטכנולוגיה מחוללת ניסים. למשל, ילד שלא דיבר עם אימא שלו עשה זאת בפעם הראשונה בסיוע הכלים הדיגיטליים, וכעת הוא מסוגל לדבר אתה ולהביע את רגשותיו ורצונותיו".


לדבריו, "הטכנולוגיה מביאה את תלמידי החינוך המיוחד להישגים. למשל, ראינו שהם מסוגלים לתכנת רובוטים, לפתור בעיות טכנולוגיות, לפענח צילומי אוויר שאחרים לא מסוגלים לעשות ולהביא לידי ביטוי את האינטליגנציה הרבה שלהם".


"מהפכה בתהליכי הלמידה"


ככלל, אמר בן ארי, "הטכנולוגיה גרמה למהפכה בתהליכי הלמידה. היא לב המהפכה התעשייתית הרביעית. השינויים מהירים מאוד - בעוד שלקח כ-8,000 נשים לעבור מהחקלאות המסורתית למהפכה התעשייתית, כיום השינויים מתחוללים בקצב של שבועות וימים". עם זאת, הוא אמר כי "המהפכה הטכנולוגית יוצרת שיבוש. אלא שהחינוך נמצא באמצע המהפכה ועדיין לא עבר את השיבוש הזה".


לדבריו, "מעמד המורה השתנה בגלל הטכנולוגיה. היא לקחה מהמורים את התפקיד הכי חשוב שלהם כמקור ידע. עליו ללמוד כישורים חדשים, כדי שיוכל להקנות אותם לתלמידים שלו, על מנת שישתלבו בעתיד בעולם התעסוקה הטכנולוגי והמאתגר. המערכת צריכה להתאים את עצמה לדור ה-Z, שמעדיף את האמצעים הדיגיטליים". בהקשר זה הוא ציין כי יוטיוב הוא מקור הידע השני של התלמידים - אחרי המורים.


בן ארי נתן דוגמאות מהנעשה במערכות החינוך בכמה מדינות בעולם. כך, ציין, "בסינגפור, כל המורים והתלמידים מקבלים מחשבים אישיים בחינם, כל המורים עוברים הכשרה טכנולוגית, וב-22 השנים האחרונות, משרד החינוך שם מעניק תשתיות מחשוב חינם לבתי הספר". נראה שהדבר סייע לסינגפור להגיע למקום השני בתוצאות מבחני פיז"ה, שפורסמו היום. הוא דיבר גם על המדינה שנמצאת במקום הראשון במבחנים אלה - סין, ואמר כי "יש בה שילוב גבוה של טכנולוגיות בחינוך, בעיקר בבייג'ינג ובשנחאי, ובעיקר טכנולוגיות בינה מלאכותית וביג דטה".


"באסטוניה, הכל ממוחשב, והמדיניות של משרד החינוך האמריקני היא שכל המורים ייהנו מתשתית תקשוב. זה לא קיים בכל המדינות והמחוזות בארצות הברית, אבל יש להם חזון. "בפינלנד, ההוראה היא אחד משלושת המקצועות החשובים במדינה, לרבות החינוך הטכנולוגי", הוסיף.


לסיכום ציין בן ארי כי "לא מספיקה הטכנולוגיה, צריך גם חדשנות. טכנולוגיה בלי חדשנות לא תעשה את השינוי הנדרש. הטכנולוגיה היא רק המאפשרת, היא לא המטרה, וצריך שינוי בלמידה".


[caption id="attachment_304580" align="alignnone" width="600"]ד"ר רונית אשכנזי, סמנכ"לית וראשת מנהל פדגוגיה ברשת עמל. צילום: ניב קנטור ד"ר רונית אשכנזי, סמנכ"לית וראשת מנהל פדגוגיה ברשת עמל. צילום: ניב קנטור[/caption]


ד"ר רונית אשכנזי, סמנכ"לית וראשת מנהל פדגוגיה ברשת עמל, דיברה על הפעילות הטכנולוגית שמתבצעת בבתי הספר של הרשת. כך, היא ציינה את דירוגם של תלמידים מתיכון עמל ליידי דיוויס ירושלים, שמגיעים מהחינוך המיוחד או נשרו מבתי ספר אחרים בעיר, במקום השלישי בתחרות טכנולוגית בינלאומית בדרום אפריקה. הם פיתחו מוצר לביש של אנשים שלא יכולים לצייר, שקורא את המחשבות שלהם ומאפשר להם לצייר, ונתנו אותו לילדים המאושפזים בבית החולים אלי"ן. לדבריה, "ההעצמה של התלמידים כתוצאה מהפרויקט הייתה בלתי רגילה".


בין הפרויקטים הטכנולוגיים הנוספים שמבצעת הרשת לטובת הקהילה ניתן למנות את פרויקט גם אני יכול ותחרות יזמות לפיתוח טכנולוגיות שמסייעות לאנשים עם צרכים מיוחדים.


[caption id="attachment_304581" align="alignnone" width="600"]שלמה ישי, מנכ"ל הקרן לקידום מקצועי בהסתדרות המורים. צילום: ניב קנטור שלמה ישי, מנכ"ל הקרן לקידום מקצועי בהסתדרות המורים. צילום: ניב קנטור[/caption]


דובר נוסף באירוע היה שלמה ישי, מנכ"ל הקרן לקידום מקצועי בהסתדרות המורים. לדבריו, "מאז כניסתה של יפה בן דוד לתפקיד מזכ"לית הסתדרות המורים, אנחנו שמים דגש על סיוע לחינוך המיוחד. לכן הצטרפנו לפרויקט של קרן אתנה למתן המחשבים למורי החינוך המיוחד. אם המורים עושים עבודת קודש, המורים בחינוך המיוחד עושים עבודת קודש קודשים".


[caption id="attachment_304583" align="alignnone" width="600"]אבי קמינסקי, יו"ר איגוד מנהלי מחלקות החינוך. צילום: ניב קנטור אבי קמינסקי, יו"ר איגוד מנהלי מחלקות החינוך. צילום: ניב קנטור[/caption]


אבי קמינסקי, יו"ר איגוד מנהלי מחלקות החינוך, ציין כי "המורים הם חוד החנית, כולל המורים בחינוך הטכנולוגיה, והפיתוחים החדשים מאפשרים להם להתקדם. אלא שצריך לשמור את הבלאנס בין החדשנות לערך האדם באשר הוא אדם, וחשוב שזה יהיה על סדר היום כל הזמן. האדם והמחויבות לחדשנות חייבים להיות לנגד עינינו".


[caption id="attachment_304584" align="alignnone" width="600"]רון כהן, מנהל שיווק ומכירות בבנק מסד. צילום: ניב קנטור רון כהן, מנהל שיווק ומכירות בבנק מסד. צילום: ניב קנטור[/caption]


רון כהן, מנהל שיווק ומכירות בבנק מסד, אמר ש-"הטכנולוגיה באה לשפר את ההוראה, אבל היא לא יכולה להחליף את המורה ולא תעשה זאת". הוא ציין את התרומה של בנק מסד, שמזה שנים מכונה "הבנק של המורים", לפרויקט מחשב נייד לכל מורה בחינוך המיוחד של קרן אתנה.


הפוסט הטכנולוגיה שמאפשרת לילד בעל המוגבלות להתחיל לדבר עם אמו הופיע ראשון באנשים ומחשבים - פורטל חדשות היי-טק, מיחשוב, טלקום, טכנולוגיות







האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
שליחת תגובה
חוקי שליחת תגובות*
תגובות חברי האתר מאושרות אוטומטית
כותרת*
_CM_USER*
_CM_EMAIL*
_CM_URL*
הודעה*
קוד אבטחה*

 הערה: התכנים המוצגים בעמוד זה ...

התכנים המופיעים במדור זה מועברים אוטומטית מבלוגים ואתרי מידע ברשת, כל הזכויות על התכנים: כולל טקסטים, תמונות, סרטים וכל מדיה נוספת, הנם של יוצרי החומר המקורי בלבד. אתר נט2יו אינו טוען לבעלות או לזכויות יוצרים על התכנים, אלא רק מצביע עליהם בצורה נוחה ומרוכזת, וכן מקשר אל האתר המקורי, עם המאמרים המלאים. אם למרות האמור לעיל, נתקלת בחשש להפרת זכויות יוצרים, או שתוכן מסויים באתר אינו לרוחך, אנא דווח לנו באמצעות טופס יצירת הקשר ונורידו בהקדם האפשרי מהאתר.
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.