נט2יו - איכות ברשת משנת 2004
  כמה שווה הדטה שלנו לגוגל או לפייסבוק? אפשר שבקרוב נדע
25/6/2019 2:29

אז כמה שווים נתוני המשתמש לענקיות הרשתות החברתיות? אילוסטרציה: BigStockhttps://www.pc.co.il/wp-content/upload ... data-security-300x210.jpg 300w" sizes="(max-width: 600px) 100vw, 600px" />


משתמשי טכנולוגיה רבים, זאת אומרת כולנו, אינם מודעים כלל לכך שאחד מאפיקי הרווח הגדולים של החברות בתחום כיום הוא הדטה שהן אוספות אודותיהם. הצעת חוק דו-מפלגתית שהוגשה אתמול (ב') על ידי שני מחוקקים אמריקנים, הסנטור הדמוקרטי של וירג'יניה, מארק וורנר, והסנטור הרפובליקני של מיזורי, ג'וש הולי, שואפת  לאלץ את ענקיות הטכנולוגיה - בראשן פייסבוק, גוגל ואמזון - לספר למשתמשים מה ערך הנתונים שלהם.


החוק בעל השם הארוך "תכנון אמצעי הפיקוח על חשבונות בכדי לסייע בהרחבת הבחינה והרגולציה של חוק הנתונים" - שזכה בראשי התיבות DASHBOARD - ידרוש, אם יתקבל, "ממפעילי נתונים מסחריים", המוגדרים כשירותי צרכנים אונליין שלהם 100 מיליון משתמשים פעילים בחודש או יותר, לחשוף בפומבי מספר מידעים. בין השאר החברות יאלצו לגלות איזה נתונים הן אוספות, איך הן אוספות אותם ומה הערך המסחרי של הדטה הזה. הצעת החוק כוללת גם דרישה שמקרים שבהם במידע נעשה שימוש למטרה כלשהי שאינה זו שלמענה נאסף במקור, יחשפו לידיעת המשתמשים.


אם החקיקה תאושר, הענקיות יצטרכו לבצע הערכה של ערך הנתונים בכל 90 יום, ולהגיש דו"ח שנתי לרשות האמריקנית לניירות ערך, ה-SEC, על הערך המצרפי של נתוני המשתמשים שהן אוספות, כולל חוזים עם צדדים שלישיים שבהם מצוין איסוף נתונים. כמו כן הן יאלצו לתת למשתמשים את הזכות למחוק את כל או חלק משדות הנתונים אודותיהם, ברצותם בכך. הצעת החוק קוראת ל-SEC להוביל את יצירת המתודולוגיה לחישוב הערך של נתוני המשתמש.


"אתה משלם עם הנתונים שלך במקום עם הארנק שלך"


וורנר והולי טוענים שסוכנויות, כמו ועדת הסחר הפדרלית, ה-FTC, אינן יכולות לטפל ביעילות בבעיות של תחרותיות ובפגיעות פוטנציאליות בצרכנים ללא מונטיזציה ושקיפות טובה יותר לגבי האופן שבו נתוני הצרכנים נאספים.


השניים גם הדגישו את חוסר הידע של הצרכנים אודות נושא איסוף הנתונים והמסחר בהם וכתבו בהצהרה לתקשורת כי "חברות הטכנולוגיה עשו כמיטב יכולתן בכדי להסתיר כמה נתוני הצרכן שווים ולמי הם נמכרים. חקיקה דו-מפלגתית זו מעניקה לצרכנים שליטה על הנתונים שלהם, ותראה להם כמה שירותים 'חינמיים' אלה אכן עולים".


"במשך שנים, חברות המדיה החברתית אמרו לצרכנים כי המוצרים שלהן הם ללא תשלום", הוסיף וציין וורנר בהצהרה לתקשורת, "אבל זה לא נכון - אתה משלם עם הנתונים שלך במקום עם הארנק שלך. היעדר השקיפות והגילוי הנאות הכללי בשוק זה גרמו לכך שהיה בלתי אפשרי למשתמשים לדעת על מה הם מוותרים, עם מי עוד משותף הדטה שלהם, או מה הוא שווה לפלטפורמה". 


האם כולנו בעצם "משלמים" לפייסבוק 7 דולרים בחודש?


נכון להיום אף אחד לא יודע בדיוק כמה הנתונים שלנו שווים לחברות הללו, אבל ניתוח שפורסם בשנה שעברה מטעם TechCrunch סבר כי במקרה של פייסבוק, מדובר בסכום הקרוב ל-7 דולרים בחודש פר-משתמש ממוצע. עם זאת, במקרה של משתמשים אמידים יותר, הסכום מטפס ל-11-14 דולרים לחודש.


דובר פייסבוק אמר בתגובה להצעת החוק כי החברה תמשיך את שיחותיה עם מקדמיה בנוגע לדרישות בו.


יצוין כי מוקדם יותר השנה באמת קרא מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, להחלת רגולציה על כל האינטרנט בעקבות האש שספגה הענקית בהובלתו בגלל שלל חשיפות שהעידו קודם כל על הפרות חמורות של פרטיות הנתונים - כמו במקרה קיימברידג' אנליטיקה - אבל גם על תוכן קיצוני ותוכן שנאה שמועלה לשירות ביתר שאת, על הכישלון של החברה להתמודד עם שידור של מסעות רצח המוני שמשודרים דרכה בלייב, ועם כשלי אבטחת סייבר.


הפוסט כמה שווה הדטה שלנו לגוגל או לפייסבוק? אפשר שבקרוב נדע הופיע ראשון באנשים ומחשבים - פורטל חדשות היי-טק, מיחשוב, טלקום, טכנולוגיות







האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
שליחת תגובה
חוקי שליחת תגובות*
תגובות חברי האתר מאושרות אוטומטית
כותרת*
_CM_USER*
_CM_EMAIL*
_CM_URL*
הודעה*
קוד אבטחה*

 הערה: התכנים המוצגים בעמוד זה ...

התכנים המופיעים במדור זה מועברים אוטומטית מבלוגים ואתרי מידע ברשת, כל הזכויות על התכנים: כולל טקסטים, תמונות, סרטים וכל מדיה נוספת, הנם של יוצרי החומר המקורי בלבד. אתר נט2יו אינו טוען לבעלות או לזכויות יוצרים על התכנים, אלא רק מצביע עליהם בצורה נוחה ומרוכזת, וכן מקשר אל האתר המקורי, עם המאמרים המלאים. אם למרות האמור לעיל, נתקלת בחשש להפרת זכויות יוצרים, או שתוכן מסויים באתר אינו לרוחך, אנא דווח לנו באמצעות טופס יצירת הקשר ונורידו בהקדם האפשרי מהאתר.
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר:

  • אמצעי הניווט וההתמצאות באתר פשוטים ונוחים לשימוש.
  • תכני האתר כתובים בשפה פשוטה וברורה ומאורגנים היטב באמצעות כותרות ורשימות.
  • מבנה קבוע ואחיד לנושאים, תתי הנושאים והדפים באתר.
  • האתר מותאם לצפייה בסוגי הדפדפנים השונים (כמו כרום, פיירפוקס ואופרה)
  • האתר מותאם לסביבות עבודה ברזולוציות שונות.
  • לאובייקטים הגרפיים באתר יש חלופה טקסטואלית (alt).
  • האתר מאפשר שינוי גודל הגופן על ידי שימוש במקש CTRL וגלגלת העכבר וכן בלחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה הנגללת בצד האתר ונפתחת בלחיצה על הסמלון של כסא הגלגלים.
  • הקישורים באתר ברורים ומכילים הסבר להיכן הם מקשרים.
    לחיצה על הכפתור המתאים בערכת ההנגשה שבצד האתר, מסמנת את כל קישורי האתר בקו תחתון.
  • אנימציות ותכנים מהבהבים: הכפתור המתאים לכך בערכת ההנגשה שבצד האתר , מאפשר להסתיר בלחיצה אחת את כל התכנים באתר הכוללים היבהובים או תכנים המכילים תנועה מהירה (אנימציות, טקסט נע).
  • למתקשי ראיה: מתקשי הראיה שבנינו יכולים להעזר בשני כפתורים הנמצאים בערכת ההנגשה בצדו הימני של האתר, האחד מסב את האתר כולו לגוונים של שחור ולבן, השני מעביר את האתר כולו למצב של ניגודיות גבוהה.